رفتن به محتوای اصلی

بیانیه Queer ها: در 16 سپتامبر؛ خیابان‌ها را به کابوس حکومت بدل کنیم

بیانیه Queer ها: در 16 سپتامبر؛ خیابان‌ها را به کابوس حکومت بدل کنیم

کوئیِر (به انگلیسیQueer) یک اصطلاح چتری برای اقلیت‌های جنسی و جنسیتی است که غیر دگرجنس‌گرا و غیر هم‌سوجنسی هستند. کوئیر در اصل به معنی «عجیب و غریب» است و در گذشته علیه کسانی که تمایلات یا روابط همجنسگرایانه داشتند، استفاده می‌شد. از اواخر دهه ۱۹۸۰، فعالانی که خود را کوئیر نامیدند دست به بازپس‌گیری این واژه به عنوان یک جایگزین برای افراد ال‌جی‌بی‌تی زدند.

######

 

گروهی از سازمان‌ها و کنشگران کوییر ایرانی در بیانیه‌ای با حمایت از فراخوان تجمع‌های جهانی ۲۵ شهریور در سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، از همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی خواستند در این روز «خیابان‌های داخل و خارج کشور را به کابوس جمهوری اسلامی» بدل کنند.

این بیانیه خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» را ایجادگر «رنسانس سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران» خواند که پایه‌های «حکومت زن‌ستیز و کوییرستیز اسلامی را به لرزه» در آورده و مصمم است با پایان تمامی اشکال تبعیض، نابرابری و بی‌حقوقی، جامعه‌ای آزاد و برابر را برای همه شهروندان، مستقل از تمایزهای جنسی، جنسیتی، قومی، عقیدتی و ملی ایجاد کند.

سازمان‌های سیمرغ و شش‌رنگ، تشکل رنگین‌کمانان ایرانی، گروه کوییر، زندگی، آزادی و کنشگرانی از جمله زینب پیغمبرزاده، مهران حمیدی و بهار الماسی، از جمله امضا‌کنندگان این بیانیه هستند.

این تشکل‌ها و کنشگران با اشاره به اینکه خیزش انقلابی کنونی چشم‌انداز و امکان رهایی و برابری جامعه رنگین‌کمانی‌ و پایان صدها سال کوییرستیزی را ایجاد کرده، تاکید کرد جامعه کوییر ایران خیزش انقلابی ژن ژیان ئازادی را متعلق به خود دانسته و در صفوف مقدم انقلاب به مبارزه ادامه خواهد داد.

این بیانیه افزود: «جامعه کوییر در تجمع‌های اعتراضی داخل و خارج کشور حضوری اثرگذار داشتند و در رژه‌های افتخار شهرهای مختلف جهان نیز با پیام زن، زندگی، آزادی «به صدای انقلاب و مبارزه مردم ایران بدل شدند».

این کنشگران با اشاره به لزوم برگزاری اعتراضات و اعتصابات «همبسته، هماهنگ و سراسری» ایرانیان در داخل و خارج کشور، تاکید کردند مردم ایران می‌توانند با اتحاد به پیروزی رسیده و «نظام کوییرستیز و ضدانسانی جمهوری اسلامی» را سرنگون کنند.

از آغاز شروع خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، جامعه کوییر ایرانی با حضور در مبارزات مردمی در داخل و خارج کشور بر مطالبات خود برای ایران پس از جمهوری اسلامی تاکید کرده ‌است.

در ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱ و در هفته‌های آغازین خیزش انقلابی مردم ایران، صدها کنشگر کوییر در کارزاری در اعتراض به اقدام عوامل بسیج در آتش زدن پرچم رنگین‌کمان در مقابل سفارت بریتانیا، خطاب به نخست‌وزیر بریتانیا خواستار پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در ارتباط با این تهدید و نفرت‌پراکنی علیه جامعه رنگین‌کمانی ایران شدند.

 

ده روز پس از این کارزار، در روز سه‌شنبه ۲۴ آبان اولین عکس بالا رفتن پرچم رنگین کمان در خیابان‌های ایران منتشر شد.

این تصویر که در آن یک معترض در آمل بدون حجاب اجباری پرچم رنگین کمان را بالا برد، با سلسله‌ای چشمگیر از انتشار تصاویر دیگر از نمایش پرچم، بوسه و شعارنویسی معترضان کوییر در جریان خیزش انقلابی در ایران همراه شد.

 

امسال همچنین با شروع ماه افتخار جامعه کوییر، اعضای جامعه رنگین‌کمانی ایران و افغانستان در نقاط مختلف جهان از جمله تورنتو، ونکوور، مونترال، اوتاوا، لس‌آنجلس، پاریس، برلین، آمستردام، هامبورگ، استکهلم و سایر شهرهای اروپا در همبستگی با خیزش انقلابی مردم ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی» در رژه‌های افتخار شرکت کرده‌اند.

روز چهارم تیرماه ۲۰۰ نفر از کنشگران، هنرمندان، درگ آرتیست‌ها و متحدان جامعه کوییر ایرانی در همبستگی با خیزش انقلابی مردم ایران، یکی از پرتعدادترین رژه‌های افتخار جنبش کوییر ایران و افغانستان را در تورنتو کانادا برگزار کردند.

 

در حالی که بسیاری از افراد کوییر در ایران در خانواده‌های خود با خطر جنایت‌های ناموسی، از جمله قتل مواجه هستند، این بخش از شهروندان طبق قوانین جمهوری اسلامی نیز در خطر اعدام و سایر روش‌های قصاص قرار دارند.

مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت علنی شهروندان کوییر را با القابی توهین‌آمیز مورد خطاب قرار داده و در اظهارات مختلف آنها را «منحرف» و «بیمار» می‌خوانند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید