رفتن به محتوای اصلی

چندین کشته در پی تیراندازی و انفجار در بزرگترین پاساژ خرید کپنهاک _ دانمارک
قاتل برای «خدمات بهداشت روانی شناخته شده بوده»
03.07.2022 - 19:42
ترجمه و تلخیص:
کیانوش توکلی

 

بنابر گزارش رسانه های دانمارک ؛ ساعت 17.36 روزیکشنبه بعد از ظهر سوم ژوئیه در بزرگترین پاساژ خرید شهر کپنهاک Field's تیراندازی و همچنین صدای سه انفجار شنیده شده است که در این ارتباط یک نفر بازداشت شده است . پلیس می گوید در حادثه سه کشته و ۴ زخمی به جا گذاشت  که حال سه نفر از آنها وخیم است. بنا بر اعلام پلیس کشته‌شدگان یک زن و مرد ۱۷ ساله دانمارکی و یک شهروند ۴۷ ساله روس ساکن دانمارک بوده‌اند.رئیس پلیس کپنهاگ به رسانه‌ها گفت که مظنون برای بخش خدمات بهداشت‌روانی شناخته شده بوده است

 

عامل کشتارخونین دیروزکپنهاک کیست؟

این مرد 22 ساله دانمارکی  ، عضو یک باشگاه تیراندازی در کپنهاک است که ممکن است توضیح دهد که چرا او به سلاح ها و مهمات مربوطه دسترسی داشته است او «دارای سابقه بیماری روانی» داشته و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این حادثه «تروریستی» بوده باشد.

تفنگی که مظنون به عامل 22 ساله در جریان حمله به یکی از بزرگترین مراکز خرید دانمارک از آن استفاده کرد، از برند ساور است.در حالی که تپانچه نیمه اتوماتیک او نیز آلمانی و از نوع Walther P38 است.

یک روز قبل از حمله خشونت آمیز در داخل فیلد، این مرد چندین ویدئو را در یوتیوب منتشر کرد که در آن در یک آپارتمان کوچک با تفنگ و تپانچه دیده می شود که هر دو مربوط به سلاح های او در روز یکشنبه بود

در چند صحنه در این ویدئوها، او در حالی که سلاح را به سمت سر و صورت خود نشانه گرفته است و موسیقی غم انگیزی روی آن قرار می گیرد، دیده می شود.

به‌روزرسانی «موسیقی قاتل»

در یوتیوب، چندین لیست پخش ویدیو نیز در حساب یوتیوب این مرد به روز شد. عناوین لیست‌های پخشی که در یوتیوب نام‌گذاری شده‌اند عبارتند از: «احساس غمگینی»، «موسیقی قاتل»، «آخرین چیزی که باید گوش کرد» و «مم» است.

احتمالا او کوئتیاپین مصرف می کرده است که یک داروی ضد روان پریشی است که برای درمان بیماری های روان پریشی استفاده می شود. این دارو برای درمان اسکیزوفرنی، اختلال عاطفی دوقطبی (مانیا) و برای افسردگی شدید استفاده می شود. علاوه بر این، از آن در توانبخشی مواد مخدر استفاده می شود.

 

  پلیس کپنهاک Søren Thomassen  دردومین  نشست  خبری  گفت : ضارب که جوان 22 ساله دانمارکی می باشد ظاهرا همدستی نداشته است.فرض پلیس این است که فردی که  در مرکزخرید فیلذ  دستگیر شد، با عامل جنایت یکی است. در عین حال، آنها تأیید می کنند که ممکن است بیش از یک سلاح در تیراندازی بعد از ظهر یکشنبه وجود داشته باشد.

این حمله مسلحانه در شرایطی رخ داد که قرار بود کنسرت هری استایلز، خواننده بریتانیایی، ساعت هشت شب به وقت محلی در نزدیکی محل حادثه برگزار شود.

با این حال، شرکت برگزارکننده این کنسرت در سالن Royal Arena پس از مشورت با پلیس، تصمیم بر آن شد که این رویداد طبق برنامه‌ریزی قبلی برگزار شود ولی اکنون خبررسیده است که کنسرت کنسل شده است.

تصویر

 

تصویر

 

 

شاهدان عینی از وحشت مردم با شروع تیراندازی در مرکز خرید فیلدز در جنوب شهر خبر می‌دهند.

امیلی یپِسِن به روزنامه ایلاندز-پوستن گفت: «معلوم نبود چه اتفاقی دارد می‌افتد. یک دفعه هرج و مرج همه جا را گرفت.»

شاهد دیگر، مهدی الوزنی، به تی وی ۲ گفت که تیرانداز یک «تفنگ شکاری» داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شاهد عینی ایزابلا به شبکه دانمارکی "دی آر" گفته است: «من صدای ده تیر را شنیدم، و ما به دورترین نقطه‌ای که می‌توانستیم فرار کردیم و در یک توالت پناه گرفتیم.»

او گفت که دو ساعت در این مرکز خرید پنهان شده بود.

همزمان تصویری از مهاجم در مرکز خرید فیلدز منتشر شده است.

در این تصویر مردی با شلوار کوتاه و یک پیراهن تیره آستین کوتاه دیده می‌شودکه ظاهرا حامل سلاح است .

این تصویر لحظه ثابتی از یک ویدئو است که نشان می‌دهد مرد برای لحظه ای می‌ایستد، ظاهرا سلاح را روی شانه‌اش تکیه می‌دهد، بعد دوباره شروع به دویدن در میان مرکز خرید می‌کند.

فیلدز با بیش از ۱۴۰ فروشگاه و رستوران بزرگترین مرکز خرید در دانمارک است. این مرکز چند طبقه در حاشیه کپنهاگ واقع شده و ایستگاه مترویی در آن مجاورت به مرکز شهر می‌رود.

 

پلیس کپنهاک  Søren Thomassen  اعلام کرد در تیراندازی روز یکشنبه در مرکز خرید فیلد چندین نفر کشته شدند.

 

تصویر

پلیس کپنهاک Søren Thomassen  در نشستی خبری گفت که نمی‌تواند احتمال «تروریستی» بودن این حمله را رد کند اما از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت که وضعیت هنوز بسیار «آشفته» و «مبهم» است.

 

در تیراندازی که روز یکشنبه در مرکز خرید فیلد رخ داد، چندین نفر کشته و زخمی  شده اند ولی پلیس ارقام مشخصی را ارایه نمی کند

این را بازرس ارشد پلیس سورن توماسن از پلیس کپنهاگ در یک کنفرانس مطبوعاتی عصر یکشنبه بیان کرد.

رئیس بازرس پلیس تعداد کشته شدگان را در کنفرانس مطبوعاتی را  اعلام نمی کند، اما از کشته ها و مجروحان بیشتر صحبت می کند.

حدود ساعت 5:30 بعد از ظهر، پلیس گزارش هایی مبنی بر تیراندازی در مرکز خرید فیلد، که در آماگر در کپنهاگ قرار دارد، دریافت کرد.

از آن زمان، یک مظنون دستگیر شده است. به گفته سورن توماسن، این یک جوان 22 ساله  دانمارکی _اتنیک  تبار است.

سورن توماسن، بازرس ارشد پلیس، می‌گوید که یک تعقیب و گریز در جریان است. پلیس کپنهاگ نمی تواند وجود تروریسم را انکار کند.
 

 

تصویر

در ارتباط با این تیراندازی یک نفر دستگیر شده است. یکی از شاهدان عینی می گوید که دست کم صدای سه انفجار در مرکز خرید شنیده است. این برخلاف خبر اولی است که تنها صدای تیراندازی را گزارش کرده بودندو

بنابراین پلیس از مردم می‌خواهد از مرکز خرید دورشوند . به نظر می رسد مردمی که در پاساژ گیر کرده اند باید  منتظر پلیس بمانند

شایان ذکر است که این روزها دانمارک میزیان مسابقه دوچرخه سواری " تور دو فرانس"  می باشند و از سوی دیگر فستیوال موسیقی راسکیله دانمارک (Roskilde)امروز به پایان رسیده و 135000 نفرراهی خانه های خود می شوند.

بنابراین کپنهاک این روزها بسیار شلوغ و توریستهای فراوانی در کپنهاک متمرکز شده اند

شهر کپنهاگ خواستار آمادگی در برابر بحران است: - بسیار جدی است

تصویر

سوفی هاستورپ اندرسن Sophie Hæstorp Andersen، شهردار کپنهاگ، می گوید که این وضعیت بسیار جدی است

ویدئو ها منتشر شده نشان می دهد که پلیس و نیروهای انتظامی از زمین و هوا این مرکز خرید را در محاصره خود قرار داده اند و برخی از ویدئو نشان از تیراندازی و جیغ و فریاد مردم به گوش می رسد . پلیس کپنهاک قرار است در ساعت 20:45 یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار نماید

در کپنهاک سابقا درگیری های مسلحانه بین باند های مافیایی وجود داشت ولی این بار بنظر نمی رسد که این اقدام مربوط به این باند ها باشد و احتمالا عملیات تروریستی در میان باشد .

در پی این حادثه، وب‌سایت رسمی کاخ سلطنتی از لغو رویدادی خبر داد که قرار بود به میزبانی ولیعهد دانمارک و با حضور نخست‌وزیر مته فردریکسن در جنوب این کشور به مناسبت پایان سه مرحله نخست مسابقه دوچرخه‌سواری تور دو فرانس برگزار شود.

عکس  جوان 22 ساله  دانمارکی _اتنیک  تبار  عامل جنایت از تفنگ ساچمه زنی استفاده کرده است و شاهدی که از نزدیک از او عکس گرفته می گوید این جوان خیلی مغرور و خوشحال بنظر می رسید ولی نگر می شود با تفنگ ساچمه ای چندین نفر راکشت؟! به گفته شاهدان صدای سه انفجار بگوش رسیده است.

 

 

این خبر در حال تکمیل شدن است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.