رفتن به محتوای اصلی

سازمان ملل: سرکرده القاعده در ایران است

سازمان ملل: سرکرده القاعده در ایران است

کمیته ناظر بر تحریم‌های داعش و القاعده در شورای امنیت اعلام کرده که سیف العدل مصری که پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده شد، در ایران به سر می‌برد.

این جانشینی به دلیل پاره‌ای مشکلات به صورت رسمی اعلام نشده است. سازمان ملل در گزارش خود می‌گوید: «نظر غالب در میان کشورهای عضو این است که عدل اینک رهبر واقعی القاعده است اما مسئله به دلیل حساسیت‌‌های مربوط به طالبان در افغانستان، اعلام نمی‌شود. مسئله مهم دیگر حضور سیف العدل در ایران است.»

حساسیت مورد اشاره به این باز می‌گردد که طالبان تا کنون کشته شدن الظواهری در کابل را رسما اعلام نکرده است. آنها پس از روی کار آمدن، به آمریکا و غرب اطمینان داده بودند که مأمن هیچ فرد و گروهی که منافع‌شان را تهدید کند، نخواهند بود.

گزارش سازمان ملل می‌گوید، اذعان به کشته شدن الظواهری، خط بطلانی بر این وعده خواهد بود؛ ضمن آن که مصداق همکاری و نزدیکی طالبان و القاعده تلقی می‌شود.
کمیته ناظر بر تحریم‌های داعش و القاعده در شورای امنیت، یادآور شده که یکی از اعضای سازمان ملل با درج خبر حضور سیف العدل در ایران در گزارش این سازمان مخالف بوده است.

این موضوع که رهبر شبکه تروریستی القاعده با اکثریت قاطع سنی‌ها، در یک کشور شیعه اقامت داشته باشد، می‌تواند برای هواداران و وابستگان ایجاد ابهام کند و چه بسا دلیل تاخیر در اعلام رسمی رهبری او همین باشد.

سیف العدل در فهرست افراد تحت تعقیب اف‌بی‌ای

سیف العدل مصری ۶۳ ساله است و اسامی مختلفی دارد؛ از جمله محمد ابراهیم مکاوی یا ابراهیم المدنی. او به مشارکت در کشتار شهروندان امریکایی، تخریب تاسیسات و تجهیزات دفاعی امریکا متهم است. گفته می‌شود سیف العدل در حملات متعدد به سفارت‌خانه‌های آمریکا در شرق آفریقا دست داشته است.

پوستری که پلیس فدرال آمریکا برای اعلام تحت تعقیب بودن سیف العدل منتشر کرده، عکسی دارد که گفته می‌شود در سال ۱۳۹۱ در تهران گرفته شده است.

ایالات متحده سیف العدل را یکی از رهبران کمیته‌ای می‌داند که فعالیت‌های فراملی این گروه را تعیین و تنظیم می‌کند.

تهران تا کنون هرگونه ارتباط با القاعده را رد کرده، هر چند گفته می‌شود که پس از حملات یازدهم سپتامبر، شماری از نیروهای ارشد این شبکه همراه خانواده‌هایشان در ایران پناه گرفته‌اند. روزنامه انگلیسی "گاردین" به تصاویری اشاره کرده که حدود یک دهه قبل منتشر شدند و ظاهرا سیف العدل را در ایران به همراه چند کادر دیگر القاعده نشان می‌داد.

ایمن الظواهری، جانشین بن لادن و طراح اصلی عملیات ۱۱ سپتامبر، اوایل سال ۲۰۲۲ در حمله هدفمند نیروهای آمریکایی به محل اختفایش در کابل کشته شد. مقامات آمریکایی در زمان اعلام این خبر گفته بودند که برنامه کشتن او از ماه‌ها قبل در دست اقدام بود و طالبان نیز از حضور او در کابل آگاهی داشت. 

سال ۲۰۱۱، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده بود که محمد ابراهیم مکاوی، افسر سابق ارتش مصر که در القاعده با نام سیف‌العدل شناخته می‌شود، قرار است برای یک دوره گذار جای بن‌لادن را در این شبکه تروریستی پر کند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
دویچه وله

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید