رفتن به محتوای اصلی

مرگ یک زندانی بلوچ بدلیل نبود امکانات پزشکی

مرگ یک زندانی بلوچ بدلیل نبود امکانات پزشکی
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

 بنا به آمار منتشره‌ در سال ۲۰۲۲ میلادی، استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام در هر یک میلیون نفر بالاترین سرانه اعدام در کشور را داشته است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران روز دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ یک زندانی بلوچ به دلیل عدم رسیدگی‌های پزشکی جان خود را از دست داد. این زندانی محمد حسین نوتی‌زهی نام داشت. وی ۳۵ ساله، متاهل و پدر ۴فرزند، و ساکن چشمه زیارت از توابع زاهدان بود.

محمد حسن نوتی‌زهی روز دوشنبه در بند عمومی زندان وکیل‌آباد مشهد دچار ایست قلبی شده بود. به‌دلیل عدم رسیدگی‌های پزشکی و انتقال ندادن بموقع وی به بیمارستان وی جان خود را از دست داد.

زندان وکیل‌آباد مشهد اصلی‌ترین زندان شهرستان مشهد است. این زندان با اینکه محل نگه‌داری تعداد زیادی از زندانیان است اما فاقد کمترین امکانات پزشکی است.

نبود امکانات اولیه پزشکی

زندانی بلوچ محمد حسن نوتی‌زهی بدلیل ایست قلبی به بهداری این زندان منتقل شد. وی بدلیل نبود امکانات و کادر درمان بخصوص امکانات مواجهه با ایست قلبی بایستی سریعا به بیمارستان خارج از زندان منتقل می‌شد اما بدلیل عدم توجه مسئولین زندان وی جان خود را از دست داد.

محمد حسن توتی‌زهی کمتر از ۲سال قبل با اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و در دادگاه انقلاب مشهد به اعدام با یک درجه تخفیف محکوم شده بود

رسیدگی‌های پزشکی کمترین وظیفه سران حکومت در قبال زندانیان است. بدلیل عدم رسیدگی‌های پزشکی آمار زندانیانی که در زندان فوت می‌کنند در حال افزایش است.

آمار بالای زندانیان بلوچ به نسبت سایر استان‌ها

آمار زندانیان بلوچ در مقایسه با سایر نقاط ایران بسیار بالاتر است. بنا به آمار منتشره‌ در سال ۲۰۲۲ میلادی، استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام در هر یک میلیون نفر بالاترین سرانه اعدام در کشور را داشته است. آمارها نشان می‌دهد، تنها در سال ۲۰۲۲ حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند. این آمار ۳۰ درصد کل اعدام‌های ایران را شامل می‌شود. این در حالی است که جمعیت استان سیستان و بلوچستان کمتر از ۴درصد جمعیت ایران است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید