رفتن به محتوای اصلی

دادگاه توماج صالحی و خطر صدور حکم اعدام به اتهام «افساد فی الارض»

دادگاه توماج صالحی و خطر صدور حکم اعدام به اتهام «افساد فی الارض»

پایان محاکمه توماج صالحی، رپر ایرانی پس از ۸ ماه انفرادی«پشت درهای بسته و سکوت خبری»

Image removed.

 

بازداشت توماج صالحی، رپر ایرانی انعکاس گسترده در سراسر جهان داشته و درخواست آزادی او بارها از سوی افراد و نهادهای مختلف مطرح شده است

 

پس از ۸ ماه بازداشت «موقت»، محاکمه توماج صالحی، خواننده رپ مشهور ایرانی، در دو جلسه غیرعلنی و بدون حضور خانواده او و خبرنگاران، به پایان رسید و به گفته وکیلش حالا آنها منتظر صدور حکم هستند.

دومین جلسه محاکمه دیروز، یکشنبه ۱۱ تیرماه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان برگزار شد. نزدیکان او که اکانت توییتر او در دست آنهاست، نوشتند که دادگاه «پشت درهای بسته و در سکوت کامل خبری» برگزار شده است.

امیر رئیسیان و رزا اعتمادی، وکلای انتخابی آقای صالحی، در جلسه حضور داشتند و به گفته آقای رئیسیان، رئیس دادگاه ختم رسیدگی به پرونده را اعلام کرده و آنها منتظر اعلام حکم هستند.

اولین جلسه محاکمه او روز ۲۸ خرداد ماه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به همین شکل غیر علنی برگزار شده بود.

آقای رئیسیان گفت که پیش از برگزاری جلسه دادگاه فقط «به مدت نیم ساعت در بازداشتگاه اصفهان» موفق به ملاقات با توماج شده و «حجم اتهامات فراتر از این بود که در این نیم ساعت حتی بتوانند یک‌یک اتهامات را برای موکل تبین کنند.»

آقای رئیسیان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه هم‌میهن درباره وضعیت روحی و جسمی توماج صالحی گفت که گرچه توماج صالحی نزدیک به هشت ماه است که در زندان اختصاصی اطلاعات اصفهان نگهداری می‌شود اما «به علت ویژگی‌های شخصیتی که دارد از نظر روحی و جسمی به خود مسلط بود و در دادگاه نیز توضیحات دقیق و واضحی ارائه کرد».

برگزاری جلسات دادگاه این هنرمند بدون حضور خبرنگاران واکنش‌های زیادی داشته است.

کفیل‌های سیاسی توماج صالحی، خواستار شفافیت کامل و دسترسی‌ مستقیم به توماج‌ صالحی شدند.

وان‌ری، لیا کوارتاپله و هلموت برانداستاتر،‌ نمایندگان پارلمان کشورهای آلمان، ایتالیا و اتریش با انتشار یک پیام ویدئویی درباره روند محاکمه توماج صالحی ابراز نگرانی کردند و گفتند:‌ « ما بسیار نگران هستیم. هیچ شفافیتی وجود ندارد. همانطور که در مورد وضعیت‌ سلامت او شفافیتی نیست. هیچ چیز در مورد توماج‌ قانونی پیش نمی‌رود.»

آنها در پیام خود گفتند: «ما خواستار دسترسی به پرونده در دادگاه هستیم. چنانچه با ما شفاف نباشید ما هیچ حکمی را علیه توماج‌ قانونی و معتبر نمی‌دانیم.»

دیوید شوبریج، سناتور استرالیایی هم کفالت سیاسی توماج صالحی را بر عهده گرفته است.

وان ری، نماینده پارلمان آلمان پیشتر با انتقاد از برگزاری دو جلسه محاکمه غیرعلنی او بدون حضور خانواده و خبرنگاران و در توییتی نوشت: «رژیم ایران از چه چیزی اینقدر می‌ترسد؟»

اقبال اقبالی، دایی توماج صالحی هم در بیانیه ای که امروز، دوشنبه منتشر کرد اتهامات وارد شده به توماج صالحی را «دروغین» خواند و ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت توماج، از مدافعان آزادی و حقوق بشر، مردم داخل و خارج از ایران و کشورهای مدافع آزادی خواست که با پیوستن به کارزار آزادی توماج، برای آزادی او تلاش کنند.

هفته گذشته هم انجمن قلم آمریکا ضمن محکوم کردند روند محاکمه توماج صالحی به شکل پشت درهای بسته و غیرشفاف خواستار تبرئه و آزادی فوری این هنرمند شد.

در بیانیه این گروه «با ابراز نگرانی از وضعیت توماج صالحی و سایر زندانیان سیاسی در ایران آمده که «موسیقی دانان و رپر ها به دلیل آزادی بیان مجرم نیستند. مقامات جمهوری اسلامی باید حمله به آزادی بیان و آزادی هنر را متوقف کنند.»

درباره اتهام‌های توماج صالحی چه می‌دانیم؟

اوایل دی ماه سال گذشته و حدود ۳ ماه پس از بازداشت توماج صالحی در حالیکه خبرها حاکی از شکنجه و نگهداری او در شرایط سخت زندان انفرادی بود و دو کیفرخواست با فهرستی از اتهامات علیه او صادر شد.

توماج صالحی در آن زمان از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بود. حالا وکیلش می‌گوید که به هر دو کیفرخواست او به صورت یکجا در همین دادگاه انقلاب شعبه اصفهان رسیدگی شده است.

به گفته وکیل توماج صالحی او با اتهام‌های متعددی از جمله «افساد فی‌الارض، همکاری با دولت‌ متخاصم، تحریک مردم به کشتار و جنگ، فعالیت تبلیغی، توهین به رهبری و نشر اکاذیب و اخلال در نظم» رو به رو شده است. پیشتر آقای رئیسان گفته بود که پرونده توماج صالحی ۴ جلد است.

آقای رئیسیان در گفتگو با روزنامه هم‌میهن گفت که دادسرا معتقد است که موکلش با انتشار توییت‌هایی مرتکب نشر اکاذیب به شکل گسترده و در نهایت افساد فی‌الارض شده است.»

او همچنین گفت که توماج صالحی متهم است که چون «شبکه سی بی سی» کانادا از تصویر سخنان موکلش استفاده کرده است این کار را به عنوان همکاری با دولت دولت کانادا تلقی شده و دادسرای اصفهان کانادا را دولت متخاصم محسوب کرده و این مصاحبه مصداق همکاری با دولت متخاصم تلقی شده است.

به گفته آقای رئیسیان، «دعوت مردم به بیان خواسته‌هایشان و مطالبات خودشان» به عنوان دعوت به آشوب و اغتشاش تلقی شده و توماج صالحی همچنین با اتهاماتی چون فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به بنیانگذار انقلاب و مقام رهبری نظام روبرو شده است.

آقای رئیسیان همچنین به ایرادهایی اشاره کرد که «رفع نشده» در پرونده باقی مانده است و گفت که پیشتر از آنها خواسته بده بود که ایرادات خود را در رابطه با روند تحقیقات دادسرا و نقایص پرونده اعلام کنند و پس از اعلام آنها دادگاه ۶ ایراد در رابطه با اتهامات وارد ه و همین طور دو ایراد بنیادی در روند تحقیقات را پذیرفته و پرونده را برای رفع نقص به دادسرا فرستاده است.

اما دادسرا فقط وکلا را در رابطه با یکی از ایرادها احضار کرده و سایر ایرادها رفع نشده در پرونده باقی مانده است.

توماج صالحی کیست؟

Image removed.

 

توماج صالحی، ۳۲ ساله،‌ یکی از خوانندگان سبک رپ (رپر) ایرانی است که شعرهایش مضمون انتقادی داشته است.

او اصالتا لر بختیاری است. از بچگی در اصفهان و شاهین‌شهر زندگی کرده است. دو مدرک تراشکاری دارد و مثل پدرش مکانیک خوانده و هر دو مهندس طراحی و تولید قطعات صنعتی پزشکی هستند.

پدرش ۸ سال زندانی سیاسی بوده و به گفته توماج هیچ یک از اعضای خانواده‌شان شغل دولتی ندارند.

او اولین بار در شهریور ماه ۱۴۰۰ پس از خواندن آهنگ «سوراخ موش بخر» بازداشت شد و پس از ۱۰روز با وثیقه آزاد شد.

هشتم آبان ماه سال گذشته و همزمان با اعتراضات سراسری در ایران و پس از نزدیک به دو ماه زندگی در اختفا، در خانه ای در روستای گردبیشه استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد.

اقبال اقبالی، دایی توماج صالحی که خارج از ایران است آن زمان در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفت برادرزاده‌اش ساعاتی پیش از بازداشت پیغام گذاشته بود که او و دوستانش بیرون خانه متوجه تغییراتی مشکوک شده‌اند.

توماج صالحی در مدت زندگی مخفیانه در تظاهرات شرکت می‌کند و با ضبط ویدئوهایی از ضرورت ایستادن مقابل حکومت می‌گفت.

خانواده و دوستانش بر اساس تصاویری که بعد از بازداشتش پخش شد، گفتند که او هنگام بازداشت مجروح شده و صورتش خونی است.

بعدا «اعترافات اجباری» تلویزیونی از توماج صالحی پخش شد که در آن ابراز پشیمانی میکرد.

او در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌سی کانادا،‌ که یکی از اتهامات مطرح شده علیه اوست گفته بود که موسیقی اعتراضی می‌تواند در جامعه تحول بزرگی ایجاد کند و موثر است: «این موسیقی به جامعه امید می‌دهد و شجاعت را تزریق می‌کند چون در جوامعی که مردم اینقدر تحت فشار حکومت هستند، سرخورده و منفعل می‌شوند.»

او وظیفه خود را «تزریق شجاعت و امید به مردم» می‌دانست و می‌گفت که ترسی ندارد.

 دادگاه توماج صالحی  و خطر صدور حکم اعدام به اتهام «افساد فی الارض»

امیر رئیسیان وکیل توماج صالحی از پایان جلسات دادگاه توماج صالحی خواننده رپ مخالف جمهوری اسلامی خبر داد و گفت «افساد فی‌الارض» مهمترین اتهامی است که علیه این زندانی سیاسی مطرح شده است. مجازاتی که برای این اتهام در قوانین جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده، اعدام است.

رئیسیان به روزنامه هم‌میهن گفت که روز یکشنبه ۱۱ تیرماه دومین و آخرین جلسه دادگاه صالحی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به ریاست براتی برگزار شد.

جلسه اول در روز ۲۸ خرداد برگزار شده بود. او افزود: «تصمیم دادگاه بر اساس قانون در یک هفته به ما ابلاغ خواهد شد».

این وکیل دادگستری درباره اتهام‌های پرونده صالحی نیز گفت: «مهمترین اتهامات عبارتند از افساد فی‌الارض موضوع ماده ٢٨۶ قانون مجازات اسلامی، با این توضیح که دادسرا مدعی است که موکل با انتشار توییت‌هایش مرتکب نشر اکاذیب به شکل گسترده و در نهایت موجب افساد فی‌الارض شده است.»

در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، «مفسد فی الارض به اعدام محکوم می‌گردد.»

رئیسیان افزود: «اتهام دیگر همکاری با دولت متخاصم است که موضوع ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات است و دادسرا اعتقاد دارد که چون شبکه سی‌بی‌سی از تصویر سخنان موکل در یک برنامه تلویزیونی استفاده کرده این کار مصاحبه موکل محسوب می‌شود و همکاری وی با این رسانه است.»

همچنین به گفته این وکیل دادگستری، مصاحبه صالحی «با رسانه سی‌بی‌سی که یک رسانه کانادایی است مصداق همکاری موکل با دولت کانادا تلقی می‌شود و از آنجایی که دولت کانادا از نظر دادسرای اصفهان دولت متخاصم محسوب می‌شود در نتیجه این مصاحبه مصداق همکاری دانسته شده و همکاری هم مصداق همکاری با دولت متخاصم تلقی شده است.»

او ادامه داد: «اتهام دیگر توماج صالحی این است که با دعوت مردم به بیان خواسته‌ها و مطالبات خودشان، مرتکب دعوت به آشوب و اغتشاش موضوع ماده ۵۱۲ از قانون مجازات باب تعزیرات شده است.»

به گفته رئیسیان، اتهام‌های دیگر صالحی «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به» خمینی و خامنه‌ای و «اخلال در نظم و نشر اکاذیب» است.

وکیل صالحی همچنین درباره وضعیت موکلش در دادگاه گفت: «گرچه آقای توماج صالحی نزدیک به هشت ماه است که در زندان اختصاصی اطلاعات اصفهان نگهداری می‌شود اما به علت ویژگی‌های شخصیتی که دارد از نظر روحی و جسمی به خود مسلط بود و در دادگاه نیز توضیحات دقیق و واضحی ارائه کرد».

در آبان‌ سال گذشته، خبرگزاری دانشجو از بازداشت این خواننده رپ اعتراضی و از حامیان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

بازداشت توماج صالحی در میانه خیزش سراسری در حالی بود که او با پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی از این خیزش حمایت قاطع کرده بود.

بازداشت این معترض و شرایط نگهداری او در زندان، از جمله شکنجه‌هایی که علیه او اعمال شده، موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته که تاکنون ادامه دارد.

این خواننده مخالف جمهوری اسلامی پیشتر در شهریور ۱۴۰۰ بعد از خواندن آهنگ «‌سوراخ موش بخر» در اصفهان بازداشت و بعد از مدتی آزاد شده بود.

او در آثار خود، به موضوعاتی چون فساد جمهوری اسلامی، اعتصابات کارگری، اعدام‌ و زندان مخالفان جمهوری اسلامی پرداخته است.

گزارش وکیل توماج صالحی از جلسه دوم دادگاه غیرعلنی وی

روزنامه‌ هم‌میهن به نقل از وکیل توماج صالحی، رپر معترض زندانی، جزییاتی از دومین جلسه دادگاه او را منتشر کرده است.به گزارش هم‌میهن، در پی برگزاری دومین جلسه دادگاه آقای صالحی در روز یکشنبه، قاضی براتی پایان رسیدگی به پرونده او را اعلام کرد و به زودی حکم دادگاه صادر می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید