رفتن به محتوای اصلی

زنان زندانی که آزاد شدند

زنان زندانی که آزاد شدند

همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب ایران، تعداد بیشتری از زندانیان از جمله زنان زندانی آزاد شده‌اند.

شب گذشته زارا محمدی، مدرس زبان کردی و مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین»، و از منتخبین صد زن بی بی‌سی از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد.

او پس از آزادی با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی خود نوشته «من بدون هیچگونه تقاضای عفو و طلب بخش نه از طرف خودم و نه از جانب وکیلم به فوریت و با زور از زندان بیرون انداخته شدم. اعلام می‌کنم که هیچگاه تقاضای عفو نخواهم کرد و بر راهم استوار خواهم بود.»

خانم محمدی در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال حبس تبدیل شد.
اطلاع دقیقی ازعلت آزادی زودهنگام این شهروندان منتشر نشده، اما بعد از صدور بخشنامه «عفو» زندانیان صورت می‌گیرد.

بنابر گزارش رسانه‌های داخلی، برخی از افرادی که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند اساسا چنین درخواستی نداده‌اند. شمار دیگری از زندانیان سیاسی نیز در پایان دوره محکومیتشان بوده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران پیشتر عفو معترضان به دست رهبر جمهوری اسلامی را «اقدامی تبلیغاتی» و «ریاکارانه» خوانده بود.

شب گذشته هم چنین ژیلا کرم‌زاده مکوندی، از بنیانگداران مادران پارک لاله از زندان آزاد شد.

خانم مکوندی، آبان ۱۳۹۸ در جریان «میتینگ پارک لاله» در تهران بازداشت شد و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پنج سال حبس محکوم و دی ۱۴۰۰ برای اجرای حکم راهی زندان اوین شد.

گروه موسوم به مادران پارک لاله، متشکل از جمعی از زنان است که فرزندان و یا همسران آن‌ها در جریان رویدادهای پس از انتخابات ۸۸ کشته شدند و نیز مادرانی که فرزندان یا همسران خود را طی رویدادهای سیاسی سال‌های گذشته از دست داده اند.

همچنین وزارت امور خارجه فرانسه می‌گوید فریبا عادلخواه، زندانی دو تابعیتی ایرانی‌-فرانسوی پس از گذراندن بیش از سه سال در زندان از زندان تهران آزاد شده است.

خانم عادلخواه، پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی پاریس(سیانس پو)، در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ در یکی از سفرهای خود به ایران بازداشت شد. او به اتهام "اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت" و "تبلیغ علیه نظام" در مجموع به پنج سال زندان محکوم شد.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد «ضروری است که فریبا عادل خواه بتواند تمام آزادی‌های خود از جمله آزادی بازگشت به فرانسه در صورت تمایل را به دست آورد.»

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشردر ایران از آزاد شدن ندا محسنی، جامعه شناس اصفهانی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات از زندان دولت آباد اصفهان خبر داده است.

ندا محسنی پیشتر در تاریخ دوم مهره ۱۴۰۱، در اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و از سوی دادگاه بدوی به خاطر اتهامات «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی و حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی (کشف حجاب در ملا عام) خرید و فروش، نگهداری، حمل و نقل، مخفی کردن و ساختن مواد محترقه و منفجره » به هشت سال حبس محکوم شده بود.

دیشب همچنین نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر از زندان اوین آزاد شد.

خانم جعفری پس از بازداشت در سال ۱۳۹۸ به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به زندان محکوم شد و اواخر سال ۱۳۹۹ ، به حبس رفت.

پس از دستگیری خانم جعفری، گروهی که به "کاربران ارزشی" معروفند، خانم جعفری را متهم کردند که در توییتر "یار دبستانی"، علیه جمهوری اسلامی و باورهای دینی مطالبی منتشر کرده است. سپس یک فایل صوتی منتشر شد که نشان می‌داد او تحت فشار است تا مسئولیت آن را بپذیرد.

پیش از این هم، طی روزهای اخیر، صبا کردافشاری، فریبا اسدی، شهره حسینی، گلاره عباسی، زهرا صفایی، پرستو معینی و عالیه مطلب زاده از دیگر فعالان سیاسی و مدنی زن از زندان اوین آزاد شده‌ بودند.

حکم «عفو» زندانیان بعد از بازداشت‌های گسترده در جریان اعتراضاتی که از ۲۵ شهریور ماه در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شروع شد، صادر می‌شود.

برجسته‌ترین جنبه این اعتراضات مخالفت با حجاب اجباری با شعار «زن، زندگی، آزادی» بوده است.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید