رفتن به محتوای اصلی

حکم اعدام توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی را محکوم می کنیم

حکم اعدام توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی را محکوم می کنیم

بیانیه سازمان فرهنگی وسیاسی ترکمنصحرا در رابطه با صدور حکم اعدام برای توماج صالحی



 

موجی از اعتراضات گسترده‌ ایرانی ها به صدور حکم اعدام برای خواننده معترض توماج صالحی، از جانب دادگاه انقلاب اصفهان به راه افتاده است. هموطنان معترض مان در سراسر جهان با حمایت معترضین جامعه مدنی کشورهای جهان به راه افتادند تا نهادهای مدافع حقوق بشر، دمکراسی و سکولاریزم صدای اعتراض شان برعلیه حکم اعدام توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی را بطور موثری به حکام ایران رسانده، آنها را برای دست کشیدن از اعدام معترضین تحت فشار قرار دهند.    

 

درایران با استقرار رژیم حکومت کودتایی پهلوی بدنبال پیروزی انقلاب مشروطیت در 1285 خورشیدی بیش از صد سال است که کشتار روشنفکرانمعترض شروع گردید. این برخورد جنایتکارانه با استقرار حکومت دینی از نوعولایی تا به امروز تدوام یافت. هردو حکومت ذکر شده در راه دیکتاتوری و ایجاد اختناق از هر نوع شکنجه، جنایت و اعمال سیاست ضد مردمی کوتاهی نکردند.

در اوایل سده بیستم ، زمان حکومت کودتایی پهلوی اول از ترکمنهای ایران حاجی خان اوغوزی فارغ التحصیل رشته حقوق از ترکیه و قربان محمد سیوری دانشجوی دانشکده افسری بخاطر اعتراض به تغییر نام شهر گرگان به گنبد قابوس و دادن نام گرگان به شهر استرباد و نیز تغییر نام سرزمین ترکمنها در استان گلستان کنونی به "دشت گرگان" در 1316 خورشیدی دستگیر ، وسپس اعدام کردند. از دیگر نواحی ایران افرادی چون دکتر تقی ارانی را به جرم ترویج دستاوردهای علم و دانش و آزادی خواهی در زندان رضا شاه با تزریق آمپول هوا بقتل رساندند. در زمان جکومت پهلوی دوم افرادی چون خسرو گلسرخی را که شاعر بود و شعر مردمی می سرود و اثر ادبی مردمی خلق می کرد بهمراه هنرمندی بنام کرامت الله دانشیان را در بیدادگاه نظامی به اعدام محکوم کرده تیرباران نمودند.

رژیم ولایی کنونی که از زمان استقرار و تحکیم یافتن بدنبال ربودن و ترورکردن های متعدد از فعالین جنبش شورایی ترکمنصحرا و نیز فعالین مدنی سراسریچون نویسندگان و کشتار وسیع تعداد زیادی از زندانیان سیاسی وغیره، در سده ی بیست و یکم  نوبت را رساند به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی به جرم اجرای آهنگ های اعتراضی. ولی در دوران گسترش ارتباطات در دنیای مجازی، شرایط جهانی عوض شده رژیم با اعتراض گسترده ی چشمگیری در سطح جهان مواجه گردیده است.

 

ما علت استقرار دو رژیم دیکتاتوری درایران، اولی بدنبال انقلاب مشروطیت ودومی بدنبال انقلاب بهمن57 در سده ی بیست میلادی را ناشی از رقابت ابر قدرت ها در راه بهره گیری ها از تمایلاتی چون هژمونی طلبی ملیتی و قومیتی درایران چند ملیتی، چند زبانی و چند فرهنگی دانسته، راه نجات را در برقراریدمکراسی و برابری مردمان کشور بر محور منشور جهانی حقوق بشر و الحاقیه های آن می دانیم.

 

پیروز باد مبارزه در راه دمکراسی، برابری و آزادی  

پیروز باد انقلاب زن زندگی آزادی

 

سازمان فرهنگی وسیاسی ترکمنصحرا  

سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا

 

 هشتم اردیبهشت 1403

27 آوریل 2024

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید