رفتن به محتوای اصلی

چرا کشورهای اروپایی برای نخستین بار تصمیم به نقض برجام گرفتند؟

چرا کشورهای اروپایی برای نخستین بار تصمیم به نقض برجام گرفتند؟

گاردین: تمدید تحریم موشکی ایران توسط اروپا نقض برجام است

Image removed.

 

در پی گزارش‌هایی درباره تصمیم سه قدرت اروپایی برای تمدید تحریم موشکی ایران، روزنامه گاردین این اقدام را نقض برجام دانسته است

بنا بر گزارش‌ها، بریتانیا، فرانسه و آلمان قصد دارند محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران را بعد از پایان موعد مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت یعنی ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) ادامه دهند. گفته شده این اقدام، واکنشی به حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ اوکراین است.

به نوشته روزنامه گاردین، انتظار می‌رود با اعلام عدم لغو تحریم موشکی ایران. بریتانیا، فرانسه و آلمان برای اولین بار برنامه‌های خود را برای نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران اعلام کنند.

ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۱۸ یک‌جانبه از برجام خارج شد اما آلمان، فرانسه و بریتانیا همچنان در توافق باقی ماندند، حتی زمانی که ایران بعد خروج آمریکا، محدودیت‌های تولید اورانیوم غنی شده را رعایت نکرد.

گاردین در باره این تصمیم قدرت‌های اروپایی برای نقض برجام هشدار داده چرا که مشخص نیست ایران در حالیکه به توانایی غنی کردن اورانیوم برای تولید سلاح هسته‌ای نزدیک شده، چه واکنشی نشان دهد.

بنا بر گزارش‌ها، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا به موارد نقض توافق‌های برجامی توسط ایران استناد می‌کنند، مانند فروش پهپاد به روسیه برای حمله به اوکراین و همچنین انتقال احتمالی موشک‌های بالستیک در آینده به روسیه.

رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هفته گذشته اذعان کرد که توافق بر سر نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران بسیار محدود و پراکنده شده است.

در همین حال نمایندگان مجلس به نصب برنامه‌ریزی شده حدود ۱۰ دوربین نظارتی در کارگاه تولید سانتریفیوژ در یکی از سایت‌های هسته‌ای اصفهان اعتراض دارند.

قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مندرج در برجام شامل زمان‌بندی لغو برخی تحریم‌های غرب لغو بود در قبال اینکه غنی‌سازی اورانیوم تا ۳.۶۷ درصد محدود شود. اما از یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران این محدودیت را کنار گذاشت و غنی‌سازی را تا ۶۰ درصد انجام داد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است ۱۸ اکتبر به پایان برسند. این تحریم‌ها از ایران می‌خواست برنامه موشک‌های بالستیک قادر به حمل سلاح هسته‌ای را ادامه ندهد.

همچنین خرید، فروش یا انتقال پهپاد با برد بیش از بیش از ۳۰۰ کیلومتر و قطعات آنها را بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل هم ممنوع شده بود.

به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده هیچ توافق قریب‌الوقوعی در باره احیای برجام وجود ندارد و مذاکرات به دلیل تعلیق راب مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران فعلا متوقف شده است.

مجوز امنیتی آقای مالی به دلیل تحقیق در باره سوء استفاده احتمالی او از اطلاعات محرمانه فعلا لغو شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید