رفتن به محتوای اصلی

یک جهانگرد اسپانیایی در ایران ناپدید شد

یک جهانگرد اسپانیایی در ایران ناپدید شد

یک مرد اسپانیایی که برای ساختن مستند جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از مادرید به سمت دوحه در حال سفر بود، در ایران ناپدید شده است. از زمان ورود او به ایران با پای پیاده در سه هفته پیش، تاکنون پیامی از او شنیده نشده است. خانواده او این خبر را روز دوشنبه، ۲۴ اکتبر (دوم آبان)، اعلام کردند و از سرنوشت او، به ویژه به دلیل ناآرامی‌های اخیر درایران، نگرانند.

سانتیاگو سانچز، ۴۱ ساله، کوهنورد باتجربه و چترباز سابق، و نیز طرفدار فوتبال است. او در حال سفر پیاده‌ از طریق ۱۵ کشور به سمت قطر بود و آخرین بار در عراق دیده شده است. سانتیاگو به طرز گسترده‌ای مشاهدات سفر خود را در ۹ ماه گذشته از طریق انتشار ویدیوهایی در یک حساب محبوب اینستاگرامی به اشتراک می‌گذاشت. تصاویری که سانتیاگو منتشر می‌کرد، ناگهان در اول اکتبر متوقف شد؛ روزی که او از مرز بی‌ثبات شمال غربی وارد ايران شد.

خانواده سانچز می‌گویند پیام‌های روزانه واتس‌اپ او نیز از اول اکتبر متوقف شده است.

سلیا کوگدور، مادر سانتیاگو، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است: «ما به شدت نگرانیم، من و همسرم نمی‌توانیم دست از گریه برداریم.»

پدر و مادر سانچز مفقود شدن او را به پلیس ملی اسپانیا و وزارت امور خارجه خبر داده‌اند، اما مقام‌های اسپانيا می‌گويند اطلاعاتی در مورد محل نگهداری او در دست ندارند، ولی سفير اسپانيا در تهران در حال پیگیری این موضوع است. تماس‌ها با وزارت امور خارجه ايران برای دریافت نظرات آن‌ها، روز دوشنبه پاسخی نگرفت.

سانچز یک روز قبل از ناپدید شدنش، با یک راهنما در سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق، صبحانه خورد.

این راهنما می‌گوید سعی کرده است به سانچز در مورد وضعيت خطرناک سياسی ايران هشدار دهد، اما به گفته او، سانچز اعتماد‌به‌نفس داشت و هشدارها را جدی نگرفت. آن‌ها از طریق سرویس ترجمه گوگل با یکدیگرارتباط برقرار می‌کردند، زیرا سانچز فقط به زبان اسپانیایی صحبت می‌کند. اینک از زمان آخرین پیام سانچز به خانواده‌اش چند هفته می‌گذرد. قرار بود ایران آخرین توقفگاه سانچز پیش از رسیدن به قطر، محل برگزاری جام جهانی، باشد. گزارش ناپدید شدن سانچز در ایران در حالی منتشر می‌شود که معترضان در بزرگ‌ترین جنبش ضد حکومتی، در سراسر ایران قیام کرده‌اند.

وزارت اطلاعات ايران گفته است که مسئولان ۹ فرد خارجی را که اکثرا اروپایی‌اند، به اتهام ارتباط با اعتراضات ماه گذشته دستگير کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند که غربی‌ها و دوتابعیتی‌ها به طرز فزاینده‌ای در جریان مبارزات سیاسی داخلی ایران و تنش‌های بین تهران و پایتخت‌های غربی گیر افتاده‌اند و دست‌کم ده‌ها شهروند دارای تابعیت دوگانه در سال‌های اخیر به اتهام جاسوسی دستگیر شده‌اند که در عرصه افکار عمومی و برخی رسانه‌ها، از آن‌ها با عنوان «گروگان» یاد می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید