رفتن به محتوای اصلی

طرز فکر هرکس طرز فکر هرکس تابع شرایط زمانی و مکانی او میباشد. این گفته لنین به چه مفهوم است؟

طرز فکر هرکس طرز فکر هرکس تابع شرایط زمانی و مکانی او میباشد. این گفته لنین به چه مفهوم است؟

طرز فکر هرکس تابع شرایط زمانی و مکانی او میباشد. این گفته لنین به چه مفهوم است؟

شرایط زمانی یعنی در دوره ای از تاریخ که فرد رشد کرده و زندگی میکند, برای مثال کسی که در پیش از انقلاب ۵۷ بدنیا آمده و دوران رشد را تا نوجوانی و یا پس از آن در آنزمان گذرانده مبنای دیدگاهش از آزادیهای فردی و داده های سیاسی و فرهنگی در آن دوران شکل گرفته است, لذا در شرایط پس از انقلاب همچنان درصد بالائی از شیوه تفکرش از همان دوران قبلی نشأت میگیرد و سپس بخش اعظمی از آنرا به فرزندانش نیز منتقل میکند. هر چند شیوه تفکر او در شرایط پس از انقلاب تحت تاثیر داده های جدید دچار تحول ملایمی نیز میگردد ولی بس زمینه فکری او بیشتر تحت تاثیر شرایط پیش از انقلاب میباشد. کسی که پس از انقلاب زاده شده و رشد کرده تمام ذهنیاتش بر اساس شرایط امروز شکل گرفته است و تصورش از دوران پیش از انقلاب تنها بصورت انتقالی از والدینش میباشد و بخش اعظمی از شیوه تفکرش در رژیم اسلامی ساخته شده است و از آنجائیکه آموزه های رژیم دینی حاکم بسیار متحجرانه و فرسنگها دور از واقعیات جهان امروز است و او از نظر آزادیهای فردی نیز سخت در تنگنا میباشد لذا تمام ذهنیاتش در مقابله با فرهنگ پس از انقلاب میباشد که نشانه های بارز آنرا در اعتراضات اخیر دیدیم.   

شرایط مکانی انسان شامل شرایط اقتصادی و فرهنگی والدینش در دوران کودکی او, و فرهنگ جامعه ای که از دوران رشد تا به امروز در آن زندگی کرده و نیز شرایط اقتصادی امروزش است, لذا شیوه تفکر او علاوه بر شرایط زمانی, برگرفته از شرایط مکانی او نیز میباشد. بطور مثال اگر فردی دوران رشد تا نوجوانی و پس از آنرا در پیش از انقلاب گذرانده و در شرایط خوب اقتصادی بوده آن دوران را دوران طلائی میداند و فکر میکند برای همه اینچنین بوده است و اگر در شرایط بد اقتصادی بوده آن دوران را سرشار از محرومیت میداند حال آنکه امروز ممکن است در شرایط اقتصادی بهتر و یا بدتری باشد که در حالت اول نظر مثبتی به شرایط موجودش خواهد داشت و یا اگر عکس آن باشد باز هم فکر میکند گذشته بهتر بوده است. نسل پس از انقلاب که در شرایط مکانی امروز زندگی میکند مقایسه اش با شرایط پیش از انقلاب اکتسابی است ولی بهر حال او که در ارتباط تنگاتنگ با جهان امروز میباشد تفاوتها را  بخوبی تشخیص میدهد. 

امروز بسیاری از مردم که پیش از انقلاب از یک رفاه نسبی برخوردار بوده اند همیشه بر این عقیده اند که زمان شاه بسیار بهتر از امروز بود. البته واقعیت اینست که در پیش از انقلاب آزادیهای فردی بسیار گسترده تر از امروز بود و شرایط اقتصادی آنزمان حتی در تورم بالا از ثبات بمراتب بهتری برخوردار بود و هزینه های زندگی فشار کمتری روی طبقه متوسط ایجاد میکرد. امروز که همه چیز بشدت خراب است و علاوه بر محدودیت غیر قابل تحمل آزادیهای فردی با اینکه آزادیهای سیاسی نسبت به پیش از انقلاب بیشتر است (هرچند در آنزمان آزادیهای سیاسی مطلقا وجود نداشت) نارضایتی مردم به اوج رسیده زیرا مطالبه عمده مردم شرایط مناسب اقتصادی و تأمین آزادیهای فردی میباشد و اصولا آزادیهای سیاسی برای مردم چندان ملموس نبوده و نیست و اکثریت مردم چندان به آن اهمیت نمیدهند. البته چه در گذشته و چه در زمان حال و نیز آینده برای قشر روشنفکر آزادیهای سیاسی علاوه بر آزادیهای فردی و شرایط مناسب اقتصادی بسیار اهمیت دارد و همیشه در هر شرایطی آنرا مطالبه میکند, اهل مطالعه بوده و عقیده و دانش او بر مبنای آمار و ارقام و مستندات است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید