رفتن به محتوای اصلی

سارینا اسماعیل‌زاده در آستانه تولدش؛ «اگر جمهوری اسلامی نبود، فردا ۱۷ ساله می‌شد»

سارینا اسماعیل‌زاده در آستانه تولدش؛ «اگر جمهوری اسلامی نبود، فردا ۱۷ ساله می‌شد»

در آستانه سالروز تولد ۱۷ سالگی سارینا اسماعیل‌زاده، نوجوان کشته شده در خیزش انقلابی ایرانیان، جمعی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدیو و تصاویری از او، یادش را گرامی داشتند.

روز ۱۱ تیر تولد نوجوان معترضی است که پاییز سال گذشته در جریان اعتراضات مهرشهر کرج با ضربات باتوم ماموران حکومتی و در حالی‌که تنها ۱۶ سال داشت، کشته شد.

سارینا اسماعیل‌زاده در شبکه‌های اجتماعی فعال بود و در یوتیوب و تلگرام کانال‌هایی داشت که در آن‌ها از دغدغه‌های اجتماعی، آزادی و مشکلات مردم ایران می‌گفت.

تصویر

او در یکی از ویدیوهای کانال یوتیوبش که بارها از سوی کاربران بازنشر شده، گفته بود: «مردم یه کشور چه انتظاری می‌تونن داشته باشند؟ رفاه، رفاه، رفاه ...»

یکی دیگر از جمله‌های او در ویدیو این است: «نوجوان ایرانی دیگر نوجوان ۲۰ سال پیش نیست. از اوضاع جهان باخبر است و از خودش می‌پرسد چه چیزی کمتر از نوجوان آمریکایی دارد تا دغدغه‌هایشان این‌قدر متفاوت باشد.»‌

کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به همین ویدیوها و دغدغه‌های سارینای ۱۶ ساله، به استقبال تولد ۱۷سالگی‌اش رفتند.

حسین رونقی، فعال سیاسی داخل ایران در توییتر خود نوشت: «سارینا اسماعیل‌زاده یکی از عزیزترین و بی‌صداترین کشته‌شدگان خیزش زن، زندگی، آزادی است. دادخواه او همه ما ملت ایران هستیم.»

رونقی از شهروندان خواست که هر کدام «به هر شکل و صورتی که می‌توانند» به مناسبت زادروز سارینا یاد و خاطره «این دختر باهوش و زیبای ایران» را گرامی و زنده نگه دارند.

حساب کاربری شهرک اکباتان هم در توییتی نوشت: «سارینا از نسل جوان و آگاه ایران بود. نسلی که روحیه پرسش‌گری آن هدف اصلی سرکوب رژیم است. شاید تنی را به ضرب گلوله در خاک کنند اما آزادی و پرسش‌گری همچون خون بر زمین فرو نمی‌رود. همچون عهد هر روزه انتقام؛ تولدت مبارک سارینا که هر روز صدها سارینا متولد می‌شوند.»

کاربری نیز با انتشار عکسی از سارینا نوشت: «اگر جمهوری اسلامی نبود، فردا ۱۷ ساله می‌شد.»

 

سارینا اسماعیل‌زاده روز اول مهر سال گذشته و در اعتراضات مردمی مهرشهر کرج بر اثر ضربات باتوم کشته و در یک قبر دو طبقه در کنار پدرش در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.

دادبان، مرکز مشاوره و آموزش حقوقی ویژه کنش‌گران، در گزارشی برای سالروز تولد او نوشت که ماموران امنیتی پیکر سارینا را در بهشت سکینه به صورت «شسته و کفن‌پیچ» تحویل خانواده داده‌اند و تنها هنگام خاکسپاری بود که مادرش توانست صورت فرزندش را ببیند.

رسانه‌های حکومتی علت مرگ این دختر نوجوان را «خودکشی و پرت‌شدن از ارتفاع» عنوان کردند اما به گفته دادبان، دیگر کسی این سناریوی تکراری نهادهای امنیتی را باور نمی‌کند.

ده‌ها کاربری که روز جمعه و در آستانه تولد سارینا اسماعیل‌زاده، تصاویر او را منتشر کردند نیز با اشاره به ضرورت رسیدگی عادلانه به پرونده مرگ او، تاکید کردند که روایت حکومت را درباره مرگ خودخواسته این نوجوان نپذیرفته‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید