رفتن به محتوای اصلی

پروژه‌های ساخت مسکن شهرداری تهران به چینی‌ها واگذار شد

پروژه‌های ساخت مسکن شهرداری تهران به چینی‌ها واگذار شد

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جلسه شورای شهر با اشاره به سفرش به پکن، از توافق برای سرمایه‌گذاری و ساخت پروژه‌هایی با مشارکت چینی‌ها در ایران خبر داد. ناصر امانی، عضو شورای شهر با انتقاد از واگذاری پروژه‌های مسکن به چینی‌ها از زاکانی خواست قدمی در این زمینه برندارد.

علیرضا زاکانی روز یکشنبه ۱۵ بهمن در صحن شورای شهر تهران درباره سفر اخیرش به چین گزارشی ارائه کرد و گفت: «در مرحله اول به ۱۳ شهر چین سفر کردیم و عملا سه قرارداد بسته شد. خرید ۷۵۱ واگن، یک میلیون دستگاه ون، موتورسیکلت و اتوبوس و موضوع احداث خط ۱۱ مترو از جمله این قراردادها بود.»

شهردار تهران افزود قرار است با مشارکت چینی‌ها و طراحی «ایرانی-اسلامی» از سوی ایرانی‌ها، هتل، ساختمان، شهربازی، پارک آبی در تهران ساخته شود.

او در این باره اضافه کرد ما تفاهم کردیم پنج هتل پنج ستاره با مشارکت چینی‌ها ساخته شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتی‌سازی شود و دو شهربازی و دو پارک آبی نیز در تهران ایجاد شود.

ویدیوی منتشرشده از جلسه شورای شهر تهران نشان می‌دهد ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از واگذاری پروژه‌های ساخت مسکن شهرداری تهران به چینی‌ها انتقاد کرده و می‌گوید: «به آقای زاکانی تذکر می‌دهم که قدمی در این زمینه برندارند مگر آنکه دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه دهند.»

 

پیش از این در روز ۱۱ بهمن، حمیدرضا صارمی، معاون شهرداری تهران با اشاره به طرح «ساخت مسکن چینی»، گفت: با سازندگان چینی مذاکره کردیم و بر اساس آن در مناطق پایین شهر قطعات بالای یک‌هکتار به آن‌ها واگذار می‌شود.

صارمی در این باره اضافه کرده بود که در طرح «کلید به کلید» مالک خانه کلنگی‌اش را تحویل داده و آپارتمان نو چینی تحویل می‌گیرد.

در مهرماه امسال نیز مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گزارش گفته بود شهرداری تهران در سفر گروه چینی به تهران به یک تفاهم‌نامه ۲۰۰ هزار واحدی دست یافته است.

در سال‌های گذشته و به دنبال گزارش‌ها درباره احتمال حضور شرکت‌های چینی در طرح ساخت مسکن در ایران، انجمن انبوه‌سازان و شماری از اعضای کمیسیون عمران مجلس حضور این شرکت‌ها در ایران را نامناسب خواندند.

ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در آذرماه سال ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه پنج‌ هزار شرکت انبوه‌ساز و ۵۰۰ هزار مهندس در کشورند که اغلب‌شان به دلیل رکود بخش مسکن بیکارند، تاکید کرده بود که در چنین شرایطی نیازی به حضور شرکت‌های چینی نیست.

ابراهیم رئیسی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده داد که در دولتش سالانه یک میلیون آپارتمان جدید ساخته شود، در خرداد سال گذشته درباره این وعده‌اش گفت: «آن‌ها که نساختند باید جواب دهند که آن سال‌ها چرا نساختند؟ ساخت یک میلیون مسکن مصوبه مجلس، وعده دولت و نیاز کشور است.»

علاوه بر رئیسی، رستم قاسمی وزیر پیشین راه و شهرسازی دولت او هم وعده داده بود که در پایان دوره چهار ساله، چهار میلیون مسکن بسازد. قاسمی یک سال بعد از آن گفت نه زمینی در اختیار وزارتخانه‌اش قرار گرفت و نه بانک‌ها یک ریال تسهیلات در اختیار طرح مسکن ملی گذاشته‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید