رفتن به محتوای اصلی

۲۱آذر سالروز اعدام جوانی از دیار خراسان، مجیدرضا رهنورد

۲۱آذر سالروز اعدام جوانی از دیار خراسان، مجیدرضا رهنورد
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

سران حکومت گمان می‌‌کردند این اعدام‌ها باعث فروکش کردن اعتراضات خواهد شد. اما برخلاف انتظار آنها افکار عمومی با اعدام مجیدرضا رهنورد برانگیخته‌تر شد

سحرگاه روز ۲۱آذر ۱۴۰۱ مجیدرضا رهنورد در میان بهت و ناباوری مردم مشهد اعدام شد. در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ هنگامی که اوباش بسیجی با ایجاد وحشت و فحاشی به مردم می‌خواستند اعتراضات را سرکوب کنند، مجیدرضا به خیابان رفت و در درگیری با آنها، ۲ بسیجی را به سزای اعمالشان رسانده و ۴ تن دیگر را مجروح کرد.

مجیدرضا رهنورد پیش از این واقعه در یک میوه‌فروشی کار می‌کرد. وی ورزشکار و قهرمان کشتی بود. پس از دستگیری مجیدرضا را به زیر شکنجه‌های وحشیانه بردند. در اثر این شکنجه‌ها‌ دست او از ساعد شکست. در فیلمی که از او در حال انتقال به دادگاه منتشر شده از بینی‌اش خون جاری است و نشان‌ می‌دهد که حتی در حین انتقال به دادگاه نیز تحت شکنجه بوده است.

Image removed.
۲۱آذر سالروز اعدام جوانی از دیار خراسان، مجیدرضا رهنورد

اجرای شتابزده حکم اعدام ۲۳ روز بعد از دستگیری

در اقدامی شتابزده و ناعادلانه، دادگاه وی را پس از گذشت ۱۳ روز از دستگیری برگزار کرده و او را به اعدام محکوم کردند. سرعت رسیدگی و صدور حکم در این پرونده نشان‌ می‌دهد، دادگاه نمایشی و حکم از پیش مشخص شده بود.

سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر این روند را غیرعادلانه و برخلاف قوانین جهانی حقوق بشر دانسته و خواستار توقف اجرای حکم شدند.

ایادی حکومت در حین و پس از اعدام مجیدرضا رهنورد برای خانواده او مزاحمت ایجاد کرده و می‌کنند. پس از گذشت یک‌سال از اعدام این جوان ورزشکار، هنوز اجازه نصب سنگ قبر به خانواده مجیدرضا داده نشده است.

عوامل بسیج یک‌بار هم مزار وی را به آتش کشید‌ند. آنها حتی به محل سکونت خانواده پدری مجیدرضا حمله کرده و آنجا را تخریب کردند. خانواده مجیدرضا پس از این واقعه به اجبار مجبور به ترک محله شده و در یک مکان نامشخص سکنی گزیدند.

برانگیختگی افکار عمومی

سران حکومت گمان می‌‌کردند این اعدام‌ها باعث فروکش شدن اعتراضات خواهد شد. اما برخلاف انتظار آنها افکار عمومی با اعدام مجیدرضا رهنورد برانگیخته‌تر شد. دانشجویان معترض در دانشگاه‌های مختلف این شعار را می‌دادند: «دانشجو بلند شو شاید بعدی تو باشی»

در دانشکده معماری دانشگاه ملی دانشجویان معترض در اعتراض به اعدام مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری از ساختمان دانشکده طناب دار آویزان کردند.

دانش‌آموزان شیرازی هم در اعتراضات خود شعار می‌دادند: «مجیدرضا خوابیدی، ما همه بیدار شدیم»

گذر تاریخ اثبات کرده که هیچ‌گاه ریختن خون جوانان وطن مانع اعتراض مردم نشده است. پس از ۴دهه  سرکوب بی‌رحمانه مردم توسط ولایت فقیه همه به‌خوبی دریافته‌اند که این حکومت با کشتن هر جوان معترض، گامی بلند به سوی گور تاریخی خود برمی‌دارد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید