رفتن به محتوای اصلی

فرمانده سپاه تهران از اجرای «جدی‌تر» سیاست حجاب اجباری خبر داد

فرمانده سپاه تهران از اجرای «جدی‌تر» سیاست حجاب اجباری خبر داد

حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه تهران بزرگ روز یک‌شنبه دوم اردیبهشت اعلام کرد گروه‌هایی تحت عنوان «سفیران مهر» اجرای سیاست حجاب اجباری جمهوری اسلامی را به صورت «جدی‌تر» در تهران دنبال خواهند کرد.

حسن‌زاده هدف از ایجاد این گروه‌های «آموزش‌دیده» را «رعایت قانون و ضوابط مربوط به حجاب در اماکن عمومی و تذکر و روشنگری قاعده‌مند» و حوزه فعالیت آن را «اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حمل و نقل عمومی» پایتخت عنوان کرد.

این فرمانده ارشد سپاه با تکرار مواضع پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی، مقاومت مدنی زنان در برابر حجاب اجباری را به «دشمن» نسبت داد و افزود دشمن با «صرف هزینه هنگفت، راه‌اندازی رسانه‌ها، تقویت شبکه‌های اجتماعی بدون کنترل و استفاده از مزدوران خود» کوشیده «چالش حجاب و بی‌حجابی» را در جامعه ایران گسترش دهد.

تشدید سیاست‌ تحمیل حجاب اجباری به زنان در راستای طرح موسوم به «نور» که از هفته گذشته آغاز شد، واکنش‌های فراوانی را برانگیخته است.

 

مسیح مهاجری، مدیر مسوول روزنامه «جمهوری اسلامی»، روز دوم اردیبهشت در یادداشتی هشدار داد اجرای چنین طرح‌هایی از سوی حکومت نمی‌تواند اثربخش باشد.

مهاجری نوشت: «مسوولان دولت و نظام برای اجرای حکم شرعی و قانونی حجاب نمی‌توانند با توسل به روش‌هایی از قبیل گشت ارشاد و بگیر و ببند‌های معمول موفق شوند. دست‌یابی به هدف شرعی و قانونی در این زمینه به تجدید نظر اساسی در عملکرد‌های مسوولان و سیاست‌های موجود و معمول حکمرانان نیاز دارد.»

او به گوشه‌ای از اقدامات منفی حکومت، از جمله «بی‌عدالتی، تبعیض و مماشات با مفسدان» اشاره کرد و گفت «تکریم امام جمعه موقت مرتبط با ماجرای باغ ازگل»، موجبات بدبینی «میلیون‌ها نفر» نسبت به دین را فراهم آورده است.

اشاره مدیرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی به اتهامات فساد مالی کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران است.

بر اساس اسنادی که یاشار سلطانی، مدیرمسوول پیشین «معماری نیوز» در اسفندماه سال گذشته منتشر کرد، صدیقی از طریق تاسیس یک شرکت خانوادگی به نام «پیروان اندیشه‌های قائم»، باغی را به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع در کنار حوزه علمیه خمینی در ازگل تهران تصاحب کرده است.

اظهارات مهاجری یک روز پس از آن منتشر می‌شود که احمدی وحیدی، وزیر کشور از دور تازه برخوردها با زنان مخالف حجاب اجباری در چارچوب طرح موسوم به «نور» حمایت کرد و گفت: «غالب شهروندانی که مورد تذکر و یادآوری برای اصلاح در پوشش قرار گرفته‌اند، همراهی بسیار خوبی داشته‌اند و فقط انگشت‌شماری از افراد قصد هنجارشکنی و اخلال در نظم عمومی داشته‌اند.»

محمدکاظم موحدی‌آزاد، دادستان کل کشور هم روز شنبه، یکم اردیبهشت اعلام کرد «حقوق زن» در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است و جمهوری اسلامی قصد ندارد «برای نوامیس این مملکت» به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری پرونده قضایی درست کند.

در روزهای اخیر گروهی از حامیان حکومت کوشیدند به‌کارگیری خشونت شدید علیه زنان مخالف حجاب اجباری را به عملکرد تعدادی از مسوولان تقلیل دهند و علی خامنه‌ای، رهبر و ابراهیم رئیسی، رییس دولت جمهوری اسلامی را از این اقدامات مبرا کنند.

پیش‌تر و در روز ۳۱ فروردین، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار خامنه‌ای گفته بود «برخی مسوولان» به دلیل «کارهای بی‌قاعده» در حوزه اجرای قوانین حجاب اجباری تذکر دریافت کرده‌اند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه نوبل صلح روز یکم اردیبهشت در مطلبی اختصاصی که در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفت، تاکید کرد: «مبارزه زنان ایران علیه حجاب اجباری، صرفا مبارزه برای حق پوشش نیست و ستیز حکومت با زنان هم برای یک فریضه دینی نیست.».

او افزود: «هم زنان ایران و هم رژیم جمهوری اسلامی هر دو آگاهند که مساله، شکست استبداد دینی است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید