رفتن به محتوای اصلی

هشدار آمریکا به ایران در مورد تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه

هشدار آمریکا به ایران در مورد تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه

دولت آمریکا به ایران هشدار داده است اگر موشک‌های بالستیک به روسیه تحویل بدهد با واکنش «سریع و شدید» جامعه بین‌المللی روبرو خواهد شد.

این واکنش بعد از آن است که خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که جمهوری اسلامی ایران این نوع سلاح‌ها را به روسیه فرستاده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که آمریکا هنوز شواهدی دایر بر تایید انتقال این موشک‌ها از ایران به روسیه ندیده است.

رویترز روز چهارشنبه به نقل از شش منبع گزارش داده بود که ایران شمار بزرگی موشک‌های قدرتمند بالستیک زمین به زمین را به روسیه فرستاده است.

آقای کربی گفت: «در این گزارش آمده است که ایرانی‌ها به‌روشنی اشاره می‌کنند که موشک‌های بالستیک را به روسیه ارسال خواهند کرد. دلیلی نداریم فکر کنیم که آنها به این حرف عمل نخواهند کرد.»پ

او افزود: «ما به‌نوبه خود این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌کنیم. تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال می‌کنیم و با هماهنگی با متحدان و شریکان‌مان در اروپا و بقیه جهان گزینه‌های بیشتری را به عنوان پاسخ در نظر می‌گیریم.»

رویترز در گزارش خود به نقل از سه منبع آگاه در ایران نوشت که ایران حدود ۴۰۰ موشک به روسیه فرستاده که شامل تعداد زیادی از خانواده موشک کوتاه برد فاتح-۱۱۰، مانند سامانه سیار ذوالفقار، با برد ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است.

رویترز نوشت که حمل این سلاح‌ها اوایل ماه ژانویه شروع شد، یعنی بعد از نهایی شدن توافق در تهران و مسکو در اواخر پارسال میان ارتش‌ و مقام‌های دو کشور.

آقای کربی گفت که ایران شمار قابل توجهی پهپاد، بمب‌های هدایت‌شونده و مهمات توپخانه به روسیه صادر کرده که این کشور از آنها در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

او گفت: «در واکنش به ادامه حمایت ایران از جنگ بی‌رحمانه روسیه، تحریم‌های بیشتری را در روزهای آینده علیه ایران وضع می‌کنیم و اگر ایران موشک بالستیک به روسیه بفروشد آماده‌ایم گام‌های بیشتری برداریم.»

محدودیت‌های سازمان ملل بر صادرات موشک، پهپاد و سایر فناوری‌های ایران در ماه اکتبر منقضی شد با این حال آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌ برنامه موشک‌های بالستیک ایران را حفظ کردند.

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ تشدید و تقویت شده است.

جمهوری اسلامی ایران فرستادن پهپاد به روسیه را پذیرفته اما می‌گوید که این پهپادها «قرار نبوده در جنگ اوکراین استفاده شود».

تابستان امسال ایران در نمایشگاهی در مسکو تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را به نمایش گذاشت که پیش از آن به کشورهای خارجی فروخته نشده بود و به طور خاص برای نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی شده است.

موشک‌های بالستیک زهیر و ابابیل، پهپادهای شاهد-۱۲۹ و شاهد-۱۳۳ و همین طور پهپادهای انتحاری دوربرد آرش از جمله این تسلیحات بود.

اطلاعات رسمی از جزییات مربوط به حجم تبادلات نظامی میان ایران و روسیه در دست نیست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید