رفتن به محتوای اصلی

پافشاری تا آزادی سایر زندانیان سیاسی

پافشاری تا آزادی سایر زندانیان سیاسی

عالیه مطلب‌زاده، رها عسگری‌زاده، نوشین جعفری، ملیحه جعفری و هستی امیری که به تازگی از زندان آزاد شده‌اند با انتشار بیانیه‌ای، خواستار آزادی بقیه زندانیان سیاسی زن شدند و تاکید کردند: «روز آزادی نزدیک است».

این پنج زن زندانی سیاسی آزاد شده در بیانیه خود، هم‌بستگی در «قیام زن، زندگی، آزادی» و خیزش انقلابی مردم آزادی‌خواه و جوانان مبارز ایران را دلیل اصلی موج آزادی زندانیان سیاسی در روزهای گذشته دانستند.

درحالی تاکنون گزارش‌های متعددی از آزادی شماری از فعالان سیاسی و مدنی و صنفی منتشر شده است که برخی ناظران از آن با عنوان «عفو گزینشی» یاد می‌کنند.

این پنج فعال سیاسی و مدنی در نامه خود از «تداوم حمایت‌های مردم و تلاش و پافشاری جامعه جهانی» به‌عنوان عواملی موثر یاد کردند که می‌تواند باعث آزادی همه زندانیان سیاسی مرد و زن و هم‌بندیان زندانی‌شان در اوین و سایر زندان‌ها شود.

آن‌ها با تاکید بر اینکه «از زمانی که آزاد شده‌ایم، چشم به راه رهایی بقیه هم‌بندی‌هایمان هستیم»، از سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی نام بردند که «حکایت پنج سال رنج و ستمی که بر آن‌ها روا رفته را همه شنیده‌اند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «آن‌ها جزو شریف‌ترین افراد این سرزمین هستند که در طی این سال‌ها با زندان و شکنجه صرفا تاوان عشق و پاسداری خود از طبیعت این مرز و بوم را پرداخت کرده‌اند.»

امضاکنندگان این بیانیه روز نهم بهمن و پیش از آزادی هم نامه‌ای از داخل زندان همراه با شماری از دیگر زنان زندانی سیاسی منتشر کرده و با حمایت از فعالان محیط‌زیست زندانی از جمله سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی، از دادگاه‌های فرمایشی و صدور احکام سنگین برای این دو نفر گفته بودند.

فعالان سیاسی و مدنی امضاکننده این نامه جدید خواستار آزادی بقیه زندانیان سیاسی زن شده و علاوه بر نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی، از نرگس محمدی، ناهید تقوی، مریم حاج حسینی، فاطمه مثنی، زهرا زهتابچی، سپیده قلیان، مهوش شهریاری، فریبا کمال آبادی، بهاره هدایت، فائزه هاشمی، گلرخ ایرایی، ثمین احسانی، اکرم نصیریان، نسرین جوادی، معصومه نساجی، ملیحه نظری، سارا احمدی، مریم اکبری منفرد، زینب جلالیان و سها مرتضایی نیز نام بردند.

آن‌ها همچنین از «گستردگی اجتماعی» زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی مردم یاد کردند که نشان‌دهنده «وسعت حیرت‌انگیز برخورد حاکمیت با مردم ایران و همچنین مقاومت مردمی در طبقات و اقشار مختلف» است.

پیش از این هم شماری از فعالان سیاسی و زندانیان به تنوع ترکیب و پایگاه اجتماعی بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر اشاره کرده بودند.

آزادی شماری از زندانیان سیاسی در شرایطی است که گزارش‌های متعددی از تداوم سیاست سرکوب و بازداشت معترضان منتشر می‌شود از جمله در بوکان، زاهدان و خاش که نیروهای حکومتی روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ده‌ها شهروند را بازداشت کردند.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی درباره احضار تلفنی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در روزهای اخیر منتشر شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید