رفتن به محتوای اصلی

رژیم اسلامی می‌گوید همراه خانواده نوری از سوئد به دادگاه بین‌المللی شکایت می‌کند

رژیم اسلامی می‌گوید همراه خانواده نوری از سوئد به دادگاه بین‌المللی شکایت می‌کند

زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس ایران، می‌گوید «خانواده [آقای] نوری از سیستم قضائی سوئد در مجامع بین‌المللی شکایت و موضوع را از طریق دیوان بین‌المللی پیگیری» می‌کند.

به تازگی دادگاه استیناف سوئد با رد درخواست تجدیدنظر حمید نوری (با نام مستعار عباسی) حکم حبس ابد او را تایید کرد. او به خاطر مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شده بود.

در واکنش، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس ایران، با محکوم کردن حکم حبس ابد حمید نوری گفت که «خانواده آقای نوری حق خود می‌دانند که حکم صادره از سوی دادگاه ملی سوئد را به دلیل عدم رعایت موازین حقوقی به رسمیت نشناسند.»

زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس، دادگاه سوئد را که بر اساس «اصل صلاحیت بین‌المللی قضایی» به اتهام نقض فاحش قوانین بین‌المللی (جنایت جنگی) رسیدگی کرده بود، «کاملا فرمایشی» و «از قبل برنامه‌ریزی‌شده» خواند.

پیش از این وزارت امورخارجه ایران هم مفاد بیانیه دادگاه و از جمله حکم حمید نوری را «از اساس مردود، مخدوش و غیر قابل قبول» خوانده بود.

اکنون در تازه‌ترین واکنش به تایید حکم حبس ابد حمید نوری، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران به نقل از رئیس کمیته حقوق بشر مجلس ایران نوشت «خانواده نوری به دنبال شکایت در دیوان بین‌المللی لاهه‌اند.»

پرونده نوری در دیوان بین‌المللی دادگستری؟

دیوان بین‌المللی دادگستری (آی‌سی‌جی) دادگاه سازمان ملل متحد است و به شکایات کشورهای عضو این سازمان از یکدیگر رسیدگی می‌کند.

مرکز این دیوان در شهر لاهه هلند است و احکام آن لازم‌الاجرا. با این حال این دادگاه از قوه قهریه‌ای برای اجرای اجباری احکامش برخوردار نیست.

طبق اساسنامه دیوان بین‌المللی، تنها کشورهای عضو سازمان ملل صلاحیت و امکان مراجعه به این دیوان را برای بررسی اختلاف‌های قانونی میان کشورها را دارند نه افراد، با این وجود طبق یک تبصره، افراد نیز با استفاده از «اصل حمایت دیپلماتیک» از کشور متبوع خود، می‌توانند در دیوان تقاضای رسیدگی کنند.

در خبری که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درباره تصمیم خانواده حمید نوری برای شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری نسبت به حکم دادگاه سوئد منتشر کرده است، از حمید نوری به عنوان «دیپلمات ایرانی زندانی» نام برده شده است.

خبر شکایت احتمالی به دیوان در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که مقام‌هایی قضایی جمهوری اسلامی به صورت حضوری «مستقیم و غیرمستقیم چندین بار در زندان به آقای جلالی گفته‌اند به‌زودی حکم اعدام» او اجرا خواهد شد.

خبر اعدام قریب‌الوقوع احمدرضا جلالی روز پنجشنبه، درست دو روز پس از تایید حکم حبس ابد حمید نوری، ملقب به «عباسی» در دادگاه تجدیدنظر سوئد اعلام شده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید