رفتن به محتوای اصلی

خسارت‌ها به پایگاه نواتیم اسرائیل در حمله ایران تایید شد

خسارت‌ها به پایگاه نواتیم اسرائیل در حمله ایران تایید شد
  • امید منتظری - فرزاد صیفی‌کاران
  •  

ایران و اسرائیل هر دو می‌گویند در درگیری ۲۵ فروردین/۳ آوریل پیروز شده‌اند. یکی در حمله به اهدافی در خاک اسرائیل و دیگری در رهگیری و خنثی کردن تهاجم.

مقامات ارشد نظامی ایران می‌گویند حمله به اسرائیل را «محدود» نگه داشتند و اهداف حمله پایگاه‌های نظامی بوده‌اند نه «مراکز جمعیتی و اقتصادی». ایران هم روز جمعه (۳۱ فروردین) هدف حمله قرار گرفت، که هنوز جزئیات آن مشخص نیست.

تلاش می‌کنیم آنچه معلوم است و آنچه را که معلوم نیست را با بررسی تصاویر ماهواره‌ای، ویدئویی، عکس‌ها و سایر شواهد، از جمله روایت مقام‌های نظامی توضیح دهیم.

حمله هوایی ایران به اسرائیل

اولین ساعات بامداد ۲۵ فروردین ایران حمله «تلافی‌جویانه» خود در پاسخ به حمله به کنسولگری‌اش در دمشق را آغاز کرد که نام آن را «وعده صادق» گذاشت.

ارتش اسرائیل اعلام کرد ایران با ۱۷۰ پهپاد، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۳۰ موشک کروز به اسرائیل حمله کرد در مجموع حدود ۳۲۰ پرتابه.

بخش نظامی حمله در سه بخش طراحی شده بود: ابتدا پرتاب پهپادهای انتحاری، سپس موشک‌های کروز و در مرحله آخر موشک‌های بالستیک.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به فرماندهی امیرعلی حاجی‌زاده، مسئولیت حمله به اسرائیل را به عهده داشت. با این‌وجود سپاه پاسداران تاکنون به صورت رسمی اعلام نکرده که از چه تعداد و چه نوع پهپاد و موشک علیه اسرائیل استفاده کرده است.

در دو بیانیه‌ سپاه که همزمان با حمله به اسرائیل از تلویزیون دولتی ایران انتشار یافت، گفته شد که «اهداف معین و مشخصی با ده‌ها فروند پهپاد و موشک مورد اصابت» گرفته‌اند.

صداوسیما روز بعد در گزارشی درباره این حمله، تصاویری از پهپادهای شاهد-۱۳۶، موشک‌های کروز پاوه و موشک‌های بالستیک عماد-۳ را نشان داد.

رسانه‌های دیگر ایران از موشک‌های بالستیک خیبرشکن و قدر نیز نام بردند.

تیم راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی بعضی از موشک‌هایی را در این حمله استفاده شدند بررسی کرده است.

Image removed.

 

توضیح تصویر،تصاویر صداوسیمای ایران که موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده به اسرائیل را نشان می‌دهد

ایران می‌گوید به این اهداف حمله کرده است:

  • پایگاه هوایی-نظامی نواتیم
  • پایگاه سیگنال هرمون در بلندی‌های جولان

تصاویر ماهواره‌ای به ما چه می‌گوید؟

بی‌بی‌سی فارسی داده‌ها و اطلاعاتی را که درباره این حمله موجود است، تجزیه و تحلیل و تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از حمله را مقایسه کرده است.

این عکس‌های هوایی غالبا با شدت تخریب/تغییرات و نشانه‌های حمله باید مطابقت داده شوند.

نشان دادن میزان تخریب یا دفع حمله، نشانه پیروزی یا شکست نیست بلکه می‌تواند برای پاسخ دادن به سوالات به کار آید. شدت حمله ایران و میزان تخریب می‌تواند نشان دهد چه تناسبی بین حمله ایران به اسرائیل و حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق وجود داشته است.

حمله به پایگاه هوایی نواتیم، حمله به یکی از پایگاه‌های اصلی اسرائیل است. پایگاهی که در ۲۰ کیلومتری مرکز هسته‌ای دیمونا قرار دارد و می‌تواند حامل پیامی تهدیدآمیز باشد.

برخی از تحلیل‌گران امور نظامی چون عمر آشور، پروفسور مطالعات امنیتی-نظامی انستیتو دوحه، حمله ایران را هم از نظر نظامی و هم اطلاعاتی پراهمیت خوانده است.

اهداف حمله ایران نشان می‌دهد، جدای از توانایی‌های موشکی که همواره غرب از آن نگران بوده و در جریان برجام هم سعی کرد با قطعنامه ۲۲۳۱ آن را مهار کند، ایران شمال و تقریبا جنوب اسرائیل را هدف قرار داد. گستردگی حمله ایران حاوی این پیام است که به هر نقطه‌ای از اسرائیل دسترسی دارد.

به گفته عمر آشور، این تعداد پهپاد و مسافت طی شده، در حملات پهپادی تاکنون «بی‌سابقه» بوده است.

Image removed.

توضیح تصویر،پایگاه هوایی نوانیم که در مرکز اسرائیل قرار دارد

پایگاه هوایی نواتیم: هدف اصلی

پایگاه نواتیم کانون اصلی بحث‌ها درباره حمله ایران بوده و در تصاویر ماهواره‌ای تغییرات آن مشهود است. اسرائیل نیز خسارت «اندک» به این پایگاه را تایید کرده است.

پایگاه هوایی نواتیم تقریبا در مرکز اسرائیل، جنوب کرانه باختری و غرب بحرالمیت قرار دارد.

طبق تصاویر ماهواره‌ای بین روزهای ۱۲ تا ۱۴ آوریل، دستکم در چهار نقطه از پایگاه نواتیم تغییراتی دیده می‌شود البته این تصاویر به‌تنهایی نمی‌توانند نشانگر اصابت موشک باشند.

ارتش اسرائیل ۱۴ آوریل یک ویدیوی ۱۹ ثانیه‌ای منتشر کرد که سه محل متفاوت خسارت را نشان می‌دهد. در بخشی از این ویدیو نیروهای اسرائیلی در حال تعمیر باند فرودگاه نشان داده می‌شوند.

به نظر می‌رسد محل در حال تعمیر با یکی عکس‌های ماهواره‌ای که یک دگرگونی بزرگ را نشان می‌دهد، مطابقت دارد.

پایگاه نواتیم پنج باند بزرگ پرواز دارد که در دو بخش شمالی و جنوبی پایگاه هستند و محل مورد اشاره در باند جنوبی است.

Image removed.

 

توضیح تصویر،تصاویر ارتش اسرائیل از پایگاه نواتیم که تعمیر باند جنوبی در نزدیکی یکی از آشیانه‌ها را نشان می‌دهد

چنانچه در تصاویر ۱۲ آوریل پیداست، در باند جنوبی پایگاه نواتیم که آشیانه هواپیماهاست، هیچ تغییری دیده نمی‌شود.

اما یک روز بعد، یعنی پس از حمله ایران، لکه بزرگی بر روی همان باند پرواز قابل شناسایی است.

این لکه روز ۱۴ آوریل نیز به چشم می‌خورد، تغییری که می‌تواند با گفته‌های مقام‌های اسرائیلی درباره خسارت به باند پرواز همخوانی داشته باشد.

عرض این باند نزدیک به ۲۳ متر است و این لکه تقریبا تمام عرض باند را پوشانده است. این تغییر محسوس تقریبا تنها ۱۹۰ متر با آشیانه هواپیماهای جنگنده فاصله دارد.

Image removed.

توضیح تصویر،تصاویر ماهواره‌ای از باندهای جنوبی پایگاه نواتیم

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دیروز در گزارشی تایید کرد که در حمله ایران به اسرائیل بخشی از باند پرواز پایگاه هوایی نواتیم آسیب دیده است.

اسرائیل آسیب وارد شده به پایگاه را «جزئی» خواند و ویدیوی ۱۹ ثانیه ارتش اسرائیل پرواز جنگنده‌ها را نشان می‌دهد که روند فعالیت پایگاه مختل نشده است اما در ویدیو مشخص نیست جنگنده از کدام یک از پنج باند پایگاه پرواز می‌کند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرد جنگنده‌های اسرائیل از این پایگاه علیه تهدیدات در منطقه علمیات انجام می‌دهند.

با اینحال ایران می‌گوید نواتیم پایگاه جنگنده‌های اف-۳۵ رادار گریز اسرائیل است که در حمله به ساختمان کنسولگری در دمشق شرکت داشتند.

اسرائیل حمله به کنسولگری ایران از پایگاه نواتیم را نه تایید نه تکذیب کرده است. عمر آشور، پژوهشگر ارشد امور نظامی انستیتو دوحه می‌گوید اینکه «ایران از نظر اطلاعاتی، درباره مبدا حمله اشراف داشته، موضوع حائز اهمیتی است.»

یکی دیگر از نقاطی که مقام‌های اسرائیلی به عنوان اصلی‌ترین خسارت ایران به زیرساخت‌های اسرائیلی نشان دادند، گودالی در کنار دیوار یک ساختمان تازه ساخت است.

Image removed.

منبع تصویر،IDF

توضیح تصویر،آسیب وارد شده به یک سازه تازه ساخت که ارتش اسرائیل تایید کرده بر اثر حمله ایران آسیب دیده است

این ساختمان در نزدیکی باندهای شمالی پایگاه قرار دارد.

پس از حمله ۱۳ آوریل، دست‌کم در یک بخش از این محوطه تغییراتی مشهود است.

در تصاویر هوایی ۱۳ و ۱۴ آوریل نیز تغییراتی رخ داده که با ویدیوهای منتشر شده ارتش اسرائیل همخوانی دارد و سخنگوی ارتش تایید کرد که تنها در این بخش «به زیرساخت‌ها آسیب وارد» شده است.

بررسی‌ تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد این مکان نشان می‌دهد این سازه به تازگی در کنار دو سازه مسقف و مشابه دیگر ساخته شده است.

Image removed.

توضیح تصویر،تصاویر ماهواره‌ای از یک سازه تازه‌ساخت در نزدیکی باندهای شمالی نواتیم که اسرائیل گفته به آن آسیب رسیده است.

بی‌بی‌سی دست‌کم دو نقطه دیگر از پایگاه نواتیم را شناسایی کرده که دگرگونی‌های قابل ملاحظه‌ای در آن دیده می‌شود که شبیه جای گودال است و بلافاصله پس از حمله ایران به وجود آمده است.

این دو تغییر در بخش‌های شمالی‌تر پایگاه رخ داده، یکی در میان دو باند شمالی و دیگری در سمت شمال شرقی پایگاه نواتیم، که محوطه‌ای خارج از پایگاه است.

Image removed.

منبع تصویر،IDF

توضیح تصویر،تصویر یک گودال که ارتش اسرائیل منتشر کرده و گفته در اثر حمله ایران بوده است

در شواهد زمینی تنها سه مکان آسیب‌دیده قابل شناسایی است.

اما از لکه چهارم که در قسمت شمال شرقی و بیرون از پایگاه مشاهده می‌شود، هیچ تصویری منتشر نشده و نمی‌توان گفت این تغییر چرا به وجود آمده است.

Image removed.

عمر آشور، درباره حمله به پایگاه نواتیم در مطلبی نوشت: «ازدحام پهپادها و سایر مهمات هوایی، حواس دفاع هوایی چندلایه و یکپارچه اسرائیل را منحرف کرد و به چند موشک بالستیک اجازه نفوذ و اصابت به اهداف خود را داد.»

به گفته اسکات ریتر، بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل متحد هم «۵ تا ۷ موشک به نواتیم اصابت کرده» است.

شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی هم به نقل از برخی منابع اسرائیلی نوشت که ۵ موشک به پایگاه نواتیم اصابت کرده است.

پایگاه اطلاعاتی هرمون و پایگاه هوایی رامون

پایگاه مخفی اطلاعاتی هرمون در بلندی‌های جولان، در نزدیکی مرز سوریه و عراق قرار دارد.

گفته می‌شود واحد ۸۲۰۰، که مهم‌ترین یگان اطلاعات نظامی اسرائیل است و مسئولیت شنود الکترونیک را بر عهده دارد در این پایگاه مستقر است. ارتش اسرائیل می‌گوید این واحد بزرگ‌ترین یگان اطلاعات نظامی و «واحد اصلی گردآوری اطلاعات» است.

سپاه پاسداران می‌گوید پایگاه هرمون در جمع‌آوری اطلاعات برای حمله به کنسولگری نقش داشته است، به همین دلیل یکی از اهداف حمله بوده است.

Image removed.

 

توضیح تصویر،پایگاه اطلاعاتی هرمون در بلندی‌های جولان

بررسی تصاویر ماهواره‌ای در نزدیکی این پایگاه یک لکه شبیه به گودال را نشان می‌دهد، اما به تنهایی و بدون داشتن داده‌های زمینی نمی‌توان گفت این لکه چیست.

رسانه‌های دولتی ایران همچنین مدعی‌اند که پایگاه هوایی رامون از جمله اهدافی بوده که با موفقیت هدف قرار گرفته است.

اما محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران پس از حمله در گفت‌وگویی تلویزیونی تنها از پایگاه اطلاعاتی هرمون و پایگاه هوایی نواتیم به‌عنوان اهداف حمله نام برد.

مقایسه تصاویر ماهواره ای قبل و بعد از حمله نیز تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد، جز یک مورد کوچک که به تنهایی نشان دهنده یا تاییدکننده تغییر نیست.

شواهد زمینی که موید این ادعا باشد منتشر نشده و اسرائیل نیز حمله به این پایگاه رامون را تکذیب کرده است.

اگر بپذیریم که تبلیغات رسانه‌ای در دنیای امروز بخشی از جنگ است، در جریان تنش‌های اخیر ایران و اسرائیل، دو طرف ادعاهای مختلفی را مطرح کردند که برتری نظامی-اطلاعاتی یا پیروزی را به رخ دیگری بکشند.

ارتش اسرائیل می‌گوید ۹۹ درصد پرتابه‌های ایران را دفع و تنها خسارت‌های جزئی به پایگاه نواتیم وارد شده است. اما آثار تغییرات متعددی در این پایگاه قابل مشاهده است و نشان می‌دهند موشک‌های ایران از سیستم چند لایه پدافند هوایی اسرائیل عبور کرده‌اند.

روزنامه اسرائیلی معاریو نیز در گزارشی نوشت ۸۴ درصد از پرتابه‌های ایران دفع و خنثی شدند و اگرچه این عدد نشانه کارایی بالای سیستم دفاعی اسرائیل است، اما همزمان نشان می‌دهد که «تهدید ایران به‌طور کامل دفع نشده» است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن خود گفته‌اند که برای رهگیری و ساقط کردن موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به اسرائیل کمک کردند.

سپاه پاسداران عملیات وعده صادق را «موفق» دانسته و به گفته محمد سلامی، فرمانده کل سپاه این عملیات توانسته از سیستم دفاعی چند لایه اسرائیل و متحدانش را کم کارآمد کند.

آیت‌الله خامنه‌ای هم در اولین واکنش گفت «اینکه چند موشک خورد و چند تا نخورد مسئله دسته دوم است» و مسئله اصلی این است که «نیروهای مسلح خوب خودشان را نشان دادند و ظاهر کردند.»

برنده هر که بود اکنون روشن نیست که این پایان جنگ سرد خاورمیانه است یا آغاز جنگ گرم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید