رفتن به محتوای اصلی

شش زندانى سياسى عرب در زندان شيبان اهواز به اعدام محکوم شدند

شش زندانى سياسى عرب در زندان شيبان اهواز به اعدام محکوم شدند

همزمان با ادامه بازداشت‌ها و فشارها بر معترضان و کنشگران، سازمان حقوق بشر اهواز گزارش داد دادگاه انقلاب اهواز شش زندانی سیاسی عرب در زندان شیبان را به اعدام محکوم کرد.

بر اساس گزارش این سازمان، زندانیان محکوم به اعدام علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، سالم موسوی، عدنان موسوی و حبیب دریس نام دارند.

همچنین، شش شهروند عرب زندانی دیگر در این زندان نیز به احکام حبس طولانی از پنج تا ۳۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

این احکام اعدام در حالی صادر می‌شود که مقامات ایران در روزهای اخیر تعداد قابل توجهی از زندانیان سیاسی و معترضان را آزاد کرده‌اند.

در همین حال، فشارهای جمهوری اسلامی بر کنشگران و روند بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد آرین کوخایی‌زاده، جوان ۱۸ ساله بازداشت‌شده اهل ایلام، در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌اش با دوختن لب‌های خود در زندان مرکزی ایلام اعتصاب غذا کرد. نیروهای سرکوبگر کوخایی‌زاده را هفتم آبان در منزل خانوادگی‌اش بازداشت کردند.
نرگس منصوری، از امضا کنندگان بیانیه استعفای خامنه‌‌ای، نیز در فایلی صوتی که به ایران‌اینترنشنال رسیده، اعلام کرد که از نهم بهمن، با وجود بیماری‌های حاد در اعتراض به عملکرد ضد بشری جمهوری اسلامی با وی و پروژه مجنون‌سازی زندانیان و نیز به‌دلیل ممانعت از دادن مرخصی به او، اعتصاب غذا کرده است.

پایگاه خبری هرانا نیز گزارش داد هادی آتشبار، زندانی سیاسی سابق، از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

از سوی دیگر، وکیل رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، اعلام کرد قوه قضاییه جمهوری اسلامی موکلش را برای اجرای محکومیت شش سال حبس احضار کرده است. او افزود: «فشار بر فعالان مدنی با وجود تظاهر به عفو زندانیان سیاسی ادامه دارد.»

انجمن قلم آمریکا احضار رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، برای اجرای حکم حبسش را محکوم کرد و اعلام کرد این اقدام تلاشی برای ارعاب و ساکت کردن ستوده است.

در همین حال، بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی با تهدید به برخورد و پرونده‌سازی قضایی، در حال فشار بر فعالان سیاسی و مدنی امضاکننده بیانیه حمایت از راهکار میرحسین موسوی برای گذار از جمهوری اسلامی هستند تا آنان امضای خود از این بیانیه را پس بگیرند.

با ادامه سیاست‌های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد به دنبال ایجاد بانکی اطلاعاتی برای جمع‌آوری اسامی معلمان و دانش‌آموزانی است که «به شکل‌های مختلف، اعم از بازداشت، احضار، تهدید، تشکیل پرونده در هیات‌های تخلف، تشکیل پرونده در مراجع قضایی و دیگر اشکال مورد آزار قرار گرفته‌اند.»

ادامه فشارها بر معترضان زندانی در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌ها از سرریز شدن ظرفیت زندان‌ها و تحلیل رفتن توان بازجوها حکایت دارد.

مجید توکلی، فعال سیاسی، که اواخر آذر ماه از زندان آزاد شد، در یک رشته توییت تجریه بازداشت اخیرش را تجربه‌ای متفاوت از بازداشت‌های قبلی خود خواند و گفت تعداد بالای بازداشتی‌ها عملاً مانع از انفرادی طولانی‌مدت شده بود و بازجویان وقت کافی برای تمرکز طولانی بر بازداشتی‌ها را نداشتند.

توکلی افزود: در بازجویی‌ها در زندان، به افرادی که در محله‌های قدیمی و جنوب شهر بازداشت شده و سابقه درگیری داشتند، پیشنهاد همکاری میدانی در ایران یا اقدامات خاص در ترکیه و اروپا داده شده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید