رفتن به محتوای اصلی

تصاویری که سربازان اسرائیل از غزه منتشر کرده‌اند

تصاویری که سربازان اسرائیل از غزه منتشر کرده‌اند
مصداق نقض قوانین بین‌المللی جنگ؟!
  • تیم وریفای
  •  
  •  

کارشناسان می‌گویند تصاویری که در آنها مردان بازداشت شده در غزه برهنه، با دستان و چشمان بسته مشاهده می‌شوند ممکن است سندی برای نقض قوانین بین‌المللی تلقی شود.

معاهدات بین‌المللی می‌گوید نیاید افرادی که در بازداشت به سر می‌برند را در معرض شرمساری غیرضروری و انظار عمومی قرار داد.

بخش راستی‌آزمایی ما - بی‌بی‌سی وریفای - از نوامبر پارسال تا کنون صدها ویدیویی را که سربازان ارتش اسرائیل با میل خود منتشر کرده‌اند، بررسی کرده و توانسته صحت ۸ مورد را تایید کند که در‌ آنها بازداشت‌شدگان و اسرا دیده می‌شوند.

ارتش اسرائیل می‌گوید یکی از نیروهای ذخیره خود را، که بی‌بی‌سی وریفای از طریق تصاویر ویدیویی شناسایی کرده بود، اخراج کرده است و تصریح کرده که صحنه‌هایی که در این ویدیوها دیده می‌شود نمایانگر ارزش‌های اخلاقی ارتش اسرائیل نیست. با این حال ارتش اسرائیل به پیگیری‌های بیشتر ما در این باره جواب نداد.

مارک الیس، یک مشاور ارشد سازمان ملل متحد در زمینه دادگاه‌های جرایم بین‌المللی، می‌گوید احتمال دارد تصاویری که ما نشانش دادیم بیانگر نقض معاهدات جهانی از طرف سربازان اسرائیل در ارتباط با اسرای جنگی باشد.

بیشتر ویدیوهایی که ما بررسی و تحلیل کردیم حاوی تصاویری است که در‌ آنها شاهد درگیری و رد و بدل شدن تیراندازی هستیم یا سربازان در حال جست‌وجوی خانه‌هایی م هستند که ساکنان‌شان گریخته‌اند.

در یکی از ویدیوها سربازانی دیده می‌شوند که تن‌پوش دایناسور بر تن و اسلحه در دست دارند. در یکی دیگر از آنها سربازان یک خانه خالی از سکنه فلسطینیان را به یک پیتزا فروشی تبدبل کرده‌اند.

اما در یکی از ۸ ویدیویی که توانستیم درستی آنها را تایید کنیم و به صورت علنی و عمومی هم انتشار یافته - به گفته کارشناسان - تصاویری از رفتار ناشایست با فلسطینیان بازداشت شده وجود دارد.

این تصاویر را همگی مردانی منتشر کرده‌اند که هنوز سربازان رسمی ارتش اسرائیل‌اند یا در زمان ضبط ویدیو رسما در خدمت ارتش این کشور بوده‌اند. آنها در این ویدیوها هویت خود را پنهان نکرده‌اند.

Image removed.

 

هشدار: این ویدیو حاوی تصاویری است که ممکن است بعضی برخی آزاردهنده باشد

بی‌بی‌سی وریفای توانست با آنالیز یکی از تصاویری که طی چند روز گذشته بسیار در فضای مجازی و اینترنت انتشار یافته بود، یکی از حساب‌های کاربری در یویتوب را پیدا کند که متعلق به یوسی گامزو لیتوا، یک سرباز اسرائیلی است.

او از ماه دسامبر گذشته چندین ویدیو از داخل غزه منتشر کرده، از جمله تصاویری از سربازان گروه خود که آنها را جزو گردان گرانیت ۹۳۲ معرفی می‌کند، که بخشی از هنگ ناهال ارتش اسرائیل است.

در ویدیویی که روز ۲۴ دسامبر پارسال منتشر شده یک فلسطینی بازداشت‌شده دیده می‌شود که برهنه‌اش کرده‌اند و با دستان بسته‌شده و در حال خون‌ریزی روی یک صندلی نشانده‌اند و یک سرباز در حال بازجویی از اوست.

ما توانستیم جغرافیای مکان این عکس را شناسایی کنیم که مدرسه‌اب در شمال نوار غزه است. این را از طریق نشانه‌های روی در و دیوار و لوگو این موسسه آموزشی دریافتیم که در تصاویر ویدیویی مشاهده می‌شود و با تصاویری که از این مدرسه در فیسبوک موجود است مطابقت دارد.

در همین ویدیو کمی بعد مرد بازداشت‌شده دیده می‌شود که با پای برهنه در خیابان‌های غزه گردانده می‌شود.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته: «این عکس در هنگام یک جستجو و بازجویی عملیاتی و میدانی گرفته شده است. فرد مظنون زخمی نیست. یک نیروی ذخیره‌ برخلاف موازین و ارزش‌های ارتش اسرائیل این عکس را گرفته و منتشر کرده است. اخیرا تصمیم گرفته شد به خدمت این فرد تحت عنوان نیروی ذخیره پایان داده شود».

یوسی لیتوا در همان روز - ۲۴ دسامبر - ویدیوی دیگری هم در یوتیوب منتشر کرده که در آن صدها مرد فلسطینی بازداشت شده دیده می‌شوند که در یک زمین ورزشی گرد آورده شده‌اند. ما مکان جغرافیایی این تصاویر را شناسایی کردیم که ورزشگاه یرموک در غزه است.

مردانی که در این تصاویر دیده می‌شوند اکثرا برهنه‌اند و تنها لباس‌ زیر بر تن دارند. برخی از آنها چشمان‌شان بسته است، زانو زده‌اند و در صف‌های موازی کنار هم قرار داده شده‌اند و سربازان اسرائیلی اطراف آنها را گرفته‌اند.

در بخشی از این ویدیو گروهی از بازداشت شدگان که ۳ زن هم در میان آنها دیده می‌شوند، همگی با چشمان بسته در پشت یک دروازه فوتبال که پرچم اسرائیل بالای آن آویزان شده، زانو زده‌اند - عکس پایین.

Image removed.

 

کارشناسان با بررسی تصاویر ویدیویی مانند این که سربازان اسرائیلی ۲۴ دسامبر گذشته منتشر کرده‌اند می‌گویند محتوای این تصاویر شاید مصداق نقض معاهدات بین‌المللی در رفتار با اسرای جنگی و بازداشتی‌ها باشد

بعد از این که ما این ویدیوها را با ارتش اسرائیل و پلتفرم‌هایی چون تیک‌تاک و یوتیوب در میان گذاشتیم، آنها دسترسی به این تصاویر را متوقف کردند.

ماده ۱۳ معاهده سوم ژنو درباره قوانین جنگی می‌گوید از اسرا باید محافظت شود به ویژه در برابر خشونت، ارعاب، اهانت، و قرار گرفتن در انظار عمومی.

*نسخه کامل‌تری از این گزارش و نتایج تحقیقات بی‌بی‌سی وریفای درباره این تصاویر را در روزهای آینده همین‌جا برایتان منتشر خواهیم کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید