رفتن به محتوای اصلی

برگزاری آیین ۱۳ بدر در شهرهای مختلف ایران

برگزاری آیین ۱۳ بدر در شهرهای مختلف ایران

تقارن سالگرد درگذشت امام اول شیعیان با سیزده‌بدر یا روز طبیعت که آخرین روز مراسم نوروزی محسوب می‌شود، به «تناقض‌گویی» مسئولان و سردرگمی مردم و گردشگران منجر شده است تصاویری که از ایران می‌رسند نشان می‌دهند که با وجود محدودیت‌ها، بسیاری نیز سیزده خود را در طبیعت بدر کردند.

با وجود اینکه احمد وحیدی، وزیر کشور ایران دیروز دستور تعطیلی بوستان‌ها و پارک‌ها در روز سیزدهم فروردین، (امروز) را تکذیب کرده بود اما گزارش‌ها حاکی از «بسته بودن» درهای ورودی پارک جنگلی نوردر مازندران، پارک جنگلی صفه و ناژوان اصفهان به روی مردم است.

آقای وحیدی دیروز در شبکه ایکس نوشته بود: «نوروز و سنت اسلامی یک پیوند دیرینه دارد. در وزارت خانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم.»

احسان بداغی، روزنامه نگار با انتشار ویدئویی از تجمع مردم پشت درهای بسته ورودی پارک جنگلی صفه در اصفهان در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «نکند دشمن مشغول اشغال مراکز تفریحی و تاریخی مملکت است و وزیر کشور پنهانکاری می‌کند؟»

تصویر

Image removed.

غلامرضا نوری علا، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «نقد حال» چاپ کرمانشاه با انتشار تصاویری از بستن مسیر تاق‌ بستان با بلوک‌های بتونی که به «نیوجرسی» معروفند، در شبکه ایکس نوشت: «از تناقض‌گویی و مقابله با مردم دست بردارید که دودش فقط به چشم مردم نمی‌رود! با نیوجرسی تاق‌ بستان را بسته‌اند.»

Image removed.

منبع تصویر،EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر،

سیزده‌بدر در زردبند در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران

لطف‌الله دژکام، امام جمعه و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شیراز هم به مردم پیشنهاد داده که به جای سیزده‌بدر، در تعطیلات عید فطر یعنی حدود ۱۰ روز دیگر به طبیعت بروند.

او در سخنانی واکنش‌برانگیز با اشاره به تقارن سیزده بدر و ۲۱ رمضان گفت: « طبیعتاً آنکه احساس کند پدر از دست داده اگر روز طبیعت هم باشد به تفرج نمی‌رود.»

داوود گودرزی، شهردار منطقه ۵ تهران از باز بودن پارک‌های این منطقه در غرب تهران خبر داد اما گفت که با همکاری بسیج قرار است در پارک‌ها «نماز جماعت»، مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی برگزار شود و در برخی از پارک‌ها، افطاری ساده هم توزیع می‌شود.

Image removed.

منبع تصویر،UGC

توضیح تصویر،

با وجود تکذیب وزیر کشور ایران، درهای ورودی و مسیرهای منتهی به بسیاری از پارک‌های طبیعی در سراسر ایران بسته بود

شهرداری منطقه ۱۲ تهران هم از برگزاری «نماز جماعت» در پارک‌های این منطقه از جمله بوستان‌های زندگی و شهر خبر داده است.

بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری میراث فرهنگی از جمله تاق بستان کرمانشاه،‌ تخت جمشید و پاسارگاد در استان فارس،‌ و تمامی اماکن تاریخی، محوطه‌ها، موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تعطیل هستند.

علیرضا جیلان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، تعطیلی اماکن گردشگری و تاریخی را بر اساس مصوبه دولت و مطابق سال‌های گذشته خواند.

او گفت که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر، موزه باستان‌شناسی شهرکرد، قلعه دزک، قلعه جونقان، موزه صنعت فرخ‌شهر و موزه‌های مردم‌شناسی بروجن در روز دوشنبه ۱۳ فروردین‌ماه «میزبان مردم، مسافران و گردشگران نیست.»

به گفته مسئولان، تمام اماکن و محوطه‌های تاریخی گردشگری استان البرز از جمله کاروانسرای ینگی‌امام، کاخ سلیمانیه و محوطه تاریخی ازبکی امروز تعطیل هستند.

Image removed.

 

شیوا آراسته، معمار و پژوهشگر معماری در شبکه ایکس عکس‌هایی از پارک قیطریه در شمال تهران در صبح روز ۱۳ فروردین منتشر کرد و نوشت: «تجمع مردم برای اعتراض به ساخت مسجد درباغ پارک قیطریه»

انتقاد مداح محبوب رهبری از «روزه‌خواری» در پارک‌ها: «از هم پذیرایی هم می‌کنند»

با وجود محدودیت‌ها و سختگیری‌ها، گروه‌های تندرو، مسئولان را بابت آنچه که «روزه‌خواری و بی‌حجابی» خواندند به باد انتقاد گرفتند.

حسین نوری، امام جمعه شهریار گفت که «امسال بی‌حجابی و روزه‌خواری به حد انفجار رسیده و مسئولین ما هم تعطیل هستند و در خواب به سر می‌برند.»

منصور ارضی، مداح نزدیک به علی خامنه‌ای که در برنامه‌های مذهبی بیت حضور مداوم داشته و از حامیان ابراهیم رئیسی است، در سخنرانی شب۲۱ رمضان به‌شدت از قوه قضائیه، نیروی انتظامی و وزیر گردشگری ایران انتقاد کرد که «آنطور که باید و شاید با بی‌حجابی برخورد نمی‌کنند» چون «ظاهرا زورشان نمی‌رسد.»

«می‌آیند اینجا در پارک می‌نشینند و روزه‌خواری می‌کنند و به هم تعارف می‌کنند و از هم پذیرایی می‌کنند.»

 

نظرات مخاطبان: «حرمت گذاشتن به مولا» یا «زدن جوجه با مشروب در بیابان»

تحقیقات مستقل و دقیقی که روشن کنند رویکرد مردم در ایران به مذهب چیست و چه درصدی از جامعه مذهبی، سکولار یا از مذهب رویگردان هستند اما نظرات کاربران نشانگر جامعه‌ای چند قطبی است.

تعدادی از کاربران اینستاگرام، در پای پست فراخوان نظرات شما درباره سیزده‌بدر امسال، در اینستاگرام بی‌بی‌سی فارسی از «حرمت گذاشتن به مولا علی» و رمضان نوشتند و اینکه سیزده‌بدر امسال «هیچ جا» نخواهند رفت.

اما یکی از مخاطبان هم نوشت که برای او «تمام زیبایی نوروز به سیزده بدرش است».

دیگری نوشت: «صبر می‌کنیم فقط برای این سیزده روز. نمی‌توانید اینو از ما ایرانیان بگیرید در ضمن سیزده بدر هست و کاهو با سکنجبینش.»

یک مخاطب دیگر بی‌بی‌سی فارسی به ماجرای بستن پارک‌ها اشاره کرد و نوشت: «اگر پارک‌ها بسته باشند به بیابان خدا می‌رویم،‌ جوجه می‌زنيم تو پارك با قليون و مشروب اعلی.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید