رفتن به محتوای اصلی

حراجی سادبیز لندن، میزبان آثار برجسته‌ای از هنرمندان ایرانی

حراجی سادبیز لندن، میزبان آثار برجسته‌ای از هنرمندان ایرانی
  • مینا جوشقانی
  •  

این روزها حراجی سادبیز لندن میزبان آثاری از هنرمندان مدرن و پیشرو ایرانی بود. سادبیز، یکی از بزرگترین و معتبرترین حراجی‌های آثار هنری، جواهر، و کلکسیونی جهان، ۱۳ اثر از ۹ نقاش معاصر و جریان‌ساز ایرانی را به مزایده گذاشته بود.

برجسته‌ترین تابلوهای این مجموعه دو تابلوی رنگ روغن از بهمن محصص، نقاش و مجسمه‌ساز تأثیرگذار ایرانی بودند.

«فیفی» نام یک شخصیت زن خیالی و رمزآلود است که در بسیاری از آثار بهمن محصص، به عنوان سوژه اصلی تکرار شده است.

شاید بتوان گفت معروف‌ترین اثر محصص، تابلوی «فیفی از خوشحالی زوزه می‌کشد» است، که هرگز حاضر به فروش آن نشد.

میترا فراهانی فیلم مستندی با همین عنوان از زندگی بهمن محصص با نقش‌آفرینی خود او ساخته که جوایزی از جمله بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی سینمای مستقل بوئنوس آیرس در سال ۲۰۱۴ را به دست آورده است.

  •  

Image removed.

منبع تصویر،SOTHEBY'S

توضیح تصویر،بدون عنوان (فیفی)، بهمن محصص، ۱۳۴۳

الکساندرا روی رئیس بخش هنر مدرن و معاصر خاورمیانه سادبیز می‌گوید: «فیفی» در آثار محصص تصویر و تجسم خود اوست. فیفی در دوره‌های مختلف در کارهای محصص ظاهر می‌شود، گاهی می‌خندد، گاهی فریاد می‌زند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک محصص تلفیق تکنیک‌های اروپایی و شرقی است. بسیاری سبک او را تأثیر گرفته از پیکاسو می‌دانند و به او لقب «پیکاسوی ایران» را داده‌اند.

Image removed.

منبع تصویر،SOTHEBY'S

توضیح تصویر،بدون عنوان (فیفی با گیتار)، بهمن محصص، ۱۳۴۳

ترکیب‌بندی‌های انتزاعی از چهره‌های نیمه انسانی، استفاده از رنگ‌های تیره و کدر و نگاه تلخ محصص از ویژگی‌های بارز کارش است.

Image removed.

منبع تصویر،SOTHEBY'S

توضیح تصویر،بدون عنوان، سهراب سپهری، دهه ۵۰ شمسی

حراج‌خانه سادبیز در سال ۱۷۴۴ تأسیس شد و به‌ عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین حراج‌خانه‌های جهان مورد توجه اهالی هنر است. سادبیز یکی از نمادهای معتبر و معروف در دنیای هنر است که با مزایده‌هایش تأثیر عمیقی در بازار هنر جهانی دارد. این مزایده‌ها معمولاً با حضور شرکت‌کنندگان در محل برگزاری، به صورت آنلاین، یا به شکل تلفنی برگزار می‌شوند.

Image removed.

منبع تصویر،SOTHEBY'S

توضیح تصویر،بدون عنوان، منصور قندریز، ۱۳۲۰

رئیس بخش هنر مدرن و معاصر خاورمیانه سادبیز، ویژگی کارهای هنرمندان مدرن ایرانی را که در این حراج به فروش گذاشته شده‌اند، نگاه آنها به تاریخ و سنت ایران می‌داند که از مکتب سقاخانه تأثیر زیادی گرفته است: «آثار مسعود قندریز، یکی از بنیانگذاران مکتب سقاخانه، از بهترین نمونه‌های این جنبش است که عناصر و سمبل‌های سنتی و خوش‌نویسی را با هنر مدرن ترکیب می‌کردند.»

الکساندرا روی می‌گوید، در برابر رویکرد هنرمندانی مثل بهمن محصص، منصور قندریز و پرویز تناولی، هنرمندانی مثل سهراب سپهری و ناصر عصار هستند که در غرب تعلیم دیده و آنجا با هنر خاور دور آشنا شده‌اند: «این نگاه را می‌توان در آثار شاعرانه و با جوهر سهراب که حال و هوای ذن و بودایی دارد، به خوبی دید.»

مدیر هنرهای مدرن و معاصر خاورمیانه سادبیز می‌گوید اولین آشنایی ناصر عصار با سبک نقاشی چینی در موزه‌ای در فرانسه بود و :«عصار از دریچه غربی به هنر شرق می‌نگرد.» آثار ناصر عصار از فلسفه و مکتب تائو هم تأثیر پذیرفته است.

Image removed.

 

توضیح تصویر،اثر ناصر عصار بخشی از مجموعه آثار هنری است که به رضا و شیرین خازنی تعلق دارد

«فیفی» و «فیفی با گیتار» در کنار آثاری از سهراب سپهری، منصور قندریز، ناصر عصار، صادق تبریزی، غلامحسین نامی، میرعبدالرضا دریابیگی، ژازه طباطبایی و ناصر اویسی، بخشی از مجموعه آثار هنری است که به رضا خازنی و شیرین خازنی تعلق دارد.

Image removed.

منبع تصویر،عکاس: ریموندا بویتونی

توضیح تصویر،شیرین مهدوی-خازنی و رضا خازنی، دهه ۶۰ شمسی

رضا خازنی، مهندس معمار و شیرین مهدوی-خازنی، تحصیل‌کرده مدرسهٔ اقتصاد و علوم سیاسی لندن و استاد تاریخ در دانشگاه یوتای آمریکاست. شیرین خازنی به طور گسترده دربارهٔ تاریخ ایران در قرن نوزدهم پژوهش کرده است. خانم و آقای خازنی از دهه ۴۰ شروع به گردآوری آثار هنری کردند و به سبب روابط دوستانه و نزدیکشان با هنرمندان پیشرو آن زمان، بسیاری از آثار مجموعه‌شان را به طور مستقیم از هنرمندان خریده‌اند.

الکساندرا روی، رئیس بخش هنر مدرن و معاصر خاورمیانه سادبیز به نقل از رضا خازنی می‌گوید که خاطره نخستین دیدارش با محصص در ذهن او حک شده: «وقتی آقای خازنی پس از تحصیل از آمریکا به ایران بازگشت، در مراسمی در مرکز فرهنگی ایتالیا، بهمن محصص را در حال سخنرانی دید و بلافاصله مجذوب شخصیت او شد. دوستی نزدیکی بین آن دو شکل گرفت. رضا از همانجا به استودیوی محصص رفت و تابلوی «فیفی با گیتار» را خرید.»

بخش هنر مدرن و معاصر خاورمیانه سادبیز که برگزار کننده حراج بود، این مزایده را «تجلیل از هنر و فرهنگ ایرانی» خوانده که برای مجموعه‌داران و علاقمندان فرصت دسترسی به آثار هنری مهم و غنی ایرانی را فراهم آورد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید