رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: اگر جمهوری اسلامی واقعا آتش‌بس می‌خواهد، حماس را وادار به پذیرش آن کند

آمریکا: اگر جمهوری اسلامی واقعا آتش‌بس می‌خواهد، حماس را وادار به پذیرش آن کند

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه ۲۰ فروردین، گفت حاضر نیست درباره پیامی که جمهوری اسلامی به آمریکا فرستاده سخن بگوید، اما تاکید کرد که اگر تهران واقعا به دنبال آتش‌بس است باید به حماس فشار بیاورد تا با آتش‌بس موافقت کند.

او به خبرنگاران گفت که نمی‌تواند به موضوعاتی جواب دهد که به ارزیابی‌های اطلاعاتی مربوط می‌شود، اما در عین افزود:«من واقعاً در مورد این گزارش که جمهوری اسلامی مدعی است در صورت آتش‌بس از پاسخ دادن خودداری می‌کند، اظهار نظری نمی‌کنم. صادقانه بگویم، اگر حکومت ایران خواهان آتش‌بس در غزه است، باید تمام توان خود را به کار گیرد که بر حماس برای پذیرش توافقی که روی میز است، فشار بیاورد.»

پیشتر تهران و واشینگتن تبادل پیام درباره حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را تایید کرده بودند.

در روزهای اخیر، برخی منابع خبری گزارش دادند که جمهوری اسلامی به آمریکا پیام داده است که اگر در غزه آتش‌بس برقرار شود، تهران از انجام حمله تلافی‌جویانه خودداری خواهد کرد.

این در حالی است که روز دوشنبه، مذاکرات در قاهره با میانجیگری مصر و قطر و نیز حضور آمریکا ناکام ماند و هر دو طرف از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات خبر دادند.

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در دمشق و هنگام افتتاح ساختمان تازه‌ای به عنوان کنسولگری جمهوری اسلامی در پایتخت سوریه، بر حمله به اهداف اسرائیلی تاکید کرد و از «مجازات» این کشور سخن گفت.

او گفت:« تنبیه رژیم متجاوز و جنایتکار اسرائیل قطعی است.»

در همین حال، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز روز دوشنبه در یک سخنرانی ویدیویی که در مراسم حزب‌الله برای کشته‌شدگان حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق پخش شد، گفت:« علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تصمیم قاطع گرفته که جمهوری اسلامی این بار به‌طور مستقیم به اسرائیل پاسخ بدهد.»

اما او نیز درباره ابعاد احتمالی چنین پاسخی توضیحی نداد و در عوض گفت:« «راهبرد صحیح مقاومت این است که درگیری نظامی کلاسیک شکل نگیرد.»

جان کربی، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت:«شما باید تقریبا به هر چیزی که رهبران جمهوری اسلامی می‌گویند با شک و تردید نگاه کنید.»

او افزود: «اگر آنها واقعا آتش‌بس می‌خواهند، باید به حماس برای پذیرفتن آن فشار بیاورند. ما هم آتش‌بس می‌خواهیم. ما آتش‌بس دیگری می‌خواهیم تا زنان، مجروحان، بیماران و سالمندان آزاد شوند. این واقعاً تمرکز است. اما اگر ایران در مورد آتش‌بس جدی باشد، از نفوذی که بر حماس دارند برای فشار برای پاسخ مثبت به این پیشنهاد استفاده خواهند کرد.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت:« ما می‌دانیم که ایران به‌صورت علنی اسرائیل را بسیار تهدید کرده است.»

کربی افزود:«جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا پنج‌شنبه گذشته به نتانیاهو گفت که دولت اسرائیل می‌تواند برای هرگونه نیاز دفاعی در برابر تهدیدهای مستقیم جمهوری اسلامی، روی آمریکا حساب کند.»

او گفت:«آمریکایی‌ها، نه فقط نیروهای نظامی آمریکا، بلکه دیپلمات‌های ما نیز در عراق و سوریه در معرض تهدید دائمی هستند. ما این تهدیدها را جدی می‌گیریم و اقدالمت حفاظتی مناسب و مورد نیاز را انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که آنها می‌توانند از خود محافظت کنند. این سیاست ما، هیچ تغییری نکرده است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد: «ما می‌دانیم که بسیاری از گروه‌هایی که چنین حملاتی را انجام می‌دهند، وابسته به سپاه هستند و سپاه از آنها پشتیبانی مالی می‌کند و منابع و امکانات را در اختیارشان می‌گذارد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید