رفتن به محتوای اصلی

دیده‌بان حقوق بشر؛ مرگ جواد روحی را مشکوک خواند و خواهان رسیدگی بین‌المللی شد

دیده‌بان حقوق بشر؛ مرگ جواد روحی را مشکوک خواند و خواهان رسیدگی بین‌المللی شد

در پی جان باختن جواد روحی، از دستگیرشدگان اعتراضات سال گذشته ایران در زندان نوشهر، چندین نهاد حقوق‌بشر مرگ این زندانی سیاسی را محکوم کرده‌اند و سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن مشکوک خواندن آن، خواستار «رسیدگی بین‌المللی» شد.

این نهاد امروز در بیانیه‌ای گفت که درگذشت جواد روحی در «شرایط مشکوک» بوده و «نگرانی‌های جدی در مورد نحوه رفتار با وی ایجاد کرده است.»

دیده‌بان حقوق بشر به نقل از پژوهشگر ارشد ایران خود نوشته: «سوابق آشکار مقامات زندان‌های ایران در شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، مرگ جواد روحی در زندان را مشکوک جلوه می‌دهد.»

این نهاد حقوق بشر با ابراز تردید در مورد نحوه بررسی جان باختن جواد روحی افزوده است: «هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم مقامات ایرانی تحقیقات شفافی را در این مورد انجام خواهند داد و در نتیجه، انجام یک تحقیقات بین‌المللی ضرورت دارد.»

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گزارش‌های مربوط به نحوه شکنجه‌ شدید جواد روحی را تشریح کرده و نوشته: «دادگاه انقلاب از بررسی گزارش‌های مربوط به شکنجه جواد روحی امتناع ورزید و اجازه دسترسی به وکیل مورد نظر او را در طول محاکمات نداد.»

موضوع شکنجه این زندانی سیاسی روز گذشته توسط سازمان عفو بین‌الملل نیز تایید شده بود.

عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌اش ضمن محکوم کردن مقامات حکومت ایران، خواستار انجام تحقیقات مستقل در این مورد شده بود.

عفو بین‌الملل همچنین در زمستان سال گذشته دستگاه قضایی و امنیتی ایران را متهم کرده بود که آقای روحی را از طریق «زندان انفرادی طولانی، شلاق، خشونت جنسی از طریق گذاشتن یخ روی بیضه‌ها» تحت فشار گذاشته بود.

به گفته عفو بین‌الملل «در نتیجه این شکنجه‌ها، جواد روحی دچار پارگی کتف، عدم کنترل ادرار، عوارض گوارشی و اختلالات حرکتی و گفتاری» شده بود.

کفیل جواد روحی: ایران توضیح دهد

انریکو سانتیاگو، نماینده پارلمان اسپانیا و دبیرکل حزب کمونیست این کشور که کفالت سیاسی جواد روحی را از بهمن سال گذشته بر عهده گرفته بود، با ابراز تاسف از خبر درگذشت او خواستار توضیح مقامات ایرانی شد.

آقای سانتیاگو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خبر تأسف‌آوری دریافت کردیم که جواد روحی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در ایران، به دلایل نامعلومی در زندان درگذشت. ما از مقامات ایرانی میخواهیم که این مساله را توضیح دهند و روشن شود که مسئول این مساله چه کسی بوده است.»

آقای سانتیاگو از سال پیش خواهان لغو حکم اعدام و آزادی فوری جواد روحی بوده است.

دستگاه قضایی ایران: جواد روحی تشنج کرده

میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران در خصوص جان باختن آقای روحی گفته است که او «در ساعت‌های آغازین پنجشنبه دچار تشنج شده و به بیمارستانی در نوشهر منتقل شد، اما با بی‌نتیجه بودن اقدامات درمانی درگذشت».

میزان همچنین نوشته است که «روحی قبل از بازداشت در سالهای گذشته چند بار سابقه تشنج و بستری در بیمارستان داشته است.»

با این حال امروز سازمان دیده‌بان حقوق بشر، نسبت به اظهارات منابع حکومتی ایران در مورد علت درگذشت جواد روحی هنگام بازداشت به شدت ابراز تردید کرد.

امروز همچنین بهداری زندان نوشهر در خصوص جان باختن جواد روحی گفته است که او روز چهارشنبه ۸ شهریور «با پای خودش به بهداری مراجعه و عنوان کرد بی‌حال است» و پس از معاینه و تجویز دارو به بند خود بازگشت و در «ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد نهم شهریور در تماس مجدد با بهداری عنوان می‌شود حال روحی بد شده که اینبار در مراجعه به خوابگاه مشاهده می‌شود مددجو تشنج کرده است.»

بهداری زندان نوشهر می‌گوید پس از آن اورژانس به زندان آمده و وی به بیمارستان نوشهر منتقل می‌شود و در آنجا فوت می‌کند.

اطلاعیه بهداری زندان بدون هیچ اشاره‌ای به سوابق «شکنجه، شلاق، خشونت جنسی» علیه جواد روحی مدعی شده که او « به علت اعتیاد سابقه مصرف متادون با تجویز پزشک را داشته است که البته طی ماه‌های اخیر در تلاش برای ترک متادون و پایین آوردن مقدار مصرف خود بوده است».

این ادعاها در حالیست که سازمان دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل دیروز و امروز تایید کرده‌اند که جواد روحی «تحت شکنجه» بوده و آن را یکی از عوامل مرگ او خوانده‌اند.

امروز همچنین خبرگزاری‌های وابسته به سپاه مدعی شده‌اند که جواد روحی دو روز پیش در ملاقات با رئیس زندان «هیچ شکایتی از وضعیت سلامت خود نداشته است».

Image removed.

راستی آزمایی یک ویدیو

حنیف مزروعی

 

Image removed.

 

فیلم منتشر شده توسط خبرگزاری ایرنا که مدعی است جواد روحی دو روز پیش از مرگ با رئیس زندان دیدار کرده و نسبت به وضعیت سلامتی‌اش شکایتی نداشته

امروز چندین رسانه وابسته به حکومت ایران یک ویدیوی یک دقیقه و هفت ثانیه‌ای از داخل زندان نوشهر منتشر کردند که براساس ادعای همگی آنها «صحبت‌ چهره‌ به‌ چهره مرحوم‌ روحی با رئیس زندان» نوشهر دو روز پیش از مرگ این زندانی سیاسی در شرایط نامعلوم است.

در ویدیویی که در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، منتشر شده، مهمترین نکته‌ای که توجه را به خود جلب می‌کند بی‌کیفیت بودن تصویر و عدم امکان تشخیص چهره فردی است که رسانه‌های ایرانی دور آن خط کشیده و می‌گویند جواد روحی است.

مسئله دوم آن بی‌صدا و صامت بودن این ویدیو است و مشخص نیست ایرنا با توجه به چه ادله‌ای مدعی شده که «مرحوم‌ روحی در این ملاقات هیچ شکایتی از وضعیت سلامت خود نداشته است»، در حالیکه این ویدیوی کوتاه صدا ندارد و با توجه به کیفیت پایین تصویر حتی نمی‌توان گفت رسانه رسمی دولت با لب‌خوانی متوجه این امر شده است.

نکته آخر در خصوص ویدیو هم مشخص نبودن تاریخ ضبط آن است و تنها نوشته محوی در بالای این تصویر دیده می‌شود که حتی با ذره‌بین هم قابل خواندن نیست و این نیز تاریخ ادعایی خبرگزاری‌های تسنیم، فارس، مهر و روزنامه همشهری برای زمان وقوع آن که ۴۸ ساعت پیش از جان باختن آقای روحی بوده را زیر سوال می‌برد و در عالم واقع این ویدیو می‌تواند در هر زمانی در ۳۴۴ روز گذشته که جواد روحی در زندان نوشهر زندانی بوده، ضبط شده باشد.

Image removed.

واکنش‌های دیگر

جان باختن این زندانی سیاسی محکوم به اعدام با واکنش‌های گسترده‌ای در بین فعالین سیاسی، حقوقدانان، وهنرمندان مواجه شده است، نازنین بنیادی، هانیه توسلی، مهناز افشار، آتنا دایمی، محسن برهانی و حسین رونقی تنها چند تن از کسانی هستند که واکنش آنها را در زیر می‌خوانیم.

خبر جان باختن جواد روحی روز گذشته از سوی دستگاه قضایی ایران اعلام شد و گفته شد که او در ساعت‌های آغازین پنجشنبه فوت کرده است.

مجید کاوه، وکیل آقای روحی دیروز اعلام کرده که مرگ او به خانواده‌اش اطلاع داده شده است.

پس از آن کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان گزارش کرد که آقای روحی به خاک سپرده شده است.

این کمیته نوشت: «بر اساس گزارش‌های رسیده پیکر جواد روحی بعد از کسب 'تعهد' برای ساکت ماندن و گرفتن امضا از خانواده به آنان تحویل داده شده. گزارش‌ها حاکی از آن است که چند نفر نیروی امنیتی در منزل جواد روحی مستقر شده و خانواده را تهدید می‌کنند که در صورت گفتگو با رسانه‌ها یا اظهارنظر در این باره پیکر او را با خود می‌برند.»

در این گزارش آمده است که «مراسم خاکسپاری جواد روحی، امروز، پنج‌شنبه ۹ شهریور در روستای کیلکان آمل انجام شد. فقط اعضای درجه اول خانواده اجازه حضور در خاکسپاری را پیدا کردند و ۱۵ مامور امنیتی نیز آنها را تحت کنترل داشتند.»

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان همچنین نوشت مطلع شده است که «اعضای خانواده دیروز با جواد روحی ملاقات داشته‌اند و او در وضعیت جسمی و روحی مناسبی بوده‌ است، اما در کمال ناباوری صبح روز بعد با آنان تماس گرفته شده و خواستند که برای تحویل جنازه مراجعه کنند.»

امروز خبرگزاری تسنیم بازداشت پدر و مادر او را تکذیب کرده و در خبری در این مورد گفته است: «آنها به همراه برخی از دوستان و آشنایانشان در مراسم تدفین پسر خود در یکی از روستاهای اطراف آمل شرکت داشتند.»

به گفته این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، در مراسم تدفین، «تعداد معدودی قصد سردادن شعارهای ساختارشکن برای ایجاد درگیری داشتند» و مدعی شده است که «پدر و مادر وی مانع آنها شدند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید