رفتن به محتوای اصلی

بایدن به دنبال کاهش محدودیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی

بایدن به دنبال کاهش محدودیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی

مقامات آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ آذر اعلام کردند که دولت بایدن قصد دارد محدودیت فروش برخی تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را کاهش دهد. این کاهش محدودیت در پشتیبانی از تلاش‌های ریاض برای دستیابی به توافق نهایی صلح با حوثی‌ها است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دو سال پیش همزمان با تشدید درگیری‌ها با حوثی‌ها در یمن این محدودیت‌ها را وضع کرد.

این محدودیت‌ها شامل جلوگیری از فروش تسلیحات نظامی اصلی تهاجمی به عربستان سعودی است. انتظار می‌رود در حالی که ریاض با حمایت ایالات متحده توافق صلح با حوثی‌ها نهایی می‌کند، دولت بایدن محدودیت‌های فروش این سلاح‌ها را کاهش دهد.

به گزارش نیویورک‌ تایمز، مقامات آمریکایی زمان کاهش این محدودیت‌ها را اعلام نکرده‌اند. عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکایی در جهان است.

حملات موشکی و پهپادی شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، درست در جنوب عربستان سعودی باعث بروز اختلال در تجارت جهانی شده است.

این شبه‌نظامیان که حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را به عنوان ابزار فشاری بر اسرائیل برای پایان دادن به محاصره غزه می‌دانند، باعث شدند تا بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان با هدف اجتناب از ورود به منطقه خطر و دریای سرخ مسیر حمل و نقل کالاها را تغییر دهند.

براساس این گزارش، به نظر می‌رسد شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حال حاضر با هدف تمرکز بر اقتصاد این پادشاهی سعی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای دارد.

به گفته مقامات آمریکایی و سعودی که به شرط محفوظ ماندن هویتشان با نیویورک‌تایمز گفتگو کردند، در هفته‌های اخیر رایزنی‌هایی در زمینه کاهش محدودیت‌ها برای فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی انجام شده است.

به گفته این مقامات مبنای این رایزنی‌ها این است که عربستان سعودی باید بتواند از مرز‌های جنوبی خود با یمن در صورت بروز درگیری‌های آتی حفاظت کند. همچنین این پادشاهی با توجه به تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس باید بتواند آمادگی مقابله با گسترش این درگیری‌ها در منطقه را داشته باشد.

به گزارش نیویورک‌تایمز انتظار می‌رود که این تغییر سیاست دولت ایالات متحده با مخالفت برخی از قانون‌گذاران مواجه شود. کمیته روابط خارجی سنا در اکتبر ۲۰۲۲ در پی همکاری عربستان سعودی با روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید، با مصوبه‌ای ممنوعیت دیگری برای فروش تسلیحات به ریاض وضع کرد. 

نیویورک‌تایمز می‌نویسد، اکثر تسلیحات ذخیره شده در زرادخانه عربستان سعودی ساخت ایالات متحده است. با این حال این پادشاهی همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش منافع و نفوذ آمریکا در منطقه، در سال‌های اخیر سعی کرده است همزمان با افزایش تنوع در خرید‌، روی توسعه صنعت تولید داخلی سلاح نیز سرمایه‌گذاری کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید