رفتن به محتوای اصلی

تهدید قطر به اخراج رهبران حماس، در صورت مخالفت آنها با آتش‌بس

تهدید قطر به اخراج رهبران حماس، در صورت مخالفت آنها با آتش‌بس

وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های حماس و مصر گزارش داد که قطر رهبران حماس را تهدید کرده که اگر با توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه موافقت نکنند، آن‌ها را از این کشور اخراج خواهد کرد.

قطر در حال حاضر میزبان دفتر سیاسی حماس و رهبر آن، اسماعیل هنیه، است. حسام بردان، یکی از مقام‌های ارشد حماس در قطر با رد این گزارش گفت بدون توافق آتش‌بس، در ماه رمضان خشونت‌ها شدت خواهد گرفت.

اسرائیل می‌گوید اولویتش در گفت‌وگوهای آتش‌بس آزادی گروگان‌ها است. کشورهای عربی میانجی در تلاش هستند پیشنهاد آتش‌بس‌ ۴۰ روزه در ازای آزادی ۴۰ گروگان را به نتیجه برسانند. به گفته کشورهای عرب میانجی، حماس تقاضای اسرائیل را برای ارائه فهرست گروگان‌های زنده، رد کرده است.

بردان به وال‌استریت ژورنال گفت دست‌کم ۶۰ نفر از گروگان‌ها کشته شده‌اند و با توجه به اینکه برخی از گروگان‌ها در اختیار دیگر گروه‌ها، از جمله جهاد اسلامی هستند، تعیین مکان آنها مشکل خواهد بود. او گفت رهبران سیاسی حماس برای بررسی پیشنهادهای آتش‌بس یک‌شنبه در دوحه دیدار خواهند کرد. حماس پنج‌شنبه ۱۷ اسفند اعلام کرده بود گفت‌وگوها درباره آتش‌بس را متوقف کرده است.

در هفته‌ جاری گفت‌وگوهای آتش‌بس با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر به مدت چهار روز برگزار شد و انتظار می‌رود این مذاکرات یک‌شنبه در قاهره از سر گرفته شود.

جو بایدن روز جمعه ۱۸ اسفند به خبرنگاران گفت متوقف کردن درگیری‌ها تا پیش از ماه رمضان «سخت به نظر می‌رسد.»

 

وال استریت ژورنال جمعه ۱۸ اسفند به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داد یحیی سنوار و اسماعیل هنیه، رهبران حماس، درباره شرایط توافق آتش‌بس با هم اختلاف دارند. در حالی که هنیه با پیشنهاد آتش‌بس شش هفته‌ای موافق است، سنوار خواستار تعهد اسرائیل به پایان دائمی درگیری‌ها است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های مصری که نام آنها را اعلام نکرده، نوشت:« سنوار معتقد است اکنون که نشانه‌های اختلاف و تنش بین اسرائیل و آمریکا آشکار شده، حماس دست بالا را در مذاکرات دارد.»

این تنش‌ها در روزهای اخیر، از جمله در سخنرانی کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا در روز یک‌شنبه نمایان شد. او گفت: «با توجه به مقیاس عظیم رنج در غزه، باید آتش بس فوری برقرار شود.»

وال استریت ژورنال، به نقل از مقام‌های مصری نوشت که یحیی سنوار امیدوار است که اصطکاک بین آمریکا و اسرائیل بتواند به او اجازه دهد تا توافق را به نفع حماس پیش ببرد. او برای آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه تلاش می‌کند.

اسرائیل گفته است که شکست مذاکرات باعث می‌شود که عملیات نظامی در شهر رفح ادامه یابد. اسرائیل، رفح را آخرین پایگاه اصلی حماس در غزه می‌داند و بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید