رفتن به محتوای اصلی

بنیاد نوبل دعوت از ایران،‌ روسیه و بلاروس برای شرکت در مراسم اهدای جوایز را لغو کرد

بنیاد نوبل دعوت از ایران،‌ روسیه و بلاروس برای شرکت در مراسم اهدای جوایز را لغو کرد

بنیاد نوبل امروز اعلام کرد که تصمیم خود را برای دعوت از سفیران ایران،‌ روسیه و بلاروس برای شرکت در مراسم اهدای جوایز امسال لغو می‌کند. تصمیم این بنیاد برای دعوت مجدد از سفیران این کشورها واکنش‌های شدیدی را در سوئد به همراه داشت.

رهبران سه حزب اصلی سوئد گفته بودند که این مراسم را تحریم می‌کنند و اولف کریستوسن،‌ نخست وزیر سوئد هم این تصمیم بنیاد نوبل را شگفت آورخوانده بود. 

اما ویدار هِلگِسِن، مدیر اجرایی بنیاد نوبل، در توجیه دعوت مجدد از این کشورها گفته بود: «روشن است که جهان بیش از پیش دچار شکاف شده و دیالوگ میان بخش‌هایی که اختلاف نظر دارند کاهش پیدا کرده است.»

«ما برای مقابله با این گرایش، برای جشن گرفتن و درک جایزه نوبل و اهمیت آزادی علم، آزادی فرهنگ و جوامع آزاد و صلح‌آمیز دعوت خود را گسترش می‌دهیم.»
 

در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، بنیاد نوبل که مراسم سالانه اهدای جوایز نوبل را در استکهلم،‌ پایتخت سوئد برگزار می‌کند، تصمیم گرفت که در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، سفیران روسیه و بلاروس (از متحدان روسیه در جنگ اوکراین) را برای اهدای جوایز دعوت نکند.

این بنیاد همچنین به دلیل سرکوب شدید اعتراضات در ایران تصمیم گرفت که از دعوت سفیر ایران به این مراسم هم خودداری کند. تهران مدت‌هاست که به دلیل کارنامه حقوق بشر خود با انتقاد روبروست.

اما بنیاد نوبل در میان شگفتی همگان دو روز پیش اعلام کرد که در حال بازگشت به رویه قبلی خود است و با هدف مبارزه با دوقطبی سازی قصد دارد سفیران کشورهای ایران، روسیه و بلاروس را بعد از غیبت سال پیش، بار دیگر برای شرکت در مراسم اعطای جوایز نوبل در استکهلم دعوت کند که این تصمیم خشم فزاینده‌ای را در سوئد ایجاد کرد.

در پی این واکنش‌ها، بنیاد نوبل امروز در بیانیه‌ای گفته: «مهم و درست است که تا حد ممکن با ارزش‌ها و پیام‌های جایزه نوبل ارتباط برقرار کنیم. اما واکنش‌های شدید، کاملا بر این پیام سایه انداخته است.»

در بیانیه بنیاد همچنین آمده: «بنابراین تصمیم گرفته‌ایم که استثنای سال گذشته را بار دیگر تکرار کنیم یعنی از دعوت سفیران روسیه،‌ بلاروس و ایران به مراسم اهدای جایزه نوبل در استکهلم خودداری می کنیم.»

جوایز نوبل هر سال در شش رشته اعطا می‌شود که مراسم پنج جایزه در استکهلم برگزار می‌شود، اما جایزه صلح نوبل در اسلو نروژ اعطا می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید