رفتن به محتوای اصلی

کاهش تعداد افسران ارشد نظامی سپاه در پی حملات مرگبار اخیر اسرائیل

کاهش تعداد افسران ارشد نظامی سپاه در پی حملات مرگبار اخیر اسرائیل
پنج منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند

پنج منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران، تعداد افسران ارشد نظامی خود را در سوریه کاهش داده است.

بر اساس این گزارش اختصاصی، این اقدام در پی حملات مرگبار اخیر اسرائیل صورت گرفته است و ایران برای حفظ نفوذش در سوریه، از این به بعد بیشتر به شبه‌نظامیان شیعه متحد خود تکیه خواهد کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گذشته نیز متحمل هزینه‌های جانی و مالی سنگینی در سوریه شده بود اما از حدود یک ماه پیش، بیش از پنج عضو آن در منطقه کشته شده‎‌اند.

چهارم دی ماه گذشته سپاه پاسداران از کشته شدن رضی موسوی یکی از فرماندهان ارشد خود را در زینبیه، بیرون دمشق پایتخت سوریه، خبر داد.

۳۰ دی ماه نیز سپاه اعلام کرد که پنج «مستشار بلندپایه نظامی‌» خود را در حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی در دمشق، از دست داده است.

ایران در طول جنگ داخلی سوریه در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور نقش کلیدی ایفا کرد و مقام‌های ایرانی همواره می‌گویند که مستشاران نظامی آنها به دعوت رسمی دولت سوریه در آنجا حضور دارند و در کمک به سوریه برای «مبارزه با تروریسم و کمک به برقراری صلح، ثبات و امنیت پایدار در آن کشور نقش مهمی داشته‌ و دارند.»

در عین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاع‌رسانی دمشق در باره کاهش افسران ارشد نظامی در سوریه به این خبرگزاری پاسخی نداده‌اند.

سه تن از این منابع می‌گویند که خارج کردن افسران ارشد سپاه تا حدی به‌دلیل عدم تمایل تهران به درگیری مستقیم در منطقه است.

به گفته آنها از آنجایی که تندروها در تهران در پی انتقام‌جویی هستند، تصمیم ایران برای خارج کردن افسران ارشدش تا حدی ناشی از بیزاری آن کشور از افتادن به یک درگیری در سراسر خاورمیانه است.

یکی از آنها، یکی از مقامات ارشد امنیتی منطقه‌ای است که با آگاهی از موضع تهران، به رویترز گفته است که فرماندهان ارشد ایرانی به همراه ده‌ها افسر میان‌رتبه سوریه را ترک کرده‌اند و این را نشانه کاهش حضور در آن منطقه توصیف کرد.

Image removed.

 

تحلیل‌گران بر این باورند که هرگونه تضعیف نقش ایران در سوریه به نفع روسیه خواهد بود

در عین حال این منابع به رویترز گفتند که ایران قصد خروج از سوریه را ندارد. اما این منابع، بازنگری در تعداد نیروهای ایران در سوریه را یکی از پیامدهای جنگ اسرائیل-غزه عنوان کرده‌اند.

سوریه بخش کلیدی حوزه نفوذ تهران در منطقه محسوب می‌شود.

رویترز گزارش کرده است که نمی‌داند چند افسر ارشد سپاه از سوریه خارج شده‌اند.

ایران، یکی از حامیان حماس است و از زمان شروع درگیری‌ها در هفتم اکتبر تلاش کرده خود را از این منازعات دور نگه دارد. اما به اعتقاد منابعی که خبرگزاری رویترز با آنها گفتگو کرده است، این بازنگری نشان می‌دهد که چگونه عواقب جنگی که پیکارجویان حماس به راه انداختند در منطقه در حال ظهور است.

گرگوری برو، تحلیلگر گروه اوراسیا، یک شرکت مشاوره ریسک سیاسی به خبرگزاری رویترز گفته است که شکست در حفاظت از فرماندهان ایرانی «به وضوح موقعیت ایران را تضعیف کرده است» اما بعید است تهران به تعهد خود در قبال سوریه پایان دهد.

تحلیل‌گران بر این باورند که هرگونه تضعیف نقش ایران در سوریه به نفع روسیه خواهد بود که در دوره جنگ داخلی از بشار اسد حمایت کرد و مسکو حتی نیروی هوایی خود را در سال ۲۰۱۵ میلادی در سوریه مستقر کرد.

در همین حال انتظار می‌رود که روسای جمهور روسیه و ایران به زودی معاهده جدیدی را برای تقویت روابط سیاسی، تجاری و نظامی بین دو کشور امضا کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید