رفتن به محتوای اصلی

سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا: جمهوری اسلامی، روسیه و چین دانشگاه‌های ما را هدف گرفته‌اند

سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا: جمهوری اسلامی، روسیه و چین دانشگاه‌های ما را هدف گرفته‌اند

سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا، MI5 هشدار داده است که روسیه، چین و جمهوری اسلامی دانشگاه‌های بریتانیا را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش جی‌بی نیوز (GB News)، روسای موسسات عالی و دانشگاه‌های بریتانیا روز پنجشنبه برای یک جلسه توجیهی بی‌سابقه با روسای امنیتی، به وایت هال فراخوانده شدند.

اولیور داودن، معاون نخست وزیر و میشل دونلان، وزیر علوم، میزبان مشترک این نشست بودند.

کن مک کالوم، مدیر کل MI5 و فلیسیتی اسوالد، مدیر اجرایی موقت مرکز امنیت سایبری ملی، در این جلسه هشدار دادند که کشورهای متخاصم تهدیدی برای امنیت ملی هستند.

این دو قرار است در مورد اقدامات لازم برای محافظت از تحقیقات حساس و فناوری‌های نوظهور در دانشگاه‌ها رایزنی کنند.

اعتقاد بر این است که مسکو، پکن و تهران دانشگاه‌های بریتانیا را برای سرقت مالکیت معنوی هدف قرار داده‌اند تا توانایی‌های اقتصادی و نظامی خود را افزایش دهند.

اولیور داودن، معاون نخست‌وزیر بریتانیا، گفت: «برای یک هزاره، دانشگاه‌های ما در باز بودن به روی ایده‌ها، باز بودن برای نوآوری و مستقل بودن از دولت فعالیت کرده‌اند.»

او افزود:«این جلسه برای برافراشتن حصارها نیست، بلکه برای ایجاد تعادل بین تهدیدات در حال تحول و محافظت از یکپارچگی و امنیت نهادهای بزرگ ما است.»

مسشل دونلان، وزیر علوم بریتانیا نیز در این جلسه گفت: «من معتقدم که دانشگاه‌ها در خط مقدم نبرد اطلاعات هستند.»

او افزود:« حفظ شهرت پیشرو بودن بریتانیا در جهان به‌عنوان یک ابرقدرت دانشگاهی متکی به داشتن پادمان‌های قوی برای محافظت از تحقیقات در برابر کسانی است که می خواهند به ما آسیب برسانند.»

با این حال، نگرانی‌هایی در مورد وابستگی بریتانیا به دانشجویان خارجی وجود دارد. آنها بخش هنگفتی از بودجه مورد نیاز را برای سرپا نگه داشتن دانشگاه‌های بریتانیا تامین می‌کنند.

لوک دو پولفورد، مدیر اجرایی اتحاد بین پارلمانی در مورد چین (Ipac)،گفت:« مساله اصلی وابستگی ما به پول دانشجویان چینی است.»

دکتر تیم برادشاو، مدیر اجرایی گروه راسل، نیز گفت: «حفاظت از موقعیت بریتانیا به عنوان یک رهبر جهانی در تحقیق و توسعه نیازمند یک چارچوب امنیتی برای تحقیقات است که از کار مشترک بر روی چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب و هوایی حمایت می کند.

او گفت:«این یک مسئولیت مشترک است و دانشگاه‌های گروه راسل مایلند با دولت برای پیدا کردن راه حلی در این زمینه همکاری کنند.»

برادشاو افزود:«دانشگاه‌های گروه راسل مسئولیت‌های امنیت ملی خود را به‌طور باورنکردنی جدی می‌گیرند و از نزدیک با دولت و جامعه اطلاعاتی همکاری می‌کنند تا به حفاظت از پیشرفت‌های بریتانیا در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، که برای منافع ملی ما مهم هستند، کمک کنند.»

او گفت:«اما ما همچنین می‌دانیم که امنیت یک چالش پویا و در حال تحول است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

شازده اسدالله میرزا

آمریکا مهد آزادی و مملکت قانون است. کسی آنجا بخاطر اعتراض و حرف زدن دستگیر نمی شود. این جماعت طرفدار فلسطین یا حماس و حزب الله هم اگر به عربده کشی در مکان های مجوزدار بسنده نمایند کسی معترضشان نمی گردد. اینها اغلب «همزن» یا «آشفته ساز» Agitator هستند و به صورت فیریکی مخل آسایش و زندگی دیگرانند. اینها می خواهند کسانی که با تروریستهای حماس همدلی ندارند را از درس و زندگی بیندازند و دانشگاه بعنوان ملک خصوصی یا گاهی دولتی، پلیس را به یاری می طلبد. استاد فلسفه یا هر چیز دیگری بودن کسی را مافوق قانون نمی سازد. اگر در کار پلیس مقید به قانون دخالت کنی قپانی می شوی.

نکته اصلی اما مقایسه های مبتذل بین آمریکا و مثلا ایران است. در ایالات متحده، حکومت مشروع و دموکراتیک است. هر چهار سال مردم از طریق صندوق رای براندازی یا وضع موجود را حفظ می نمایند. این چه ربطی به اعتراض به حق ملت به گروگان گرفته شده ایران دارد؟ آدم انقلابی ضدسرمایه داری چپول متنفر از آمریکا، ایده آلش چیست؟ می خواهد آن نظم را به هم بزند که به جایش چه بیاورد؟ نظام کاسترویی، استالینی؟ اسلامی؟ همانقدر که ملت ایران حق دارند که برای آزاد کردن کشورشان از یوغ اشغال گانگسترهای کنونی هر کاری بکنند، هیچ کس حق ندارد که برای به تحقق رساندن آرمانهای ابلهانه و ترسناکش، به نظام سیاسی آمریکا خدشه ایی وارد سازد.

پ.ن. یکی از گرفتاری های فلسفی انقلابیون ایرانی در دوران پادشاهی که اساسا برای درکش بقدر کافی آی کیو نداشته و ندارند همین بود. تو حق نداری برای به کرسی نشاندن مرام کمونیستی یا اسلامی خودت دست به اسلحه ببری چون حق من که کمونیست یا اسلامگرا نیستم را پایمال می کنی............
.........................

ی., 28.04.2024 - 17:35 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید