رفتن به محتوای اصلی

آیا امضای داعش پای حملات کرمان است؟

آیا امضای داعش پای حملات کرمان است؟

شیوه معمول داعش در زمینه برعهده ‌گرفتن مسئولیت حملاتی که انجام می‌دهد به دو دسته تقسیم می‌شود: یکی مسئولیت حملات متعددی است که عده قربانیان از نظر کمی و کیفی کم است و دیگری مسئولیت حملاتی که از نظر کیفی و کمی برای‌شان مهم است.

در دسته اول، داعش مسئولیت این حملات را معمولا روز بعد و با تاخیر چندین ساعته برعهده گرفته است. 

نگاهی به کانال‌های تلگرام داعش نشان می‌دهد که مثلا مسئولیت حملاتی که در آن چند سرباز طالبان کشته یا زخمی شده‌اند و «اعدام دو جاسوس» ارتش نیجریه را با تاخیر یک روزه و فردای عملیات برعهده گرفته‌اند.

اما مسئولیت حملاتی که از نظر کیفی و کمی برای‌ این گروه مهم بوده است را همان روز برعهده گرفته‌اند.

مثلا وقتی که در ۱۸ اسفند پارسال، محمد داوود مزمل، والی طالبان در ولایت بلخ و از مهم‌ترین فرمانده‌هان حکومت طالبان را در دفتر کارش کشتند، همان‌ روز اعلام کردند که کار آن‌ها بوده است. و یا وقتی در حمله انتحاری در شهریور ۱۴۰۰ در فرودگاه کابل دست‌کم ۹۰ نفر، از جمله ۱۳ سرباز آمریکا، کشته شدند، داعش با انتشار عکس عامل انتحاری، به نام عبدالرحمن لوگری، اعلام کرد که حمله کار آن‌ها بوده است.

اما در مورد انفجارهای کرمان، که هم از نظر کمی و هم کیفی برای داعش مهم بوده، آن‌را با تاخیر برعهده گرفتند، می‌شود گفت این تقریبا خلاف رویه عادی داعش بوده است. اما یک برداشت قابل طرح است و آن بر می‌گردد به پیامی که موسسه الفرقان روز بعد از حمله در کانال‌های تلگرامی داعش نشر کرد: «به‌زودی».

موسسه الفرقان از رسانه‌های وابسته به داعش است با این ویژگی که خبرهای مهم این گروه را اعلام می‌کند. شش ساعت پس از آن‌که اعلام شد قرار است به‌زودی مطلبی نشر شود، اعلامیه صوتی ۳۴ دقیقه‌ای ابی حذیفه انصاری، سخنگوی داعش نشر شد با عنوان: «وقتلوهم حیث ثقفتموهم»، بخشی از آیه ۱۹۱ سوره بقره با این ترجمه: «و آنان را هر کجا یافتید، به قتل برسانید.»

ابی حذیفه انصاری با این اعلامیه با موضوعیت محوری جنگ غزه عملا اعلام کرد که کارزار جدیدی را با عنوان تازه‌ای شروع کرده‌اند. 

در گذشته هم دست‌کم به یک مورد می‌توان اشاره کرد که داعش برای جنگ‌هایش نام انتخاب کرده است با عنوان «غزوه الثار للشیخین». مجموعه حملاتی که تحت این عنوان انجام شده بود به خونخواهی و انتقام‌گیری به خاطر کشته شدن دو رهبر این گروه (ابو حسن هاشمی قرشی و ابو حسین حسینی قرشی) انجام می‌شد.

در افغانستان هم طالبان برای جنگ‌های‌شان سالانه اسم انتخاب می‌کردند. عمری (به یاد ملاعمر)، منصوری ( به یاد اختر محمد منصور) جزو همین اسم‌ها بود. جالب این‌که گروه طالبان در دو سال اخیر منتهی به سقوط نظام قبلی افغانستان نام عملیات‌های‌شان «الفتح» بود. 

Image removed.

منبع تصویر، AMAQ 

توضیح تصویر، 

داعش برای دومین بار در بیانیه مربوط به کرمان از کلمه ایران به جای ولایت خراسان استفاده کرد، مورد قبلی در اعلامیه مربوط به حمله به شاه‌چراغ در شیراز بود

چرا داعش صبر کرد و چرا از ایران به جای «ولایت خراسان» استفاده کرد؟

به نظر می‌رسد در مورد حملات مرگبار کرمان هم داعش صبر کرد تا اول کارزار تازه‌شان را اعلام کنند و سپس مسئولیت عملیات انتحاری کرمان را برعهده بگیرند. موضوعی که این برداشت را تقویت می‌کند موجی از اعلامیه‌هایی است که پس از اعلام کارزار جدید داعش نشر شد. 

آمار نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ داعش در محدودترین و کم‌فعالیت‌ترین وضعیت خودش قرار داشته است. این گروه در نقاط متفاوت جهان چیزی حدود ۸۰۰ حمله در این سال انجام داد. در حالی که این آمار در پنج سال پیش بیش از ۳۵۰۰ حمله بود. 

دیروز پس از اعلامیه سخنگوی داعش، این گروه در ۳۱ مورد اعلامیه مسئولیت حملاتی را در کشورهای افریقایی و آسیایی برعهده گرفت. 

موضوع دیگری که در اعلامیه داعش قابل توجه است این است که به جای استفاده از «ولایت خراسان» که در ابتدای اعلامیه‌شان ذکر می‌شود، از کلمه «ایران» استفاده کرده است.

دست‌کم این برای بار دوم است که از کلمه ایران به جای ولایت خراسان به کار برده می‌شود، مورد قبلی در اعلامیه مربوط به حمله به شاه‌چراغ در شیراز بود. 

Image removed.

منبع تصویر، AMAQ 

توضیح تصویر، 

داعش جهان را به مناطق جفرافیایی تقسیم کرده است که از آن به عنوان «ولایت» نام می‌برد

داعش جهان را به دست‌کم ۲۴ نقطه جفرافیایی تقسیم کرده است و از آن‌ها به عنوان «ولایت» نام می‌برد. افغانستان، ایران و پاکستان جزو ولایت خراسان محسوب می‌شود، اما در این اواخر بخشی از پاکستان را در اعلامیه‌هایی با عنوان ولایت خراسان نمی‌گنجانند؛ اقدامی که در مورد ایران هم در دو مورد اخیر عملی شده است. 

آیا این به معنای آن است که قرار است «ایران» از نظر تقسیمات جغرافیایی مورد نظر داعش برای فعالیتش به یک منطقه مجزا از «ولایت خراسان» تبدیل شود؟ 

اگر چنین باشد، به معنای درنظرگرفتن نیرو، لجستیک، محدوده عملیاتی و تعیین مقام‌های ویژه برای ایران است. البته در این زمینه نمی‌توان با قاطعیت ابراز نظر کرد و صرفا در حد برداشت است.

مقام‌های حکومتی ایران مدعی هستند که آبشخور حملات کرمان، اسرائیل است. این برداشت با توجه به قضایای جنگ غزه، طرفداران خودش را دارد، اما هیچ مدرک و سندی در این زمینه ارائه نشده است. 

نظر اصلی در این زمینه را خبرگزاری تسنیم ارائه کرده است که گفته می‌شود نزدیک به سپاه پاسداران است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید