رفتن به محتوای اصلی

حجاب سناریویی شکست خورده و ریسمانی باریکتر از مو برای رژیم ناکارآمد
18.07.2022 - 17:30

ما همواره شاهد سناریوهایی تکراری از جانب حاکمان جمهوری اسلامی بر سر حجاب بوده‌ایم و این‌که در ۴۳ سال گذشته حجاب همیشه دستاویزی برای پوشاندن یک مسئله حاد و ناکارآمدی‌ها و خسارت‌های جمهوری اسلامی در جای دیگر بوده است. اما در این تابستان رژیم  پا را فراتر گذاشت و از مسئله حجاب  برای سرکوب زنان که نقش اصلی را در جنبش‌های اعتراضی دارند استفاده کرد.

در همین راستا فرارها بر زنان کشور گسترش و شدت یافت و همه‌روزه شاهد صحبت‌هایی از طرف نمایندگان مجلس و مسئولان ایران بودیم که باکم حجابان و بی‌حجابان باید برخورد قهرآمیز صورت گیرد.

 در ابتدا دادستان مشهد در طی دستوری کتبی به فرمانداری مشهد ابلاغ کرد که باید از ورود زنان فاقد حجاب شرعی به مترو خودداری شود.

فرماندار بوشهر دستور جداسازی اتاق کارمندان زن و مرد و ممنوعیت ورود کارمندان بدون حجاب چادر در محل کار را صادر کرده است چنانچه مدیران از دستور وی سرپیچی کنند از کار اخراج خواهند شد

 اداره گردشگری ساوه اعلام کرد؛ در صورت اجازه ورود بانوان بدحجاب به اماکن گردشگری این اماکن به مدت یک هفته تعطیل خواهند شد.

در کنار تمامی این هیاهوها و دستورالعمل‌های زن ستیزانه و پیام نمایندگان ولی‌فقیه در شهرهای مختلف برای برخورد شدید با زنان و ناامن کردن خیابان‌ها برای آنان؛ در وزارت کشور به دستور فوری با تبدیل و نام‌گذاری روز ۲۱ تیر به نام روز عفاف و حجاب شد تا هرچه بیشتر با پشتوانه قانونی بتوانند زنان کشور را سرکوب کنند.

از دیگر اقدامات برای محدودسازی بیشتر زنان، حسین رحیمی رئیس پلیس تهران در نشست طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی، با تأکید به مسئله مقابله باحجاب گفت: مقابله جدی با بی‌حجابی را در دستور کار قرار داده‌اند و گفتار پلیس و از آمران به معروف حمایت قانونی خواهد کرد؛ این سخنان نشان از قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر و افزایش تنش و برخورد بیشتر در بین افراد جامعه را دارد؛ طرحی که بدیهی است نه‌تنها امنیت اجتماعی را به همراه ندارد بلکه باعث شکاف بین افراد جامعه خواهد شد.

فاطمه مقصودی عضو فراکسیون زنان گفت: اگر زنی احساس کند که می‌تواند بی‌حجاب باشد و برای خودش آزاد است اشتباه می‌کند شما در جامعه از کنار افرادی رد می‌شوید که شاید حقشان این نیست صحنه‌های بی‌حجابی را ببینند حالا در این حجاب چرا یک روسری و یک شال را برای خود آن‌قدر سنگین می‌دانند درحالی‌که ما مشاهده می‌کنیم که از قلب اروپا افرادی دارند مسلمان می‌شوند و حتی به ایران می‌آیند و حجاب را با عشق انتخاب می‌کنند.

احمد خاتمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان، شامگاه پنجشنبه 23 تیرماه در کنفرانسی، بار دیگر اظهارات متحجرانه خود را علیه زنان این‌چنین مطرح کرد، اکثر بی‌حجاب‌ها لقمه حساب‌وکتاب شده ندارند وی بی‌حجاب‌ها را به خانواده‌های حقوق‌های نجومی، اختلاس گران و معاملات خلاف شرع نسبت داد.

مصطفی کواکبیان به نقل از مهدی کروبی در مراسم ضیافت شام و دیدار با تعدادی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هیچ‌کس نباید طرفدار کشف حجاب باشد. اما قطعاً برخورد خشن و سرکوبی و بگیروببند بدحجابان در این شرایط نتیجه عکس دارد.

مینو اصلانی رئیس دانشکده زن و خانواده در واکنش به کارزار علیه حجاب اجباری گفت دشمنان جنبشی برای ۲۱ تیرماه امسال تدارک دیدند که زنان عفیف ما حجاب از سر بردارند؛ اما چنین نشد باید به زن غربی کمک کنیم که برای پوشش مناسب مطالبه گری کند.

آخوند عباس محمد حسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز در واکنش به کارزار گسترده علیه حجاب گفت. اگر حجاب و عفاف را به‌عنوان خاک‌ریز اول مقابله با جنگ نرم دشمن از دست برود خاک‌ریزهای دیگرمان را از دست خواهیم داد. دشمن برای تسخیر این خاک‌ریز همه توان خودش را به میدان آورده است.

بسیاری از تحلیلگران در این خصوص اتفاق نظر دارند اما اگر نگاهی به‌نظام حاکم بیندازیم که همواره خود را با هویت دینی و اسلامی تعریف کرده است می‌بینیم در حال حاضر نه اقتصاد اسلامی دارد؛‌ نه نظام بانکداری اسلامی؛ نه روابط کار و سرمایه آن اسلامی است؛‌. و به خاطر فساد سیستماتیک روابط اجتماعی‌اش سراسر دروغ، با بی‌اعتمادی، تجمّل گرایی آمیخته است. ما هرروز شاهد نیست و نابود شدن این نماد هویتی هستیم. در حال حاضر نشانه دیگری از هویت و اسلامی جز حجاب زنان باقی نمانده است.

اینجاست که به محمد حسنی و دیگر مسئولان باید گفت حجاب آخرین خاک‌ریز شما است. آخرین ریسمانی که از ویدیوها منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و رفتارهای زنان در جامعه را میتوان نشان از پوسیده بودن آن دانست.  و به قطع می‌توان گفت این خاک‌ریز هم توسط جامعه فتح‌شده است. زنان ایران که اعتراض به حجاب اجباری و سانسور زنان از سال ۱۳۵۷را  آغاز کردند و در تمام این سال‌ها دست از مبارزه و کنشگری برای احقاق حق خود برنداشته‌اند؛ توانستند در مقابله با شما با یک کارزار مخالفت خود را با طرح‌ها و قوانین پوسیده و متحجرانه اعلام کنند و در اقدامی هماهنگ در روز ۲۱ تیرماه با برداشتن حجاب از سرخود در خیابان‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و فروشگاه‌ها خیابان‌ها را فتح کنند.

در این حرکت هماهنگ مردان نیز در کنار زنان خانواده خود به مخالفت باحجاب اجباری پرداخته و حتی روسری‌ها و شال‌هایی را در خیابان رها کردند و حتی دور انداختند.

در همین راستا حکومت جمهوری اسلامی مثل همیشه به‌جای پاسخگو بودن به قوانین غیرانسانی دست به سرکوب و ارعاب و دستگیری زنان زد.

مأموران امنیتی شامگاه روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه، قراگوزلو را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. او پیشتر در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ نیز بازداشت و به زندان محکوم شده بود.

سوری بابایی چگینی دیگر معترض به حجاب اجباری نیز طبق توضیحات همسرش در اینستاگرام، در قزوین بازداشت شده است. محمدرضا مرادی بهروزی در اینستاگرام نوشت که مأموران شامگاه چهارشنبه به منزل برادر همسرش حمله‌ور شدند و او را بازداشت کردند.

طبق توضیحات او، شش مأمور لباس شخصی که دو نفرشان زن بوده‌اند و ۴ مأمور نیروی انتظامی، بابایی چگینی را در منزل برادرش بازداشت کرده‌اند، خانه را مورد تفتیش قرار داده و تلفن همراه همه حاضران را نیز با توسل به‌زور ضبط کرده‌اند.

جمهوری اسلامی موظف است بر اساس هدف پنجم از اهداف سند۲۰۳۰ یونسکو دستیابی به‌تساوی جنسیتی، پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران و ریشه‌کنی خشونت علیه زنان و دختران را در دستور کار خودش قرار داده و نسبت به اجرای مواد۳ و ۲۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر که حق حیات را برای همه و برخورداری از امنیت اجتماعی را نیز حق شهروندان می‌شمارد، اقدامات لازم را به عمل آورد. همچنین طبق ماده یک و۲اعلامیه جهانی حقوق بشر تمام انسان‌ها آزادشده و در حرمت و حقوق باهم برابرند و ازلحاظ قومیت جنسیت زنگ و زبان .... غیرقابل تبعیض است.

نویسنده: شراره مهبودی

 پژوهشگر و فعال حقوق بشر

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.