رفتن به محتوای اصلی

چاپ بی رویه اسکناس، عامل فقر و گرانی و تورم بیشتر برای مردم

چاپ بی رویه اسکناس، عامل فقر و گرانی و تورم بیشتر برای مردم
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

هیچیک از دست اندرکاران این نظام دیکتاتوری و چپاولگر، توضیحی راجع‌به‌ علت افزایش هولناک قیمتها و شکستن استخوانهای مردم زیر بار فقر و گرانی نمیدهند

 

 فقر، گرانی، بیکاری و تورم و… ، زندگی روزمره مردم ایران و به‌ویژه روزگار خانواده‌های زحمتکشان و محرومان را سیاه کرده است. گرانی روزافزون مایحتاج اولیه زندگی که نان بخور و نمیر مردم را هم  از سفره‌هایشان گرفته از جمله این فشارهای طاقت‌فرسا و کمرشکن است.

خودکشی کارگران محرومی که به‌خاطر شرمندگی از دیدن روی اعضای گرسنه خانواده خود از زندگی سیر می‌شوند، یا رنج محرومانی که برای تأمین نیازهای اولیه زندگی مجبور بفروش اعضای بدن خود می‌شوند، از پیامدهای تلخ این شرایط دردناک است.

اعتماد آنلاین در گزارشی با عنوان «کالاهای اساسی در سال دوم دولت رئیسی چند درصد گران شدند»، در یک اینفوگرافی از ۱۲قلم کالاهای اساسی نشان داد که مرغ ۲۰۳درصد، گوشت ۳۱۸درصد، روغن مایع ۳۲۸درصد، ماکارونی ۲۸۳درصد، شکر ۲۵۳درصد، ماست ۳۰۷درصد و تخم‌مرغ ۱۶۱درصد گران شده است.

هیچیک از دست اندرکاران این نظام دیکتاتوری و چپاولگر، توضیحی راجع‌به‌ علت افزایش هولناک قیمتها و شکستن استخوانهای مردم زیر بار گرانی نمیدهند.

حاجی دلیگانی عضو مجلس روز ۲۹ مردادماه سال جاری به گوشه‌ای از علت درد و رنج مردم ایران اشاره کرد و گفت: «در روز ۶هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود… ۷۰درصد این خلق پول به جیب ۸ دهم درصد مردم جامعه می‌رود و تنها ۳۰درصد آن به ۹۹.۲ درصد مردم می‌رسد لذا نتیجه این خلق پول کاهش قدرت خرید مردم و افزایش شکاف طبقاتی بین مردم است؛ پس روزبه‌روز فقرا فقیرتر و طبقات متوسط هم فقیر می‌شوند» (ایسنا ـ ۲۹مرداد ۱۴۰۲).

منظور از «کاهش قدرت خرید مردم و افزایش شکاف طبقاتی» با «خلق پول» این است که روزانه معادل ۱۲۰هزار دلار پول، بدون حساب و پشتوانه چاپ میشود. اما قابل توجه این‌که ۷۰درصد این عدد یعنی ۸۴هزار دلار به جیب هشت دهم درصد یعنی ۶۸۰هزار نفر از «ژن خوبها»!! می‌رود. یعنی با فرض توزیع این عدد بین مردم، روزانه ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان سهم آن اقلیت هشت دهم درصدی می‌شود و سهم اکثریت ۸۵میلیون نفری، همین افزایش ۲۵۰درصدی کالاهای اساسی است. به این ترتیب است که با همین چاپ اسکناس بی رویه، میلیونها نفر را به خط فقر مطلق یا نیستی و نابودی می‌کشانند.

Image removed.

عبدالناصر همتی رئیسی سابق بانک مرکزی خطاب به رئیس دولت نوشت: «چرا هر وعده‌یی که دادید، به عکس شد؟… چرا سفره مردم خالی‌تر شد؟ چرا فوق‌سلطان چاپ پول شدید؟» (خبرآنلاین ـ‌۳۱مرداد ۱۴۰۲).

پاسخ این «چرا»ها را یک اقتصاددان چنین داده است: «در ۲۳ماه دوران دولت رئیسی به اندازه دوره ناصرالدین‌شاه قاجار تا دولت حسن روحانی نقدینگی ایجاد شده و… بدتر این‌که دوسوم نقدینگی به‌دلیل ناترازی بانکها و فساد صورت گرفته در این شبکه ایجاد شده است». وی این نقدینگی را «غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران» توصیف کرد (سعید لیلاز ـ هم‌میهن ـ۲۳خرداد ۱۴۰۲).

به این ترتیب آشکار می‌شود که عامل اصلی گرانی کمرشکن و فقر روزافزون مردم ایران، افزایش مداوم نقدینگی و چاپ بی‌وقفه اسکناس بدون پشتوانه است که دود آن به چشم مردم و سود آن به جیب «آقازاده‌های»!!حاکم می‌رود.

بهار نیوز (۳۱مرداد) در مطلبی با عنوان «دولت فقر را توزیع کرده است»، با اشاره به این‌که «دولت در موضع انفعالی و برای رفع اتهام از خود به آمارسازی پرداخته است»، نوشت: در دولت سیزدهم «توزیع عادلانه ثروت اتفاق نیافتاده است و این فقر بوده که به‌صورت عادلانه توزیع شده است».

حسین راغفر (۱۹اسفند ۱۴۰۱)، ضمن ابراز نگرانی از آثار گرانی و به حرکت درآمدن لشکر گرسنگان هشدار داد: «هنوز این لشکر گرسنگان به میدان نیامده است. وضع به جایی خواهد رسید که اگر این لشکر گرسنگان به میدان و خیابان بیایند هیچ‌کس نمی‌تواند اینها را جمع کند».

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید