رفتن به محتوای اصلی

افسر سابق سیا به ۴۰ سال زندان محکوم شد

افسر سابق سیا به ۴۰ سال زندان محکوم شد
  • نادین یوسف
  •  
  •  

یک افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، به جرم آنکه مجموعه بزرگی از ابزارهای محرمانه برای هک کردن تلفن‌ها را در اختیار گروه افشاگر ویکی‌لیکس قرار داده بود، به ۴۰ سال زندان محکوم شده است.

جاشوا شولت همچنین به خاطر در اختیار داشتن عکس‌های سوءاستفاده از کودکان مجرم شناخته شد.

دادستان‌ها او را به نشت ابزارهای موسوم به «والت ۷» سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا متهم کرده بودند که به ماموران اطلاعاتی امکان می‌دهد تلفن‌های هوشمند را هک کرده و از آنها به عنوان دستگاه استراق سمع استفاده کنند.

آنها گفتند که این یکی از «گستاخانه‌ترین» نشت‌ها در تاریخ آمریکا بوده است.

وزارت دادگستری آمریکا گفت شولت، ۳۵ ساله، حدود ۸۷۶۱ سند را در سال ۲۰۱۷ در اختیار ویکی لیکس گذاشت که به معنی بزرگترین رخنه در داده‌های جاسوسی در تاریخ سازمان سیا بود.

او این ادعاها را رد کرد اما در سه محاکمه جداگانه در سطح فدرال در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برای اتهامات مختلف مجرم شناخته شد.

حکم مجازات او روز پنجشنبه به اتهامات جاسوسی، هک کامپیوتری، تحقیر دادگاه، دروغ گفتن به اف‌بی‌آی و داشتن تصاویر سوءاستفاده از کودکان صادر شد.

دامیان ویلیامز، دادستان دولت آمریکا، گفت: «جاشوا شولت با ارتکاب برخی از گستاخانه‌ترین و شنیع‌ترین جرایم جاسوسی در تاریخ آمریکا به کشورش خیانت کرد.»

براساس شواهدی که در جریان محاکمه ارائه شد، شولت به عنوان نویسنده نرم‌افزار در «مرکز اطلاعات تجسسی سایبری» که وظیفه آن تجسس علیه سازمان‌های تروریستی و دولت‌های خارجی است استخدام شد.

دادستان‌ها گفتند که او در سال ۲۰۱۶ اطلاعات مسروقه را به ویکی لیکس داد و سپس درباره نقش خود در آن به ماموران اف‌بی‌آی دروغ گفت.

آنها گفتند که انگیزه او ظاهرا عصبانیت از اختلاف در محیط کار بود.

شولت برای تحویل کار در مهلت تعیین شده در تقلا بود و به گفته مایکل لاکارد، معاون دادستان، یکی از پروژه‌هایش آنقدر عقب بود که لقب «ضرب‌الاجل شناور» گرفت.

دادستان‌ها گفتند که او می‌خواست کسانی را که تصور می‌کرد به او ظلم کرده‌اند تنبیه کند و گفت «با این انتقام، باعث وارد آمدن خسارت فوق‌العاده‌ای به امنیت ملی کشور خود شد.»

ویکی‌لیکس انتشار این فایل‌های محرمانه را در سال ۲۰۱۷ شروع کرد.

به گفته دادستان‌ها این نشت «فورا و عمیقا به توانایی سیا برای جمع‌آوری اطلاعات تجسسی از خارج علیه دشمنان آمریکا ضربه زد؛ پرسنل، برنامه‌ها و دارایی‌ها را مستقیما در معرض خطر قرار داد؛ و صدها میلیون دلار ضرر مالی به سیا وارد کرد.»

اف‌بی‌آی بعد از آن نشت، چندین بار با شولت مصاحبه کرد که طی آن او منکر هرگونه مسئولیتی شد.

دادستان گفتند که بعدا جستجوی آپارتمان او «به کشف ده‌ها هزار تصویر مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان منجر شد.»

آنها اضافه کردند که او بعد از دستگیری تلاش کرد اطلاعات بیشتری را منتقل کند. او تلفنی را به زندان قاچاق کرد و در آنجا تلاش کرد اطلاعاتی را درباره گروه‌های سایبری سیا به یک خبرنگار برساند و پیش‌نویس توییت‌هایی را آماده کرد که حاوی اطلاعاتی درباره ابزارهای سایبری سیا تحت عنوان «جیسون بورن» (یک مامور اطلاعاتی در داستان‌های تخیلی) بود.

او از سال ۲۰۱۸ در حبس بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید