رفتن به محتوای اصلی

ورود نهادهای امنیتی به موضوع مسمومیت‌های دانش‌آموزان قم

ورود نهادهای امنیتی به موضوع مسمومیت‌های دانش‌آموزان قم

یک روز پس از انتشار خبر انتقال ۱۱۷ دانش‌آموز دیگر قم به بیمارستان بر اثر مسمومیت، وزیر بهداشت ایران میکروبی بودن این مسمومیت‌ها را رد کرد.

بهرام عین‌اللهی می‌گوید، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) خود به عیادت برخی از این دانش‌آموزان در بیمارستان "شهید بهشتی" رفته و به صورت "شخصی" آن‌ها را ویزیت کرده است.

او می‌افزاید: «نمونه‌های زیادی از دانش‌آموزان بیمار گرفته و به مراکز مهمی چون پاستور ارسال شده که مسمومیت میکروبی در آن‌ها مشاهده نشده است.»

همچنین به گفته او کمیته‌ ویژه‌ای متشکل از "اساتید برجسته علوم پزشکی کشور با مسئولیت معاون درمان وزارت بهداشت" تشکیل شده تا در این مورد تحقیقات انجام دهد.

به گفته عین‌اللهی، بر اساس جمع‌بندی وزارت بهداشت، این عارضه "بسیار خفیف" بوده و هیچ عارضه‌ای از زمان مسمومیت تا کنون "ایجاد نکرده است."

ورود سپاه و نهادهای اطلاعاتی به موضوع

هم‌زمان فرماندار قم از ورود نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و سپاه پاسداران به موضوع مسمومیت‌ها خبر داده تا "منشأ حادثه شناسایی شود."

عباس ذاکریان می‌گوید، نمونه‌هایی از سطوح، هوا و خون دانش‌آموزان جمع‌آوری شد اما بعد از آزمایش روشن شد که "هیچ عاملی که باعث مسمومیت باشد شناسایی نشده است."

به گفته او، سازمان آتش‌نشانی با دستگاه‌های گازشناسی در این مدارس تحقیق کرد و دوربین‌ها هم تفتیش شد تا روشن شود، آیا افراد مشکوکی وارد شده‌اند یا نه.

به دستور فرمانده سپاه نیز تیم‌هایی در دو مرحله عملیاتی به‌ ترتیب ۲۳ و ۱۱ مدرسه را رصد و پایش کرده‌اند. ذاکریان می‌گوید: «به جز یک مورد تمام آزمایشات و نمونه‌بردای‌ها منفی بوده. آن یک مورد هم هنوز جوابش برای ما ارسال نشده است.»

وزیر آموزش و پرورش: تلفات جانی نداشتیم

همراه با این اظهارات، وزیر آموزش و پرورش در روز چهارشنبه گفت، مسمومیت‌ها تلفاتی نداشته و "شایعات موج‌های رسانه‌‌‌ای خارج از کشور" به نگرانی‌ها دامن زده است.

یوسف نوری می‌گوید، برخی دانش‌آموزان سرپایی درمان شده‌اند و تعدادی نیز یک شب را در بیمارستان گذراندند. برخی خانواده‌ها هم به علت "انتشار شایعات نگران عواقب و اثرات بعدی مسمومیت و استشمام بو بودند که این موضوع هم رد شده است."

از نهم آذرماه تا کنون ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم ادامه دارد بی آن که هیچ دلیل روشنی از سوی مسئولان اعلام شود.

روز گذشته ۲۵ بهمن نیز معاون دانشگاه علوم پزشکی قم از مسمومیت ۱۱۷ دانش‌آموز دیگر قمی در ۱۳ مدرسه و انتقال آن‌ها به بیمارستان خبر داد و در عین حال افزود، طبق بررسی‌ها، هیچ دلیل و عامل خطرناکی دیده نشده است.

همزمان با اعلام این خبر، تعدادی از خانواده‌های دانش‌آموزان روبروی فرمانداری قم تجمع کرده و بر ضرورت پاسخ فرمانداری و تأمین امنیت مدارس تأکید کردند.

آن‌ها خواستار استعفای فرماندار و غیرحضوری شدن مدارس تا زمان تضمین سلامت فرزندانشان شدند.

پیش از این احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس خواهان اعزام هیأت ویژه‌ای به این شهر برای یافتن دلیل مسمومیت‌ها شده بود.

مجتبی ذوالنور، دیگر نماینده مردم قم در مجلس نیز این مسئله را "امنیتی" خوانده بود: «این موضوع علاوه بر وزارت آموزش و پرورش از سوی مسئولان امنیتی نیز در دست پیگیری است.»

در برخی از گزارش‌ها آمده که آسیب‌دیدگان به غیر از علائمی مانند سردرد، بی‌حالی و سرگیجه از استشمام "بویی شبیه بوی نارنگی یا پرتقال" سخن گفته‌اند که باز هم با انکار مسئولان مواجه شده است. 

یکی از دختران دانش‌آموز در فرمانداری قم این موضوع را به چالش کشید و گفت، کسانی که از طرف آموزش و پرورش منطقه یک  آمده بودند به تحقیق در یک مدرسه اشاره کردند و گفتند، "انداختن پوست پرتقال در شوفاژ" باعث این بو شده است.

او با ذکر دلایلی که این پاسخ‌های انکاری را رد می‌کند این سئوال را مطرح کرده که تکلیف ادامه تحصیلش چه خواهد شد.
همین موضوع به نگرانی عده‌ای دامن زده که شاید "دیدگاه‌های طالبانی" سبب بروز چنین حوادثی شده است.

در شبکه‌های اجتماعی این گمان زده شده که مسمومیت دختران دانش‌آموز شاید کار "مخالفان تحصیل دختران در میان محافظه‌کاران جمهوری اسلامی" باشد؛ هر چند که هنوز نشانه و شاهدی در این باره وجود ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
دویچه وله

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید