رفتن به محتوای اصلی

از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۳۰ هزار فلسطینی در غزه کشته شدند

از هفتم اکتبر تاکنون بیش از ۳۰ هزار فلسطینی در غزه کشته شدند

مقام‌های بهداشتی حماس می‌گویند که از هفتم اکتبر تاکنون، بیش از ۳۰ هزار فلسطینی در غزه کشته شدند که اکثرشان «زنان و کودکان»‌ بودند. این تعداد برابر یک و ۳ دهم درصد از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفره باریکه غزه است.

این آمار اعم از کشته‌شدگان غیرنظامی و نظامی است و مقام‌های درمانی غزه اعلام کردند که با کشته‌شدن ۸۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، این تعداد به ۳۰ هزار و ۳۵ نفر رسید.

منابع خبری فلسطینی گفته‌اند بامداد امروز ده‌ها نفر در شمال غزه، در حالیکه در انتظار گرفتن مواد غذایی در یک میدان صف بسته بودند،‌ در اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

تخمین زده می‌شود که تعداد دقیق کشته‌شدگان در غزه از این بیشتر باشد، چون آمار فعلی از بیمارستان‌های آنجا گرفته شده است و بیم آن می‌رود که هنوز اجساد کشته‌شدگان حملات هوایی شبانه اسرائیل، زیر آوار مانده باشد.

اداره بهداشت غزه تحت کنترل حماس، همچنین اعلام کرده است که بیش از ۷۰ هزار فلسطینی مجروح شده‌اند که داده‌های این اداره در نهاد‌های سازمان ملل و سایر ارگان‌های جهانی به ثبت رسیده است.

تصویر

 

 گزارش روزانه مراکز درمانی غزه

 

سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل اعلام کرده است که با مقام‌های غزه که از «ظرفیت خوب جمع آوری و تحلیل داده‌ها» برخوردارند، «همکاری دیرینه دارد» چون تنها منبع رسمی آن باریکه هستند و گزارش‌های قبلی آنها توسط ادارات سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی، معتبر و قابل استناد تشخیص داده شده است.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که مقایسه آمار تلفات کنونی با داده‌های قبلی ثبت‌شده از درگیری‌های سابق در غزه، «به وضوح نشانگر آن است که تعداد غیرنظامیان بیشتری کشته‌شده‌اند که اغلب کودکان و زنان را شامل می‌شود.»

ارتش اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود در مورد شمار کشته‌شدگان غیرنظامی و پیکارجویان، تنها به بی‌بی‌سی گفت: «تعداد تروریست‌های کشته شده تقریبا ۱۰ هزار نفر است.»

برای ثبت مرگ یک فلسطینی در غزه، جسد باید توسط کارکنان بیمارستان یا کادر پزشکی دیده شود. در پایان هر روز، بیمارستان‌ها فهرستی از تمامی مجروحان و کشته شدگان اعم از نام‌، شماره هویت، تاریخ آسیب یا مرگ و جزئیات جراحات آنها را به یک سیستم متمرکز بهداشتی ارسال می‌کنند که اپراتورهای آن اکنون در رفح مستقر شده‌اند.

علاوه بر آنها، هلال احمر فلسطینی‌ نیز داده‌های خود را ارائه می‌دهد.

در طول این جنگ، به دلیل پر شدن ظرفیت سردخانه‌ها، درگیری در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و دیگر واحدهای درمانی، اتصال ضعیف اینترنت و تلفن، گزارش ارقام دشوارتر از همیشه بوده است.

از همین روست که در صورت برقراری آتش‌بس طولانی یا پایان جنگ و تلاش برای بازیابی اجساد و ردیابی مفقودان، تصویر واضح‌تری از تعداد کشته‌ها، از جمله تعداد افراد نظامی و غیرنظامی دو طرف، نمایان خواهد شد.

تصویر جنگ غزه بعد از پایان آن واضح می‌شود

Image removed.

 

انتقادهای مداوم فعلی از ارقام موجود این است که چگونه فلسطینی‌ها کشته شدند؟ آیا در نتیجه حملات هوایی و آتش توپخانه اسرائیل بوده و یا ممکن است بر اثر اصابت موشک‌های خودی کشته‌ شده باشند. همه تلفات در حال حاضر به عنوان قربانیان «تجاوز اسرائیل» به باریکه غزه محسوب می‌شوند.

در روزهای اخیر، مقام‌های بهداشت غزه موارد بیشتری از آنچه سازمان بهداشت جهانی آن را «مرگ غیرمستقیم» می‌نامد برجسته کرده‌اند، یعنی افرادی که در نتیجه جنگ جان خود را از دست می‌دهند.

روز چهارشنبه، این سازمان اعلام کرد که شش کودک به دلیل کم آبی و سوء تغذیه در بیمارستان‌های شمال غزه جان خود را از دست دادند. دو نوزاد در بیمارستان الشفا در شهر غزه و چهار کودک دیگر در بیمارستان کمال عدوان در شهر بیت لاهیا جان باختند.

سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که یک چهارم جمعیت غزه در حال حاضر در معرض خطر قحطی قرار دارند و افزایش چشمگیر بیماری‌های عفونی همراه با کمبود عمومی دارو و کمبود مراقبت‎های پزشکی وجود دارد.

جنگ زمانی آغاز شد که هزاران پیکارجوی حماس در هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل یورش بردند و بر اساس آمار اسرائیل، دست کم ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید