رفتن به محتوای اصلی

حمله تروریستی چاقوکشان جمهوری اسلامی به پوریا زراعتی در لندن

حمله تروریستی چاقوکشان جمهوری اسلامی به پوریا زراعتی در لندن

 

در پی مضروب شدن پوریا زراعتی، مجری شبکه ایران اینترنشنال در روز جمعه در لندن، پلیس می‌گوید که حال او پایدار است و تحقیقات در مورد این حمله توسط واحد ضدتروریسم پلیس لندن انجام خواهد شد.

شبکه ایران‌اینترنشنال روز جمعه گفت که آقای زراعتی، مجری برنامه «حرف آخر»، حین خروج از منزلش در لندن با چاقو هدف حمله چند مرد ناشناس قرار گرفت.

بر اساس این خبر آقای زراعتی، ۳۶ ساله، از چند ناحیه مجروح شده و در بیمارستان بستری است.

پلیس لندن جمعه شب در بیانیه‌ای بدون نام بردن از آقای زراعتی گفت که تحقیقات درباره این حادثه را شروع کرده است.

براساس این بیانیه پلیس در ساعت ۱۴:۴۹ بعد از ظهر به آدرسی در محله ویمبلدون فراخوانده شد، جایی که پوریا زراعتی «هدف حمله قرار گرفته و از ناحیه پا زخمی شده بود.»

 

 

مسئولان این شبکه در آن زمان گفتند که این تصمیم پس از آن گرفته شد که پلیس بریتانیا آن‌ها را از وجود «تهدیدی جدی، آنی و مشخص علیه روزنامه‌نگاران و ساختمان» این شبکه در غرب لندن مطلع کرد.

در ماه دسامبر هم محمدحسین دوتایف، تبعه اتریشی چچنی‌تبار، به اتهام جمع آوری اطلاعات از مقر ایران اینترنشنال در لندن دستگیر شد. 

او در تلاش برای جمع‌آوری اطلاعاتی «که احتمالا برای کسی مفید است که مرتکب عمل تروریستی شده یا قصد انجام آن را دارد» به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

واکنش‌ها

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند حمله به پوریا زراعتی را محکوم کرده است.

«ان‌یوجِی» در بیانیه‌ای نسبت به این حمله ابراز «شوک و انزجار» کرد و نوشت: «این حمله بزدلانه به پوریا عمیقا تکان دهنده است و ما در فکر او، خانواده‌اش و همه همکارانش در ایران اینترنشنال هستیم و امیدواریم به سرعت بهبود یابد.»

این اتحادیه گفت هرچند انگیزه این حمله معلوم نیست اما این حادثه «به طور اجتناب‌ناپذیری موجب نگرانی در میان خبرنگاران زیادی در ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی خواهد شد دایر بر اینکه در خانه یا حین انجام کار امنیت ندارند.»

این اتحادیه افزود این حمله بعد از آن اتفاق می‌افتد که معلوم شد خبرنگاران ساکن بریتانیا به طور غیابی توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محاکمه و محکوم شده‌اند. کسانی که در این پرونده‌ها محکوم شده‌اند می‌گویند کاملا از این روند مخفیانه بی‌خبر بوده‌اند تا اینکه جزئیات آن توسط یک گروه هکری فاش شد.

حامد اسماعیلیون، از خانواده‌های دادخواه پرواز ۷۵۲ اوکراین، در توییتی نوشت: «خبر وحشتناک حمله با سلاح سرد به آقای زراعتی در لندن خشم همه را برانگیخته است. برای آقای زراعتی آرزوی سلامت می‌کنم و امیدوارم پلیس لندن آمرین و عاملین این حرکت جنایتکارانه را پیدا کند. وجود مطبوعات و رسانه‌‌های آزاد یکی از ارکان دموکراسی‌ست و بسیار غم‌انگیز است که چنین اعمال وحشیانه‌ای در دنیای آزاد رخ می‌دهد.»

مسیح علی نژاد از دیگر چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران در توییتی به زبان انگلیسی نوشت پوریا زراعتی «یک خبرنگار شجاع است که زندگی‌اش را وقف افشای جنایات و اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی کرده است.»

او از دولت‌های جهانی خواست «تهدیدهای جمهوری اسلامی را جدی بگیرند» و اضافه کرد: «نگران کننده است که خبرنگاران تلویزیون اینترنشنال در معرض تهدیدهای مستمر جمهوری اسلامی قرار دارند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید