رفتن به محتوای اصلی

گزارش و تجربه من از مصاحبه ایران گلوبال با سه نفر از اعضای شورای ملی تصمیم
13.07.2022 - 10:40

 عنوان «سازمان ملل» در تصویر زیر را یکی از اعضای شورای ملی تصمیم به طنز در استدلال درست خود مطرح کرد، که من با تشکر از او، آنرا قرص گرفتم

 -قبل از هر چیز باید یادآوری کنم که دوستان اعضای شورا در مصاحبه بسیار مورد احترام من هستند. با احد عزیز می توانم بگویم بزرگ شدم. اعتماد بالای من به علی یعقوبوند خوشفکر را کوچکترین تردید ندارم . خارج از موضوع سیاسی عزیزانی هستند که من به آنها اعتماد دارم و در پاک سرشتی و دلسوزی آنها تردیدی ندارم. با نظرات آقای برومند سالهاست آشنا هستم چه در گفتار دلسوزانه و چه عمق صمیمت در نهایت دلسوزی برای میهن آتش گرفته ما.

-جمع بندی من در زیر، به اتکا به پرسش های قبلی خودم و حمایت دیگر دوستانم از متن انتقادی اولیه من ، صرفا یک نگاه تجربی سیاسی، از یک مصاحبه است که نباید تمام شده دانست.

 -به عنوان مسئول فنی ضبط برنامه، کمک یار ایرانگلوبال و ناظر این مصاحبه در پشت صحنه حضور داشتم. پرسشهای سابق خود را با تنطیم دوباره، قبل از مصاحبه برای مدیر مسئول ایران گلوبال دوستم کیانوش توکلی فرستادم. جمع‌بندی من را اینجا می خوانید . لوگو: -- انتقاد به تغییر لوگو جدی گرفته شد و نماد ایران و ایرانیان، یعنی همان پرچم شیرو خورشید ایران در مقابل پرچم خرچنگی نظام اسلامی پذیرفته شده است . حال تغییر احتمالی از طرف مردم در آینده ایران دموکراتیک موضوع امروز ما نیست . تمامیت ارضی مشروط در بند ۲:

- تمامیت ارضی ایران در بند ۲ هیچ ارتباطی با تاکید به این و آن نظام یا چگونگی اداره کشور ندارد . مخالفت با این فرمول‌بندی گسترده است . دلایل : معتقدم نظام دموکراتیک ماهیتا همان نظام غیر متمرکز است که در مولفه ۵ آمده است . اگر دیگر هموطنان بانی این بیانیه اصرار داشتند که عدم تمرکز مطرح شود، بصورت مولفه جدا می توانست آورده شود. ادامه استدلال : باید اینگونه هم فکر شود اگر در ایران دموکراتیک و در مجلس موئسسان رای به تمرکز قدرت داده شود (حالا به هر دلیلی، جنگ ،قحطی، تخریب طبیعت ، کوچ اجباری میلیونی به نقاط دیگر و.....)، خوب با فرمول‌بندی فعلی، گروههای قومی و اتنیکی بخود حق می دهند که بجای مبارزه سیاسی و پارلمانی دموکراتیک برای تغییر قوانین مرکز گرا ، کل تمامیت ارضی ایران را زیر سئوال ببرند ؟

-پاسخ عضو شورا احد قربانی به این پرسش: متاسفانه طرح پرسش من توسط کیانوش به علت کمبود وقت و احتمالا دلایل دیگر بسیار ناقص مطرح شد بعبارتی استدلال من که چرا مخالفم هرگز گفته نشد، اگر چه احد قبلا با ماهیت استدلال آشنا بود. احد قربانی اشاره کرد، می بایست بنوعی اطمینان به گروه های قومی/اتنیکی داده میشد تا آنها بفهمند که آن دیگران (غیر اتنیکی ها ) چقدر همدل و دلسوز هستند و می خواهند کمک کنند. با عنوان کردن عدم تمرکز در رابطه با تمامیت ارضی ابن امکان وصل فراهم آمد (نقل به مضمون ).

- طبعا با این سخاوتمندی از کیسه خلیفه بخشیدن (بخوان مردم ایران) و نون قرص دادن به گروه های اتنیکی برای جذب آنها، در واقع تاییدی است بر آنچه من و دیگر دوستان در موردش تردید داشتبم که مهمترین بخش بند تنظیم شده ، گروگان گروههای اتنیکی است و دیگر دوستان بدون اشاره به امتیاز توهم آمیز در فردای ایران نمی توانستند بخشی از گروه های اتنیکی را در کنار خود داشته باشند. اشاره کنم به عنوان فردی که از پدری کردتبار هستم با دوستم چنگیز امیری، کرد ایرانی ناظر بر ابن مصاحبه ،این خطر توهم زا از طرف او هم گوشزد شده است . پرسش دیگر :

-نبود مولفه دیگر در رابطه با برابری زن و مرد، با تاکید به رهبریت و مدیریت برابر حقوق زنان. زیرا بدون اشاره به رهبریت و مدیریت زنان در جامعه هرگونه فرمول‌بندی ناقص است .

 استدلال : صرفا تاکید به حقوق بشر ، بازگوکننده وضعیت اسفناک حقوق زنان نیست و اهمیت حقوق سیاسی زنان زیر سایه قرار می گیرد . ما میدانیم پاشنه آشیل نظام نکبت اسلامی همانا زن ستیزی رژیم است، اشاره به نقش رهبری و مدیریت زنان اهمیت استراتژیک داشته و دارد.

- پاسخ علی یعقوبوند از شورای ملی تصمیم: متاسفانه اینجا هم اداره کننده برنامه دلایل پرسش من را نخوانده بود. پاسخی که داده شد بسیار تاسف آور آمد ،که زنان می توانند کمیسون زنان خود در شورا را داشته باشند

-در مولفه ۶ ارتباط اعلامیه حقوق بشر با تاکید به محیط زیست را درست نمیدانم اگر چه منظور قابل فهم است . محیط زیست بخاطر اهمیت و بقای ایران می توانست یک مولفه جدا باشد.

 پاسخ احد : مانعی وجود ندارد که بتوان محیط زیست را در بند جدا داشت .

--

 جمع بندی:

 مصاحبه ناموفق به گمان من ، به جهات اداره کمی و کیفی برنامه که مسئولیت آن مستقیما بر دوش اداره کننده برنامه کیانوش توکلی است. او بدون تنظیم وقت موجب شده است که زمان به دلخواه پاسخ دهنده باشد ، اگر چه اکثر اعضای شورا دقت داشته اند تا در کمترین فرصت پاسخ دهند اما عملا غیر ممکن آمد .

نتیجه گیری : پاسخ به بند ۲ و موضوع زنان برابم روشن آمد که این شورا اگر همین است که من تجربه کردم، همانند خانه ای لرزان در مکانش نیست. خیال دلسوزان اعضا است که به عنوان واقعیت به آن امید بسته اند. حکایت داستانی دارد که فردی در گذری از شیخی می پرسد ، آنور خیابان چند نفری در صف ایستاده اند ، آیا او می داند آن صف برای چیست ؟ شیخ پاسخ می دهد به گمان من آش نذری پخش می کنند ، رهگذران دیگری همان پاسخ را گرفتند، صف طولانی شد ، شیخ به دروغ خود باور کرد ،پیش خود گفت ، نکند واقعا آش نذری پخش می کنند ،پس من هم باید برم ببینم چه خبر است . می گویند در مثل مناقشه نیست ، نگرانم که ما به خودگول زنی دچار هستیم.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هوشنگ اسدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

متن در ادامه:

درود بر هوشنگ گرامی و سپاس بابت گزارش شما!
گرامی، اصل مطلب این است که اگر ما بخواهیم و بتوانیم به دموکراسی برسیم بسیاری از این اختلافات را می شود با رای اکثریت مردم حل نمود.
اما گویا مشکل در اینجاست که ما برداشت و تعریف واحدی از دموکراسی نداریم و بنابر این هر گروهی تلاش می کند "قبل از گذار" موقعیت برتری در اپوزیسیون برای خود فراهم کند و شوربختانه راه دست یابی به چنین موقعیتی را هم تخریب رقبا می انگارد.
گرامی در مورد همین لوگو شما بهتر از من میدانید که لوگو باید بسیار ساده و سمبولیک باشد‌. نمی شود تمام آرزوهای یک ملت را در یک لوگو گنجاند!
یکی از دوستان و آشنایان من که خود را خیلی هم دموکرات و لیبرال معرفی می کند حالا می فرمایند که اولا باید اسم خلیج فارس و دریای عمان و دریای مازندران را هم بنویسید و ثانیا جزایر ده گانه خلیج فارس را عمدا فراموش کرده اید چون رهبران شما از عربستان سعودی پول گرفته اند تا در مقابلش این جزایر را به آنها ببخشند!
من هم خصوصی برای ایشان نوشتم که به شورا پیشنهاد خواهم داد که نقشه ایران در زمان خشایار شاه یا شاپور اول ساسانی را بعنوان لوگو انتخاب کنند که از من ناراحت شد!
در مورد شش ماده یا مولفه بیانیه هم گرامی بلافاصله بعد از آن آمده است که: "این شش مولفه وجوه هویتی و انگیزه اصلی برای تشکیل شورای ملی تصمیم می باشند. بدیهی است که بر این شش اصل مهم اصول مترقی دیگری نیز می توان افزود ولی ما برآنیم تا با تکیه بر نقاط اشتراک بیشترین نیروهای مبارز را گرد هم آوریم".
من خود بعنوان یک عضو شورا و فعال محیط زیست و با توجه به تخریب و تباهی آب و خاک و زمین و جنگلهای کشور بدست این رژیم خیلی مایل بودم حفظ محیط زیست بعنوان یک ماده مستقل آورده شود.
در مورد حقوق زنان هم همینگونه است و فکر نمی کنم کسی از ظلمی که در سایه این نظام بر آنها رفته است تردیدی داشته باشد‌ و البته باز فکر نمی کنم نقش آنها بعنوان پیشقراولان مبارزه با این رژیم بر کسی پوشیده باشد!
بنابر این من عرض کردم که این موضوع مطرح و مورد بحث بوده و هست، ولی من به عنوان یک عضو که نمی توانم و نمی بایست در هر نشستی قول تغییر اساسنامه یا مواد بیانیه شورا را بدهم! اگر قرار باشد با پیشنهاد هر منتقد و یا عضو جدیدی این اصول تغییر کنند که دیگر نمی توان صحبت از تشکل و تشکیلات کرد! بهترین حالت این است که عزیزانی که فکر می کنند از این شش ماده مثلا چهار تا قابل قبول هستند عضو شده و در طی مباحثات و پروسه های دموکراتیک داخلی تلاش کنند آن دوی دیگر را اصلاح و یا بند های جدیدی بر آنها بیفزایند. در این زمینه همانطور که پیشتر مقداری از متن بیانیه را یادآوری کردم، شورا راه را باز گذاشته است.
بهر روی در مجموع شوربختانه احساس من این است که ما تا یک دموکراسی ساده و کم توسعه یافته در حد هندوستان هم فاصله زیادی داریم، حد اقل اگر مبنا را ایرانیان خارج از کشور بگذاریم با وجود اینکه بسیاری از آنها حدود چهار دهه در جوامع دموکراتیک زندگی کرده اند‌. امیدوار باشیم اما وضعیت در داخل کشور اینگونه نباشد و نسل های جوانتر گیرها و پیچیدگی‌های نسل ما و نسل قبل از ما، یعنی آنچه به ۵۷ تی ها معروف شده را نداشته باشند!
چ., 13.07.2022 - 18:21 پیوند ثابت
کیانوش توکلی

١-انچه مربوط  به من بعنوان مجري برمي گردد،  عدم تاكيد به  رعايت وقت بود ، بخش زيادي از    زمان بخاطر معرفي  شركت كنندگان بر مي گشت كه   بجاي ٢٠ثانيه به  ١٠ دقيقه طول كشيد ، ٢-سوالات بي شماري  مي بايد  پاسخ داده مي شد،قرار بود پنج نفر باشند كه شد  ٣ نفر ٤-از قبل كليه سوالات و اظهار نظر ها در فيسبوكم قرارداده بودم -  نتيجه همين است كه شد

چ., 13.07.2022 - 16:52 پیوند ثابت
نظرات رسیده

انتظار موضع گیری در مورد زنان همانقدر پرسش برانگیز است که اظهار نظر در باره اقوام . اگر هدف کمک به بوجود آمدن یک نظام دموکراتیک و حقوق شهروندی مساوی است احتیاج نبست  وارد جزییات رفع تبعیض بشویم چون چگونگی سیاست های رفع تبعیض بر میگردد به آزادی های سیاسی و مدنی و فعالیت احزاب و تجمعات مدنی برای کسب حقوق خود. ۴۳ سال بقدر کافی در باره حقوق این و یا آن گروه بحث و جدال شده تا جایی که این بحث های بی پایان و انرژی بر ، ما را از قدم اول که براندازی نظام ولایی باشد غافل کرده .  
 مهم ترین مسئله نا روشن بودن وظایفی است که این شورا برای خود تعیین کرده و این مصاحبه کمکی در رفع ابهام نکرد . یکی از معضلات تجمعات خارج کشور بی توجهی به روند کسب اعتبار است . گویا هر چقدر  اهداف اولیه اعلام شده بزرگ تر باشند اعتبار و جلب توجه بیشتر خواهد شد . در حالی که تجربه ۴۳ ساله نشان داده که ممکن است اهداف بزرگ جلب توجه زیادی بکند ولی ناتوانی عملی کردن آنها نا امیدی را بیشتر میکند . شاید درسی که از تجارب گذشته باید گرفت این است که اهداف متواضعانه و در نتیجه قابل دسترسی که امکان  اولین موفقیت  ها را فراهم میکند باعث کسب اعتبار میشود  : 
۱) “شورای تصمیم”  قرار است در باره چه چیز تصمیم  بگیرد و با چه مجوزی ؟ 

الف - اگر منظور هماهنگ کردن مبارزات برای براندازی باشد چگونگی کمک به سازماندهی مبارزان مطرح میشود . از آنجا که هدف مشترک مبارزان نه نوع نظام نه نوع مدیریت آینده کشور بلکه  باز پس گرفتن حق انتخابشان است هر چقدر شورا از نظر سیاسی خنثی تر بماند جلب اعتماد بیشتر مبارزان را جلب خواهد کرد . شاید اولین قدم منطقی برای اینکه نشان دهند از پس  چنین ماموریتی  بر میایند  این باشد  که این توان سازماندهی را بین مبارزان  خارج کشور نشان دهند باشد . اگر  آزادی و کم هزینه بودن بر قراری  ارتباطات در خارج برای سازماندهی اعتراضات جواب دهد قطعا تاثیر مثبتی در داخل خواهد گذاشت .
  
ب - اگر منظور اعلام موضع سیاسی در باره آینده ایران است  تبدیل به یک حزب میشود که در کنار احزاب بی شمار دیگر قرار خواهد گرفت . اگر منظور جبهه سیاسی متشکل از احزاب است پس باید نام جبهه را برای خود انتخاب کند و مواضع سیاسی آن را تبلیغ کند . 
اگر همانطور که یکی از اعضای شورا در این مصاحبه عنوان کرد  این شورا جمع افراد دموکرات است به قصد براندازی و کمیسیون های مختلف برای تدارک براندازی است چرا عضو دیگر ادعا میکند این کمیسیون ها برای بعد از براندازی است !؟
هنوز چگونگی کمک به سازماندهی براندازی مشخص نشده به چه دلیل در مورد نوع مدیریت نظام آینده نظر میدهد و یا کمیسیون های متعدد برای پس از براندازی  تشکیل میدهد  ؟ 
شورا باید به تناقض مواضع خود توجه بیشتری بکند . از یک طرف  پذیرفتن عدم تمرکز را جزء اصول اولیه عضویت در این مجموعه میداند از طرف دیگر بدون مجوز مردم پارلمان در تبعید تشکیل دهد و ادعا میکند  که در پارلمان میتوان مخالف عدم تمرکز بود !  
درس واقعی از تجارب گذشته این است که مطرح کردن هر موضوعی که بستگی به رای مردم دارد نه تنها باعث همبستگی نمی‌شود بلکه تفرقه ایجاد میکند.   پارلمان در تبعید نه تنها مسئله امروز مردم ایران نیست  بلکه بشدت ضد دموکراتیک هم هست چون مردم ایران را از حق انتخاب مستقیم محروم میکند

چ., 13.07.2022 - 12:50 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.