رفتن به محتوای اصلی

جمهوری‌اسلامی از میزبانی نشست بین‌المللی دریانوردی کنار گذاشته شد+ویدئو

جمهوری‌اسلامی از میزبانی نشست بین‌المللی دریانوردی کنار گذاشته شد+ویدئو

 

 

 استقبال آمریکا از کنار گذاشته شدن ایران از میزبانی نشست سازمان بین‌المللی دریانوردی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۹ تیر از مخالفت شورای بین المللی دریانوردی با برگزاری یک نشست دریانوردی در ایران استقبال کرد.

متیو میلر گفت: «ما از تصمیم شورای سازمان بین‌ المللی دریانوردی مبنی بر لغو برنامه‌های برگزاری رویداد روز جهانی دریانوردی در تهران استقبال می‌کنیم. ایران به طور مرتب به ایمنی دریانوردان، امنیت کشتیرانی تجاری و آزادی ناوبری، بی اعتنا بوده است.»

او اضافه کرد: «اخیرا شاهد دخالت ایران در آزادی دریانوردی بوده‌اید. بنابراین به اعتقاد ما ایران نمی بایست اجازه داشته باشد که این رویداد را میزبانی کند و سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل متحد ( آی‌ام‌او ) نیز با آن موافقت کرد.»

سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل روز پنجشنبه به درخواست آمریکا پیشنهاد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی یک نشست تخصصی دریانوردی در ماه اکتبر را رد کرد.

ایران سال‌ها پیش پیشنهاد میزبانی نشست بین‌المللی سالانه کشتیرانی در تهران به مناسبت گرامیداشت روز جهانی دریانوردی را ارائه داده و این پیشنهاد در سال ۲۰۱۵ توسط شورای اجرایی سازمان بین‌المللی دریانوردی پذیرفته شده بود.

رویترز به نسخه نامه ایالات متحده آمریکا که برای شورای این نهاد بین‌المللی ارسال کرده، دست یافته که می‌گوید: «ایران در دو سال گذشته بدون علت، توجیه یا اخطار قبلی بیش از ۲۰ کشتی را در خلیج فارس مورد حمله، آزار و مزاحمت قرار داده یا توقیف کرده است».

این نامه به مورد اخیر شلیک ایران به کشتی آمریکایی ریچموند وویجر با ادعای برخورد یا یک شناور اشاره کرده و گفته است جمهوری اسلامی با این کار جان دریانوردان را به خطر انداخته است.

سخنگوی سازمان بین المللی دریانوردی می‌گوید اکثر ۴۰ کشور عضو شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی روز پنجشنبه به درخواست آمریکا رای مثبت دادند که به معنای لغو پیشنهاد ایران برای میزبانی نشست بین‌المللی این سازمان است.

مقامات آمریکایی می‌گویند، ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده و چنین اقداماتی «تهدیدی آشکار برای امنیت دریایی منطقه و اقتصاد جهانی» است.

مقامات جمهوری اسلامی بارها با طرح اتهاماتی نظیر «برخورد با تاسیسات دریایی یا شناورها»، «آلوده کردن محیط زیست» و غیره چندین نفتکش خارجی را توقیف کرده و بعد از دریافت امتیازات از کشورهای خارجی، از جمله رفع توقیف نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی، آنها را آزاد کرده‌اند.

سازمان های بین‌المللی دریایی در هفته‌های اخیر نسبت به تهدید کشتی های تجاری در خلیج فارس از جمله تنگه هرمز هشدار داده بودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید