رفتن به محتوای اصلی

اعدام دستکم ۸ زندانی در زندان مرکزی اردبیل، زندان قائمشهر، سنندج

اعدام دستکم ۸ زندانی در زندان مرکزی اردبیل، زندان قائمشهر، سنندج
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

شش زندانی از متهمان مواد مخدر در زندان مرکزی اردبیل اعدام شدند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲، شش زندانی در زندان مرکزی اردبیل اعدام شدند. همچنین اخبار حاکی از اعدام چند زندانی دیگر در زندان های قائمشهر و سنندج است.

اعدام در زندان مرکزی اردبیل

به گزارش خبرگزاری نسیم اردبیل، روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲، دو زندانی از متهمان مواد مخدر در زندان مرکزی اردبیل اعدام شدند. طی روزهای گذشته نیز در این زندان چهار زندانی دیگر از متهمان مرتبط با مواد مخدر اعدام شده اند. این خبرگزاری اسامی زندانیان را اعلام نکرد.

اعدام در زندان مرکزی سنندج

صبح روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲، یک زندانی به نام فرزاد گل محمدی در زندان مرکزی سنندج اعدام شد. فرزاد گل محمدی ۳۲ ساله، اهل روستای پالنگان کامیاران متهم به قتل بود و به این اتهام به اعدام محکوم شده بود.

اعدام در زندان قائمشهر

بامداد روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲، یک زندانی بلوچ به نام نجیب الله دهمرده در زندان قائمشهر بدون اطلاع خانواده و آخرین دیدار با آنها اعدام شد.
نجیب الله دهمرده، ۴۱ ساله، اهل سیستان و بلوچستان و ساکن استان گلستان بود. او که متاهل و پدر چهار فرزند بود، در سال ۹۷، به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شد.

لازم به ذکر است که صبح امروز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲، یک زن زندانی به نام سمیرا سبزیان فرد نیز در زندان قزلحصار اعدام شد. او قربانی کودک همسری و خشونت بود. او که هنگام بازداشت ۱۹ سال بیشتر نداشت، در ۱۵ سالگی ازدواج اجباری کرده و در ۱۹ سالگی متهم به قتل همسرش شد و پس از ۱۰ سال اعدام شد.

اعدام نوعی کیفر و مجازات و به عبارتی دیگر اشد مجازات برای محکوم است. در حال حاضر، اکثر کشورهای جهان مجازات اعدام را لغو کرده‌اند و کشورهایی هم که این نوع مجازات هنوز در قوانین آنها وجود دارد، جز در موارد نادر از صدور یا اجرای چنین احکامی خودداری می‌ورزند. حکم اعدام در ایران قانونی است و در احکام قضایی ایران این مجازات برای برخی جرائم سیاسی، قتل، تجاوز، آزار جنسی کودکان، لواط، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی و محاربه، صادر می‌شود. اجرای حکم اعدام در ایران تحت حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه برای افزایش سرکوب استفاده می شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید