رفتن به محتوای اصلی

مجازات‌های چند‌گانه حکومت اخوندی در مجلس امریکا و تصوبب «قانون مهسا»‌

مجازات‌های چند‌گانه حکومت اخوندی در مجلس امریکا و تصوبب «قانون مهسا»‌

همزمان با ادامه برخوردهای خشونت بار حکومت ایران با زنان در این کشور بر سر پوشش اجباری، مجلس نمایندگان آمریکا مصوبه‌ای را موسوم به «قانون مهسا»‌ از تصویب گذرانده است.

این مصوبه که به تفصیل قانون مسئولیت حقوق بشری و امنیتی مهسا امینی نام دارد رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری و تمامی دفاتر مربوط به آنها را به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم تحریم می‌کند.

این دومین بار است که «قانون مهسا» در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب می‌شود.

اولین بار در شهریور سال گذشته این طرح با رای موافق ۴۰۱ نماینده مجلس و سه رای مخالف تصویب شد اما پس از رفتن به کمیته روابط خارجی مجلس سنا، سناتورهای دموکرات تغییراتی را بر متن آن اعمال کردند که از جمله محدودیتی چهار ساله بر آن لحاظ می‌کرد.

همزمان با بالارفتن تنش در خاورمیانه و تبادل آتش‌ها میان اسرائيل و ایران، مجلس نمایندگان در یک مجموعه قانون‌گذاری چند مصوبه جداگانه از جمله« قانون مهسا» برای مجازات و مسئول شناختن جمهوری اسلامی از رای گذرانده است.

رئيس مجلس نمایندگان یک بار دیگر طرح اولیه «قانون مهسا» را (بدون تغییرات مورد نظر سنا) در قالب «قانون صلح قرن ۲۱» در کنار مجموعه‌ای از طرح‌های دیگر به رای گذاشته که کار را برای مخالفت موردی در سنا دشوارتر خواهد کرد.

بر اساس این مصوبه از آنجا که رهبر ایران بر دستگاه قضایی و امنیتی از جمله وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نظارت می‌کند و تمامی این نهادها در نقض حقوق بشر در ایران دست داشته اند، و از آنجا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «همچنان به تروریسم در سراسر جهان از جمله تلاش برای کشتن و ربودن شهروندان آمریکایی در خاک ایالات متحده ادامه می دهد» رهبر ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.در این مصوبه همچنان آمده است که رئيس جمهوری ایران ریاست «تحریم‌شده‌ترین کابینه تاریخ» این کشور نشسته است و خود نیز در عین حمایت از سرکوب اعتراضات سراسری در این کشور از اعضای «کمیته مرگ» در ایران بوده است و به همین دلیل تحریم می‌شود.

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای تبدیل به قانون باید ابتدا به تصویب مجلس سنا برسد و پس از آن به رئيس جمهوری آمریکا با امضای خود آن را اجرایی کند.

در این مصوبه به سرکوب خشونت آمیز اعتراضات توسط نیروهای امنیتی ایران از جمله دستگیری دسته جمعی، ضرب و شتم مستند معترضان، قطع اینترنت و خدمات مخابراتی، و تیراندازی به معترضان با گلوله واقعی اشاره شده و آمده است «ایالات متحده باید جمهوری اسلامی ایران، به ویژه رهبر و رئیس جمهوری این کشور را در نقض حقوق بشر، فساد و صدور تروریسم مسئول بداند و از آرمان مردم ایران برای برخورداری از حقوق اساسی بشر حمایت کند.»

یک سال و نیم پس از آغاز جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی که جرقه آن با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، حکومت ایران این بار با طرح «نور» برای مقابله با آنچه «مقابله با بی‌حجابی» می‌خواند، جنگ علیه زنان در ایران را با شکل و شمایلی متفاوت، اما با برخوردهای قهرآمیزتر آغاز کرده است.

اولین تصاویری که از این طرح مخابره شد، حضور پرشمار ماموران نیروی انتظامی، گشت ارشاد، حجاب‌بان‌ها و ون‌های سفیدی بود که برای بازداشت زنان و دخترانی که تن به «حجاب اجباری» نمی‌دهند، در سطح خیابان‌ها و میدان‌های شهرها، مستقر شده بودند.

از همان اولین ساعات آغاز این طرح، به سرعت روایت‌هایی از برخورد خشونت‌آمیز ماموران آمر به معروف با دختران و زنان بر سر حجاب منتشر شد. گزارش‌های مشابهی از شهرهای کوچک و بزرگ ایران نیز منتشر شده که همگی حکایت از عزم حکومت برای سرکوب زنان به نام «حجاب» دارد.

که تنها یک سال و نیم از جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی که بعد از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، می‌گذرد.

اعتراضات زن، زندگی ، آزادی در ایران به کشته شدن صدها تن انجامید و طولانی‌ترین و گسترده‌ترین اعتراضات طی ۴۵ سال گذشته در ایران بوده است.

مصوبه «صلح قرن ۲۱» شامل چیست؟

مصوبه دیگری که در ارتباط با ایران در مجموعه قانون‌گذاری «صلح قرن ۲۱» قرار دارد مصوبه جلوگیری از پناه دادن به نفت ایران است که به دنبال محدود کردن درآمد ایران از صادرات نفت است.

حامیان این مصوبه می‌گویند این درآمد از یک سو «فعالیت‌‌های بی‌ثبات کننده و تروریستی» ایران را در منطقه ممکن می‌کند و از سوی دیگر صرف سرکوب حقوق بشر در ایران و پیشبرد برنامه‌‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران می‌شود. 

 بر این اساس افرادی که از طریق مالکیت و یا مدیریت یک بندر خارجی، آگاهانه اجازه پهلو گرفتن به کشتی را بدهند که پیشتر به دلیل حمل نفت خام یا محصولات نفتی ایران تحریم شده، خود هدف تحریم قرار خواهند گرفت.

این مصوبه هم مالک یا گرداننده کشتی‌هایی را تحریم می‌کند که خود حامل محصولات نفتی ایران هستند و یا از طریق کشتی به کشتی این محصولات را جابجا می‌کنند  و هم مالک و گردانندگان پالایشگاه‌هایی را تحریم می‌کند که محصولات نفتی ایران را تصفیه می‌کنند.

یک بند دیگر این مجموعه قانون‌گذاری جلوگیری از صادرات گسترده موشک‌های ایران نام گرفته و با اشاره به منقضی شدن محدودیت‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی، از دولت آمریکا خواسته شده که به دنبال تمدید دوباره این محدودیت‌ها باشد و جلوی گسترش تکنولوژی موشکی ایران و یا صادرات محصولات موشکی این کشور را بگیرد و هر فردی را که به نوعی در توسعه این بخش از صنایع نظامی ایران دست داشته باشد تحریم کند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید