رفتن به محتوای اصلی

سفر رئیسی به چین؛ «بیست سند همکاری بین دو طرف امضا شد»

سفر رئیسی به چین؛ «بیست سند همکاری بین دو طرف امضا شد»

به گزارش منابع خبری ایران، رئیس جمهوری چین در محل کنگره ملی خلق چین از هیئت ایرانی استقبال رسمی به عمل آورد. براساس این گزارش، بلافاصله پس از این مراسم، مذاکرات هیئت‌های دو طرف آغاز شد.

ابراهیم رئیسی علاوه بر رئیس جمهوری، به طور جداگانه با نخست وزیر و رئیس کنگره ملی خلق نیز دیدار و گفتگو کرد. مجمع ملی خلق نقش پارلمان چین را دارد.

خبرگزاری ایرنا گفته است که پس از دبدار هیئت‌های دو طرف، بیست سند همکاری بین دو طرف امضا شده است. پیشتر مقامات ایران گفته بودند هدف اصلی این سفر مذاکره درباره تسریع روند اجرای توافقنامه ۲۵ ساله بین دو کشور است که محتوای آن فاش نشده است.

عقد این توافقنامه محرمانه با تردیدهایی در مورد احتمال مغایرت امتیازات واگذار شده به چین با منافع ملی ایران همراه بوده است.

شماری مقام‌های بلند پایه جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس بانک مرکزی و وزرای تجارت، اقتصاد و نفت آقای رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رسانه‌های داخلی ایران از جمله تسنیم گزارش داده‌اند که پس از مذاکرات مشترک و ملاقات خصوصی، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و چین در حضور روسای جمهور به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

سخنگوی دولت ایران در مورد سفر ابراهیم رئیسی به چین گفته است که «این سفر پس از بیست سال از سفر رئیس جمهور چین به ایران، به دعوت رسمی رئیس جمهور چین برگزار شده است و محوریت اصلی سفر اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین با تمرکز با مسائل اقتصادی است».


لین جان شو، رئیس کنگره ملی خلق، نیز با رئیسی ملاقات کرد

به گزارش تسنیم، او با اشاره به اینکه ترکیب اصلی هیئت همراه رئیس جمهور تیم اقتصادی است، گفته است که «چین بزرگترین شریک تجاری ایران است لذا یک اقدام راهبردی در این سفر در حوزه توسعه و تسریع تعاملات اقتصادی خواهد بود و نشان می‌دهد ایران مسیر رشد و توسعه تعاملات تجاری خود را با رشد و توسعه بیشتری ادامه می‌دهد».

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در مورد این سفر گفته است که روابط دو کشور جنبه سازندگی دارد و «علیه هیچ کشور دیگری نیست». رئیس جمهوری چین در ماه دسامبر از عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدن کرد و یک رشته توافق‌های عمده اقتصادی بین دو کشور منعقد شد. این دیدار و بیانیه مشترک او و رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خصوص در مورد اختلاف ارضی ایران و امارات به موضعگیری علیه ایران تعبیر شد.

ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ برای اولین بار در سپتامبر گذشته در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان با یکدیگر ملاقات کردند و پس از آن رئیس جمهور ایران خواستار گسترش روابط با این کشور شد.
این اولین سفر رسمی یک رئیس جمهوری ایران به چین در بیش از ۲۰ سال گذشته است.


شی از رئیسی استقبال رسمی کرد

ایران و چین روابط اقتصادی قوی به ویژه در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری امضا کرده‌اند.

دو کشور در سال ۲۰۲۱ نیز یک «پیمان همکاری استراتژیک» ۲۵ ساله امضا کردند.

شی جین پینگ در حالی همتای ایرانی خود را به پکن دعوت کرده که اواسط آذرماه او در سفر به منطقه، برخلاف سفر مشابه قبلی‌اش در سال ۲۰۱۶، به ایران نرفت و آشکارا خواهان «تعمیق روابط» با عربستان شد. بیانیه او برای تاکید بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین حل و فصل اختلاف‌های تهران و امارات متحده عربی بر سر جزایر سه‌گانه، باعث انتقاد مقام‌های ایران شد. این اختلاف آینده توافق ۲۵ ساله را در هاله‌ای از ابهام گذاشته بود.
دو روز پیش اما محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور ایران پیشتر گفته بود که در سفر ابراهیم رئیسی به چین قرارداد بحث‌انگیز توافق جامع ۲۵ ساله ایران و چین «عملیاتی» خواهد شد.

هر دو کشور ایران و چین به دلیل مواضع خود در خصوص روسیه و حمله آن به اوکراین که یک سال پیش آغاز شد، از سوی غرب تحت فشار قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران ایرنا، رئیسی در این سفر با سرمایه‌گذاران و بازرگانان چینی و همچنین ایرانیان مقیم این کشور دیداری و جلسه خواهد داشت.

ایرنا با استناد به آمار ۱۰ ماه گمرکات ایران اعلام کرد چین بزرگترین شریک تجاری ایران است.

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، در این سفر ابراهیم رئیسی را وزیر امور خارجه و وزیر اقتصاد، راه و ترابری، نفت، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی همراه می‌کنند.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید