رفتن به محتوای اصلی

برگزاری دادگاه میریوسف یونسی بدون حضور وی

برگزاری دادگاه میریوسف یونسی بدون حضور وی
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

جلسه دادگاه میریوسف یونسی بدون حضور وی به دلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان برگزار شد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲، جلسه دادگاه زندانی سیاسی میریوسف یونسی در تهران برگزار شد. به دلیل نپوشیدن لباس زندان، جلسه دادگاه بدون حضور او برگزار شد.

رضا یونسی فرزند آقای میریوسف یونسی در توییتر خود درباره این جلسه دادگاه نوشت که کل محتوای پرونده بر اساس ادعای بازجویان مبنی بر پرداخت ۱۳ میلیون تومان به یک فرد بنا گذاشته شده است. ادعایی که توسط آقای میریوسف یونسی بارها رد شده و بازجویان مدرکی دال بر اثبات این ادعا ندارند.

آقای رضا یونسی در یک رشته توئیت چنین نوشت:

«کل محتوای پرونده بر اساس ادعای بازجویان مبنی بر یک پرداخت ۱۳ میلیون تومانی به آقای ب… است و اینکه آقای ب… به یکی از معترضین پرداخت پول داشته است.
پدرم پرداخت چنین پولی به آقای ب… را بارها رد کرده و بازجویان هم هیچ مدرکی برای چنین پرداختی ارائه نکردند، که وکلا در دادگاه به این موضوع اشاره کردند.

علاوه بر این میریوسف یونسی در بازجویی ها گفته بود که کارمند شرکتی است که هر ماه مبادله های تجاری با افراد مختلف دارند و حتی اگر ادعای بازجویان مبنی بر دریافت پول آقای ب… از محل کار پدرم درست باشد، وی در مورد اینکه ب… یا هر فرد دیگر با پولش چه می کند، مسئولیتی ندارد.
وکلا به قاضی معترض شدند که میریوسف یونسی مسئول اقدامات ب… یا هر فرد دیگری نیست.
لازم به ذکر که ب… پس از بازداشت کوتاه آزاد شد.

واضح اینکه هر فرد دیگری اگر در این پرونده بازداشت می شد و یا اگر واریزی مبلغ ۱۳ میلیون تومان از حسابش مشکلی می داشت، نهایتا با سوال و جواب و یا بازداشت کوتاه آزاد می شد. اما در مورد میریوسف یونسی هدف بازجویان از بازداشت موقت بیش از یک سال، آزار وی با وجود مشکلات جسمی اش است.

هرچند در سیستم فاسد جمهوری اسلامی عمل نکردن به خود قوانین جمهوری اسلامی روندی تکراری است. اما باز باید اشاره کرد که هر دقیقه بازداشت موقت پس از یک سال خلاف خود قوانین ج.ا است. این بازداشت وجاهت قانونی ندارد و ميريوسف يونسی باید در اولين فرصت بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود.»

درباره میریوسف یونسی

میریوسف یونسی، پدر زندانی سیاسی علی یونسی است. او که بیش از ۷۰ سال سن دارد، روز چهارشنبه ۷دی ماه ۱۴۰۱، در سومین ماه از شروع اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط ماموران لباس شخصی بدون ارائه حکمی در منزل پدری خود در شاهرود بازداشت شد. ماموران اطلاعات پس از بازداشت او به منزل مسکونی خانواده او در تهران یورش برده و موبایل‌ها، لپ ‌تاپ‌ و وسایل شخصی‌ شان را با خود بردند. آنها حین تفتیش منزل با مادر علی یونسی درگیر و به او توهین کرده باعث بدحالی او شدند.

روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات مدعی شد که او جزو یک «شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی» سازمان مجاهدین خلق در ایران بوده است.

میریوسف یونسی حدود سه ماه و نیم در سلول های انفرادی و در بسته بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ تحت شکنجه و بازجویی قرار داشت. او از دسترسی به داروهایش محروم بود و به گفته فرزندانش با روش های خشونت آمیز و حرفهای زشت تحت فشار قرار گرفت تا اتهاماتی را که به او مربوط نیست، قبول و به آنها اعتراف کند. او هم اکنون بیش از یک سال است که در زندان اوین در بلاتکلیفی به سر می برد.

Image removed.

زندانی سیاسی میریوسف یونسی

درباره علی یونسی دانشجوی نخبه ریاضی

علی یونسی  دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف روز ۲۲ فروردین ماه ۹۹، توسط مأموران اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند. بازداشت آنها با ضرب و شتم همراه بود. این دو دانشجو سپس به سلولهای انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

ماموران شامگاه جمعه ۲۲ فروردین ماه پس از تفتیش منازل و بدون ارائه حکم قضایی این دوفعال دانشجویی را همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند بطوریکه در هنگام یورش ۱۲ مامور سپاه پاسداران به خانه علی یونسی، در ضرب و شتم وحشیانه پیشانی او را شکافتند.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

عفو بین الملل روز دوشنبه اول آذر ۱۴۰۰، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به قضاییه ایران نسبت به خطر اعدام دو دانشجوی نخبه علی یونسی و امیرحسین مرادی هشدار داده و خواستار آزادی فوری آنها شد.

در نهایت این دو دانشجوی نخبه زندانی سیاسی، در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۱، پس از ۸۰۸ روز نگهداری در بندهای دربسته و سلولهای انفرادی زندان اوین، با احکام سنگین ۱۶ سال حبس، به بندهای عمومی اوین منتقل شدند. علی یونسی همراه با پدرش میریوسف یونسی هم اکنون در زندان اوین محبوس هستند. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید