رفتن به محتوای اصلی

سازمان ملل: دنیا در حق زلزله‌زدگان شمال‌غربی سوریه «کوتاهی» کرده

سازمان ملل: دنیا در حق زلزله‌زدگان شمال‌غربی سوریه «کوتاهی» کرده

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی در توییتر نوشت: «تابحال در حق مردم شمال غربی سوریه کوتاهی کرده‌ایم. آنها به حق احساس می‌کنند به حال خود گذاشته شده‌اند. آنها چشم به راه کمک ‌های بین‌المللی بودند که نرسیدند.»

«وظیفه و الزام من این است که این کوتاهی را هر چه سریع‌تر جبران کنم.»

سازمان ملل می‌گوید ۸۷۰ هزار نفر نیازمند فوری غذای گرم هستند و فقط در سوریه ۵/۳ میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.
آقای گریفیث دیروز به ترکیه رفته بود و گفت نگران است که آمار کشته‌شدگان دو برابر شود. شمار کشته‌شدگان بر اساس آمار رسمی بیش از ۲۸ هزار نفر شده است. این بزرگترین زلزله ترکیه در ۸۴ سال گذشته و هفتمین بلای طبیعی ویرانگر در هزاره سوم است و انتظار می‌رود آمار کشته شدگان از ۳۱ هزار نفری که در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) در زلزله بم در ایران جان باختند فراتر برود.

مثل زلزله بم، ناایمن بودن ساختمان‌ها در مناطقی که زلزله‌خیز بودنشان روشن بود، یکی از مهمترین دلایل آمار زیاد جان‌باختگان است. دولت ترکیه گفته درباره تمام کسانی که در ساختن این ساختمان‌های ناایمن مسئول بودند تحقیقات می‌کند و تاکنون ۱۱۳ نفر را بازداشت کرده است.

سازمان بهداشت جهانی که چند روز پیش تخمین زده بود زلزله، زندگی تا ۲۳ میلیون نفر را در ترکیه و سوریه تحت تاثیر قرار دهد اکنون می‌گوید ۲۶ میلیون نفر در معرض خطر هستند و درخواست حدود ۴۳ میلیون دلار کمک فوری کرده است.

مارتین گریفیث در بازدید از جنوب ترکیه

امدادرسانی در ترکیه
به گفته سارمان بلایای طبیعی ترکیه، ۳۲ هزار شهروند در کنار نزدیک به ۸۳۰۰ امدادگر خارجی در فعالیت هستند. با اینحال در جنوب ترکیه شمار اجساد در حدی است که امکان نگهداری وجود ندارد و هر چه سریعتر به خاک سپرده می‌شوند. در بسیاری جاها در سرمای زمستان زلزله‌زدگان هنوز شب‌ها در سرپناه‌های موقت و یا در خودروهای خود می‌خوابند.

به گفته دولت ترکیه بیش از ۸۰ هزار نفر در بیمارستان بستری هستند و بیش از یک میلیون نفر در سرپناه موقت زندگی می‌کنند.

در همین حال، تلاش برای تسهیل امدادرسانی سبب شد مرز ترکیه و ارمنستان پس از ۳۵ سال دیروز برای ورود پنج کامیون حامل اب و غذا باز شود.
به گفته رسانه‌های محلی تقریبا ۵۰ نفر به دلیل غارت دستگیر شده‌اند و چندین اسلحه نیز ضبط شده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم گفت که از اختیارات خود برای مجازات قانون‌شکنان استفاده خواهد کرد.

امروز حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که دولت ترکیه و دولت‌های غربی «تروریستی» می‌دانند گفت برای تسهیل امدادرسانی، فعالیت‌های رزمی خود را موقتا متوقف می‌کند.

با این حال هنوز خبر نجات معجزه آسا پس از نزدیک به ۱۵۰ ساعت ماندن در زیر آوار، باعث دلگرمی می‌شود، یک پسر هفت ماهه، یک زن ۷۰ ساله، یک دختر ۱۳ ساله، یک پدر و پسر پنج ساله‌اش از آخرین کسانی هستند که از زیر آوار زنده بیرون آورده شدند اما امید به یافتن زندگان اکنون بسیار اندک است.

تدروس آدانوم گبره‌یه‎سوس دبیر کل سازمان بهداشت جهانی (نفر وسط) در بازدید از بیمارستانی در حلب (شنبه)

امدادرسانی در سوریه
در سوریه جنگ‌زده امکانات و زیرساخت‌های پایه پیش از زلزله هم یا از بین رفته بودند یا بسیار محدود و ناکافی بودند و امدارسانی با دشواری‌های متعدد روبرو بوده است.

در همین حال انتقاد از تاثیر منفی تحریم‌ها بر امددرسانی به زلزله‌زدگان سوریه شدت گرفته است. صلیب سرخ سوریه از آمریکا خواسته بود تحریم‌های این کشور را برای امدادرسانی لغو کند.

از دولت بشار اسد هم برای ممانعت از امدادرسانی به مناطق تحت کنترل شورشیان انتقاد شده است. خود شورشیان به دلیل اکراه‌شان از همکاری بین‌المللی زیر انتقاد هستند.

پاپ فرانسیس در مراسم نیایش یک‌شنبه برای زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه دعا کرد

شاید این انتقادها سبب بهبود امدادرسانی شده باشد.

امروز ده کامیون سازمان ملل توانستند از جنوب ترکیه، از مرز باب الهوی، وارد شمال غربی سوریه شوند، منطقه‌ای که در کنترل شورشیان است و بدترین وضعیت را از نظر امدادرسانی دارد. این کامیون‌ها حامل چادر، پتو، زیرانداز و پوشش‌های نایلون بودند.

دولت بشار اسد هم اعلام کرد اجازه انتقال امداد از مناطق تحت کنترل خود به مناطق تحت کنترل شورشیان را می دهد و قرار بود این اتفاق امروز بیفتد اما تاکنون چنین نشده و دلایلش هم درست روشن نیست اما گزارش شده اسلام‌گرایان تندرو که ادلب را کنترل می‌کنند، مانع از رسیدن کمک از بخش‌هایی که در کنترل دولت بشار اسد هستند شده‌اند.

اما دیروز سازمان بهداشت جهانی توانست یک هواپیمای حامل تجهیزات پزشکی به حلب بفرستد.

امدارسانی در مناطق تحت کنترل بشار اسد بهتر بوده و از ایران و عراق و روسیه کمک رسیده است. به گفته وزارت ترابری سوریه در هفته گذشته ۵۷ هواپیمای حامل کمک وارد این کشور شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت خواسته تا گشودن گذرگاه مرزی جدید بین ترکیه و سوریه را تصویب کند. انتظار می‌رود این شورا در روزهای آینده نشستی درباره سوریه داشته باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید