رفتن به محتوای اصلی

اسرائیل می گوید قتل العاروری حمله به لبنان و حزب‌الله نبود+ویدئو

اسرائیل می گوید قتل العاروری حمله به لبنان و حزب‌الله نبود+ویدئو

 

 

اسرائیل:‌ قتل العاروری حمله به لبنان و حزب‌الله نبود

Image removed.

 

دولت اسرائیل تاکید کرده است که قتل یکی از رهبران کلیدی حماس در بیروت را نباید حمله به لبنان تلقی کرد.

مارک رگو، از سخنگویان دولت اسرائیل، بدون تایید دست داشتن کشورش در حمله روز سه‌شنبه در بیروت که به کشته شدن صالح العاروری، معاون رییس کمیته سیاسی حماس منجر شد،‌ تاکید کرد این حمله متوجه لبنان و حزب‌الله نبوده است.

آقای رگو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا گفت:‌ «هر که این حمله را انجام داده، مشخص است که حمله علیه لبنان نبوده است.»

او ادامه داد:‌ «این حمله حتی علیه گروه حزب الله نبوده است.»

در این حمله پهپادی که دفتر حماس در منطقه ضاحیه بیروت را هدف گرفت، علاوه بر آقای العاروری، دو فرمانده دیگر حماس به نام‌های سمیر فندی و عزام الاقرا و همین طور چهار عضو این سازمان کشته شدند.

 

همه‌چیز درباره صالح العاروری؛ مقام ارشد حماس که در بیروت کشته شد

صالح العاروری، معاون سیاسی حماس که در حمله پهپادی سه‌شنبه در بیروت کشته شده، بابت روابط نزدیگ با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان شناخته می‌شد. به گزارش اکسیوس، العاروری ۵۷ ساله در واقع رابط هماهنگی‌های نظامی حماس با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان بود.

هرچند دولت اسرائیل هنوز به طور رسمی مسئولیت کشتن او در حمله پهپادی در لبنان را بر عهده نگرفته است، دو مقام آمریکایی به اکسیوس گفته‌اند که اسرائیل پشت این حمله بوده است. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که اسرائیل تا زمان آغاز عملیات حذف العاروری، آمریکا را در جریان نگذاشته بود.

العاروری که در اوت گذشته به تلویزیون الاقصی گفته بود از «شهادت استقبال می‌کند» در روستایی در نزدیکی رام‌الله به‌دنیا آمد و به شکل‌گیری گردان عزالدین القسام حماس کمک کرد. او ۱۵ سال در اسرائیل زندانی بود و سپس به اردن و بعد سوریه فرستاده شد اما پس از بروز اختلافات بین حماس و رژیم اسد به ترکیه رفت.

مقامات اسرائیل به اکسیوس گفتند که العاروری سال‌ها تحت تعقیب اسرائیل بود اما اسرائیل در دو موقعیت در استانبول و بیروت از هدف گرفتن او خودداری کرد تا روابط با ترکیه خدشه‌دار نشود و حزب‌الله لبنان را تحریم نکند.

العاروری در زمان اقامت در ترکیه پایگاه‌های حماس در کرانه باختری را پایه‌گذاری کرد و به عضو‌گیری و طراحی حمله علیه اسرائیل پرداخت. در یکی از این حمله ها در سال ۲۰۱۴، سه نوجوان اسرائیلی ربوده و کشته شدند که سرآغاز جنگ ۵۱ روزه در غزه بود.

اما پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، محاسبات تغییر کرد و رونن بار، رئیس آژانس اطلاعات اسرائیل، شین‌بت گفت که حمله هفتم اکتبر «مونیخ» ما است. اشاره‌ای به بازی‌های المپیک سال ۱۹۷۲ که در جریان آن گروه فلسطینی ده‌ها ورزشکار اسرائیلی را کشت. پس از این حمله، موساد ده‌ها عضو حماس را کشت.

رئیس شین‌بت در ماه نوامبر رهبران حماس را «مرده‌های متحرک» خوانده بود و گفته بود که آنها در هیج جا در امان نیستند، از غزه تا کرانه باختری، لبنان، ترکیه و قطر.

آمریکا در سال ۲۰۱۵ العاروری را در فهرست ویژه تروریست‌های جهانی قرار دارد و برای دریافت اطلاعات منجر به دستگیری او، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

اکسیوس می‌نویسد که کشته شدن العاروری یک ضربه بزرگ به حماس به‌شمار می‌رود و او ارشد‌ترین مقام حماس است که پس از حمله هفتم اکتبر کشته شده است.

البته اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در واکنش به کشته شدن العاروری آن را با کشته شدنن دیگر اعضای حماس مقایسه کرد و گفت روی فعالیت حماس تاثیر نمی‌گذارد.

از آنجایی که حزب‌الله تهدید کرده است که کشته شدن العاروری را بدون پاسخ نمی‌گذارد، مقامات اسرائیل می‌گویند که در آمادگی کامل قرار دارند. موشک‌های دوربرد حزب‌الله می‌توانند حیفا و تل‌آویو را هدف قرار دهند. چنین اقدامی می‌تواند آغاز جنگ گسترده‌تر در منطقه باشد.

پیش از حمله روز سه‌شنبه در بیروت، قرار بود نماینده بایدن با هدف گفت‌و‌گو درباره راه‌حل دیپلماتیک و کاهش تنش ها به اسرائیل سفر کند.

اما با کشته شدن العاروری این روند دشوارتر خواهد شد.

العربیه روز سه‌شنبه گزارش داد که حماس به مصر و قطر اطلاع داده که فعلا مذاکرات درباره گروگان‌ها را متوقف می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید