رفتن به محتوای اصلی

عربستان خواهان کمک آمریکا به برنامه اتمی‌اش در ازای رابطه با اسرائیل است
10.03.2023 - 06:58

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل منابع آگاه گزارش داد درحالی که آمریکا تلاش می‌کند روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و اسرائیل را میانجیگری کند، ریاض از واشینگتن می‌خواهد برای توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور، کمک و تضمین‌های امنیتی ارائه دهد.

طبق این گزارش، دولت بایدن به صورت جدی در حال انجام مذاکراتی پیچیده برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی است و انجام احتمالی چنین توافقی چشم‌انداز سیاسی خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

جان هانا، مشاور پیشین دیک چنی، معاون رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، و عضو موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا، به وال استریت ژورنال گفت: در حالی که عربستان سعودی خواهان حمایت آمریکا از غنی‌سازی اورانیوم و توسعه چرخه تولید سوخت هسته‌ای در این کشور است، مقامات آمریکایی و اسرائیلی نگرانند که چنین اقدامی ممکن است عربستان را به سمت تولید سلاح هسته‌ای و مسابقه تسلیحاتی با ایران پیش ببرد.

در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به نقش کلیدی عربستان سعودی در کشورهای اسلامی، مساله حقوق فلسطینیان یکی از موانع اصلی عادی‌سازی روابط ریاض با اورشلیم باشد، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آگاه، اختلافات بر سر حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی ریاض را از بزرگ‌ترین موانع این روند خواند.

این گزارش به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت که مقامات سعودی در مذاکرات با آمریکا و اسرائیل امتیازات چشمگیری را در ارتباط با مساله فلسطین مطالبه نکرده‌اند.

طبق این گزارش، دو هیات آمریکایی حامی اسرائیل که سال گذشته در ارتباط با چشم‌انداز عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی، سال گذشته به ریاض سفر کردند، می‌گویند عربستان به مساله فلسطین به عنوان یک مساله اصلی در روند عادی‌سازی روابط نمی‌نگرد.

طبق این گزارش، شرکت‌کنندگان در مذاکرات مرتبط با عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی معتقدند اگر اسرائیل به یک گام معتدل، همچون از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطین اقدام کند، دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط ریاض-اورشلیم امکان‌پذیر است.

وال‌استریت ژورنال خاطرنشان کرد عربستان سعودی همچنین در تلاش است که آمریکا این کشور را به عنوان متحد غیرناتوی خود بشناسد تا از این طریق دسترسی ریاض به بازار اسلحه آمریکا افزایش یابد.

این گزارش به نقل از منابع آگاه خاطرنشان کرد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تاکید کرده که هر گونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل باید مورد حمایت شهروندان عربستانی باشد.

این در حالی است که بر اساس جدیدترین آمار مرکز عربی پژوهش و مطالعات سیاسی، مخالفت شهروندان عربستان سعودی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل، از ۹۱ درصد در سال ۲۰۱۴، به ۳۸ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

در حال حاضر، روابط امنیتی عربستان سعودی و اسرائیل روندی رو به رشد دارد. پنتاگون در سال ۲۰۲۱، اسرائیل را به بخش خاورمیانه ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، منتقل کرد و با این کار راه را برای همکاری‌های نظامی اسرائیل با قطر، کویت و عربستان سعودی گشود.

در اواخر تیرماه نیز، عربستان سعودی ساعاتی پیش از سفر جو بایدن از اسرائیل به جده، از باز کردن حریم هوایی این کشور «به روی همه شرکت‌های هواپیمایی» که الزامات عبور از آسمان عربستان سعودی را رعایت می‌کنند خبر داد که این گشایش شامل هواپیماهای اسرائیلی نیز می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران اینترنشال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.