رفتن به محتوای اصلی

نتانیاهو علنا فشار آمریکا برای تشکیل کشور فلسطینی را رد کرد

نتانیاهو علنا فشار آمریکا برای تشکیل کشور فلسطینی را رد کرد
  • مارک لوئن
  • شغل,بی‌بی‌سی، بیت المقدس

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌گوید به آمریکا گفته است که با تلاش برای تشکیل یک کشور فلسطینی بعد از پایان مناقشه جاری در غزه مخالف است.

او در کنفرانسی خبری قول داد به عملیات تهاجمی در غزه «تا پیروزی کامل» ادامه دهد؛ یعنی نابودی حماس و بازگشت کلیه گروگان‌های اسرائیلی. او افزود که این عملیات ممکن است «ماه‌های زیاد دیگری» وقت ببرد.

درحالی که به گفته وزارت بهداشت حماس در نوار غزه، تقریبا ۲۵ هزار فلسطینی در این جنگ کشته شده‌ و ۸۵ درصد ساکنان هم مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، اسرائیل برای مهار عملیات و ورود به مذاکراتی موثر برای پایان قابل دوام جنگ تحت فشار شدیدی قرار دارد.

متحدان اسرائیل، از جمله آمریکا - و خیلی از دشمنان آن - خواستار احیای «راه حل دو کشوری» که مدت‌هاست مسکوت مانده شده‌اند. براساس این طرح یک کشور آینده فلسطینی در کنار اسرائیل به وجود خواهد آمد.

بسیاری محافل امیدوارند که بحران جاری طرف‌های جنگ را به میز مذاکره - به عنوان تنها آلترناتیو عملی برای پایان چرخه خشونت - بازگرداند. اما از اظهارات آقای نتانیاهو چنین برمی‌آید که او افکار کاملا متفاوتی در سر دارد.

او در جریان کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت که اسرائیل باید کنترل امنیتی کلیه سرزمین‌های غرب «رود اردن» - که شامل هرگونه کشور آینده فلسطینی خواهد بود - را به دست گیرد.

او گفت: «این یک شرط ضروری است، و با ایده حاکمیت (فلسطینی‌ها) در تضاد است. چه کار می‌توان کرد؟ من این حقیقت را به دوستان آمریکایی خود می‌گویم، و من همچنین مانع تلاش برای تحمیل حقیقی بر ما شدم که به امنیت اسرائیل آسیب می‌رساند.»

آقای نتانیاهو بیشتر زندگی سیاسی خود را صرف مخالفت با ایجاد کشور فلسطینی کرده است، و همین ماه پیش با افتخار گفت که مانع ایجاد یک کشور فلسطینی شده بنابراین اظهارات تازه او عجیب نیست.

اما رد کاملا علنی فشار دیپلماتیک واشنگتن و عزم او برای ادامه خط مشی جاری نظامی، نشان دهنده شکاف فزاینده با متحدان غربی اسرائیل است.

از زمان حمله روز ۷ اکتبر که طی آن مردان مسلح حماس حدود ۱۳۰۰ اسرائیلی را کشتند و حدود ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند - که بدترین در تاریخ اسرائیل بود - آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده است.

اما با افزایش آمار کشته‌ها در غزه، و انتشار مکرر صحنه‌های هولناک در این منطقه، دولت‌های غربی خواستار خویشتن‌داری اسرائیل شده‌اند.

Image removed.

 

تظاهرکنندگان در تل آویو خواستار ایجاد شرایط امن برای آزادی گروگانهای اسرائیلی شده اند

کاخ سفید مکررا سعی کرده است در سیاست نظامی اسرائیل نفوذ کند: واشنگتن خواستار به کار گیری سلاح‌های هدایت شونده دقیق‌تر به جای حملات یکپارچه هوایی شده است؛ سعی کرده اسرائیل را از عملیات زمینی منصرف کند؛ و خواستار یک راه حل دو کشوری و نقشی برای دولت خودگردان فلسطینی در غزه بعد از پایان این مناقشه شده است.

اما توصیه واشنگتن اغلب به در بسته خورده یا صراحتا از سوی اسرائیل رد شده است که در بسیاری موارد به صورت علنی در جریان بازدید آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، بود.

این به نوبه خود موجب سرخوردگی بیشتر در برخی محافل آمریکا در مورد حمایت سفیدامضای دولت بایدن از اسرائیل و درخواست‌هایی برای مشروط کردن کمک آمریکا به این کشور شده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، در واکنش به اظهارات تازه آقای نتانیاهو گفت که دولت آمریکا از تلاش برای یک راه حل دو کشوری دست نمی‌کشد، و افزود که «غزه مجددا اشغال نخواهد شد.»

اظهارات نخست وزیر اسرائیل به گوش پایگاه حامیان در حال انقباض او و وزرای راست افراطی که دولت او را تشکیل می‌دهند خوش خواهد آمد.

اما برای کسانی در داخل و خارج که بیش از پیش از هزینه انسانی این جنگ وحشتزده هستند مایوس کننده است. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بیشتر اسرائیلی‌ها از او می‌خواهند بازگرداندن گروگان‌ها را نسبت به هدف بالقوه غیرممکن انهدام حماس در اولویت قرار دهد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید