رفتن به محتوای اصلی

«کوروش کمپانی» جدید در ارومیه؛ کلاهبرداری به نام فعالیت در بازارهای مالی

«کوروش کمپانی» جدید در ارومیه؛ کلاهبرداری به نام فعالیت در بازارهای مالی

نجات علی‌پور، وکیل مدافع ۲۰۰  تن از مال‌باختگان یک «پرونده کلاهبرداری» در ارومیه، افشا کرد موسسه‌ای که تحت عنوان «فعالیت در بازارهای مالی و ارز دیجیتال» سرمایه‌های مردم را جذب کرده بود، پس از جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و پرداخت سود به آن‌ها، به یکباره واریز سود را متوقف کرد و عوامل آن متواری شدند.

این وکیل دادگستری پرونده کلاهبرداری به بهانه فعالیت در بازارهای مالی را «یک کوروش کمپانی» دیگر خواند و با استناد به روایت موکلانش گفت: «مدیرعامل و متهم اصلی متواری شده‌اند و کسی اطلاعی از آن‌ها ندارد. تکلیف بالای هزار میلیارد تومان پول مردم هم مشخص نیست.»

خبرگزاری ایسنا به نقل از نجات‌ علی‌پور نوشت مدیرعامل این شرکت اکنون در ترکیه است و ادعا می‌کند که عمده سرمایه واریزی مردم نزد همکارانش در شرکت است، در صورتی‌ که نمایندگان او در شرکت عمده پول‌های را که مردم واریز کرده‌اند، از طریق تتر [Tether/ رمزارزی که قیمت آن همیشه برابر با یک دلار است/ دلار دیجیتال غیررسمی] به حساب او منتقل کرده‌اند.

وکیل مال‌باختگان گفت که مدیرعامل شرکت ادعا کرده که سرمایه‌گذاران باید از نمایندگان شرکت شکایت کنند، در صورتی‌ که مسئولیت آنچه اتفاق افتاده، بر عهده او است. کارمندان موسسه نیز گفته‌اند که پول‌ها را از طریق تتر به حساب مدیرعامل واریز کرده‌اند.

به گفته این وکیل دادگستری، یکی از خوانندگان مطرح تبریزی که برای این شرکت تبلیغ می‌کرد نیز «مقصر» است. او همچنین گفت که این پرونده بیش از ۲۰۰ شاکی دارد و هر لحظه به تعداد شاکیان و موکلان او اضافه می‌شود؛ به‌ طوری‌ که احتمال دارد شمار آن‌ها به ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر هم برسد.

علی‌پور در ادامه افزود: «پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و به دستور معاون دادستان، از دادسرای ارومیه به پلیس آگاهی ارجاع شده اما فعلا تعیین شعبه نشده است.»

هم‌زمان، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، نیز از صدور اعلان قرمز اینترپل برای امیرحسین شریفیان، مالک متواری کوروش کمپانی، خبر داد. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند او حدود پنج ماه پیش به یکی از کشورهای همسایه ایران گریخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت کوروش پردازان‌ آی‌سا با نام تجاری «کوروش کمپانی» شرکتی است که خبرهای مربوط به کلاهبرداری‌های آن از طریق پیش‌فروش گوشی‌ آیفون بهمن‌ماه منتشر شد. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، پیش‌تر تعداد شاکیان پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی را یک هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده و گفته بود که این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

به گفته این مقام دستگاه قضایی، اموال کوروش کمپانی در تهران، کیش و دیگر نقاط ایران توقیف شده است. با این حال، گزارش‌ها و روایت‌های مال‌باختگان آشکار می‌کند که آن‌ها نه‌تنها درباره بازگشت اموالشان پاسخ روشنی از قوه قضاییه دریافت نکرده‌اند که برای ثبت شکایت هم به پرداخت مبالغی ملزم شده‌اند. قوه قضاییه از افرادی که علیه شرکت کوروش کمپانی شکایت ثبت می‌کنند، ۲۳۰ هزار تومان می‌گیرد که با توجه به تعداد بیش از هزار مال‌باخته، قوه قضاییه با ثبت این میزان شکایت بیش ده‌ها میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

ستایشی همچنین ادعا کرد که رسیدگی به این پرونده بر اساس گزارش‌های وزارت اطلاعات از آبان‌ماه شروع شد. سخنان مسعود ستایشی به این معنا است که قوه قضاییه دست‌کم از حدود سه ماه پیش از وقوع این کلاهبرداری اطلاع داشته اما مشخص نیست به چه دلیل از اطلاع‌رسانی عمومی درباره آن امتناع کرده است؛ در حالی‌ که اعلان هشدار درباره این شرکت می‌توانست از گسترده‌تر شدن دامنه کلاهبرداری جلوگیری کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید