رفتن به محتوای اصلی

به مناسبت 8 مارس

به مناسبت 8 مارس

 هشتم مارس همه ساله درسراسر جهان به عنوان روز جهاني زن و براي بزرگداشت مبارزات زنان براي برابري و رهايي گرامي داشته مي‌شود.

8مارس درودي است برمبارزان راه برابري و نويدي... است بر پايان ستم و تبعيض جنسي. 5/1 قرن گذشته، دوران شكل‌گيري و اوج گرفتن نهضتها و جنشهاي زنان براي تحقق حقوق انساني و زدودن آثار تبعيض كهن جنسي بوده است. به يمن همين مبارزات بود كه جنبش برابري برغم مقاومت سنگيني كه دربرابرش وجود داشته توانسته گامهايي به جلو بردارد‌. مبناي تاريخي 8 مارس، تظاهرات زنان كارگر صنعت نساجي نيويورك در 8مارس1857 است.
اين تظاهرات كه در‌اعتراض به‌دستمزد كم در‌قبال 12ساعت كار روزانهٌ طاقت‌فرسا و ديگر اجحافات عليه كارگران انجام شد، به شديدترين وجه سركوب شد. اما زنان كارگر درسالهاي بعد با تشكيل اتحاديه، همچنان به خواستها و اعتراضات خود ادامه دادند. از شروع قرن بيستم زنان دركشورهاي صنعتي و نيز كشورهاي درحال توسعه، بطور گسترده‌تري وارد بازار كار دستمزدي شدند. آنها عموما در شرايط كاري بد با دستمزدهاي كم قرار داشتند و كمتر شانسي براي بهبود اوضاع درچشم انداز ديده مي‌شد. دراولايل قرن بيستم اعتصابات كارگري بيشماري دربرخي مراكز اصلي صنعتي از جمله شيكاگو، فيلادلفيا و نيويورك درآمريكا و نيز ساير كشورها برگزارشد. اين زنان براي حق راي، دستمزد آبرومندانه، خاتمه شرايط كار طاقت فرسا و خاتمه بيگاري كشيدن از اطفال، دست به اعتراض و اعتصاب زدند. در روز 8 مارس 1908 تظاهرات هزاران زن كارگر در حرفه هاي دوزندگي صورت گرفت. در اين تظاهرات درخواستي براي قانون حمايت كودكان كارگر وحق راي زنان علاوه بر تقاضاهاي طولاني مدت زنان كارگر ارائه داده شد. درسال 1910 كلارا زتكين از جنبش انقلابي آلمان در دومين كنفرانس زنان سوسياليست پيشنهاد كرد كه 8 مارس به عنوان روز جهاني زن در بزرگداشت خاطره تمام زناني كه براي برابر مبارزه كرده اند، اعلام شود. زنان 17 كشوركه در اين كنفرانس حضور داشتند، پيشنهاد او را پذيرفتند.
بعد از 1910 روز جهاني زن درپاره اي از كشورها برگزار ميشد و سالها بعد به مرور برخي ديگركشورها به اين جشن پيوستند. در سال 1977 قطعنامه سازمان ملل تصويب شد . اين قطعنامه از همه كشورهاي دنيا دعوت مي‌كرد كه يك روز را به مناسبت حقوق زنان و صلح جهاني جشن بگيرند. امروزه عموم كشورهاي دنيا روز جهاني زن را به رسميت مي شناسند.
اما ارتجاع زن ستيز حاكم برايران همواره با اين روز و اين مراسم خصومت ورزيده است
روز جهاني زن اگرچه پيرو يك واقعه تاريخي مشخص شكل گرفته اما جشني است براي گراميداشت مبارزات 5/1 قرن زنان براي برابري و رهايي. زناني كه درجنبشهاي مختلف خواه جنبشهاي سياسي و رهايي بخش و خواه جنبشهاي برابري، خواستار برابري و رهايي از ستم مضاعف بوده وبراي آن مبارزه و جانفشاني كرده اند.ادامه ...
 
رژیم جمهوری اسلامی از بدو شکل گیری تاکنون یکی از خصیصه ها و یکی از ارکان حاکمیتش ضدیت با زن بوده، یک رژیم زن ستیز، ضد خوشی، ضد شادی و ضد برابری، ضد رفاه و سعادت یک رژیم استثماگر و یک رژیم سرکوبگر. از نقطه نظر این جانیان اسلامی، زن بودن مترادف با نیمی از انسان بودن، مترادف با ضعیف بودن و زبون بودن هست ولی علیرغم این سیستم ارتجاعی خودشان نتوانستند زن و مرد و در جامعه به زانو در بیاورند و مبارزه زنان یکی از گسترده ترین، نهادینه ترین بر علیه جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی هست. از نقطه نظر ما آزادیخواهان ، برابری طلبان، مبارزه برای آزادی زن و برابری زن و مرد در جامعه مبارزه برای آزادی بی قید وشرط که یک رکن اساسی مبارزه علیه رژیم حاکم برای آزادی و رهایی زن در جامعه در عین حال وصل شده به بر کندن حجاب از سر جامعه ، اقدامی که زنان با بد حجابی و بی حجابی در طی سه دهه بر علیه جمهوری اسلامی انجام داده اند؛ زنان اعتراض ها را رهبری خواهند کرد ، امروز و فردا، حرفم را باور کنید این زنان خواهند بود که دموکراسی را به ایران خواهند آورد.
 
جنبش آزادی زن در ایران همراه با بقدرت رسیدن رژیم اسلامی ابعادی توده ای یافت و وارد فصل جدیدی از حیات خود شد. این جنبش بویژه در دو دهه اخیر یک لحظه از تقابل با زن ستیزی اسلامی حاکم در کشور باز نایستاده است و به سمبل اعتراض به زن ستیزی و مقاومت در برابر مردسالاری بدل شده است. بحق می توان گفت که جنبش آزادی زن در ایران الگویی برای جنبش آزادی زن در منطقه و در برابر اسلامیست ها بدست می دهد. موقعیت زنان در ایران موجبات هشیاری و آگاهی زنان در کشورهای اسلام زده را طی دو سال خیزش های توده ای اخیر فراهم آورده است. مبارزه علیه اسلامیست ها، برای رفع تبعیض از زنان و سکولاریسم بویژه در مصر و تونس کاملا متاثر از شرایط زنان و جنبش آزادی زن در ایران است.
هشت مارس امسال مردم و زنان در ايران با يک فقر وحشتناک٬ با بالا رفتن سرسام آور قيمتها و با يک بن بست کامل در زندگيشان روبرو هستند. اين اوضاع طبعا مهر خود را بر هشت مارس خواهد زد. در هشت مارس سال ۱۹۱۷ در پتروگراد زنان عليه گراني و فقر و جنگ به خيابان رفته و کارگران از آنها دفاع کرده و به اعتصاب دست زدند و اين روز مهمي در تاريخ مبارزات آن کشور شد. ايران در چنين موقعيتي است و هر جرقه اي ميتواند به يک شورش و انقلاب عليه حکومت منجر شود٬ چرا که نه. زنان قبل از همه بار بیکاری و فقر را بدوش می کشند. قوانین وحشیانه جمهوری اسلامی بیش از هر چیز علیه زنان است. این رژیم هر چه بیشتر در تنگنا قرار می گیرد فشار بر زنان را افزایش می دهد. هشت مارس امسال ميتواند آغاز يک شورش اجتماعي عليه حکومتي باشد که با تحميل فقر و نداري و آپارتايد جنسيتي و زن ستيزي مطلق بر جامعه٬ ميليونها نفر را به گروگان گرفته است.
 
زنان و مرداني پيشرو با بجان خريدن مصائب و مشکلات در مقابل فتواها و احکام اسلامی بپا خاسته و جنگيدند. ما گفتيم که جنبش اسلامي با حمله به زنان آغاز ميکند و گفتيم که اين جنبش ساخته دست و در جهت منافع دولتهاي غربي و امريکا و سرمایه داری است، گفتيم که مسئله زنان به مرکز سياست جهان در طول چند دهه اخير رفته و گفتيم که حجاب و سنگسار و زن ستيزي و جدا سازي جنسيتي نه فرهنگ بلکه مهمترين موضوع سياست در اين مناطق است. ما عليه راسيسم وارونه جنگيديم و اکنون با دور جديد از مبارزات زنان روبرو هستيم. زناني که از نسل قبلي فاصله گرفته و سنت مي شکنند. در صف اول این مبارزه زنان ایران قرار گرفته اند که بعد از ۳۴ سال سرکوب، اختناق، شکنجه و سنگسار، در مقابل سیستم قدرتمند و مهیب مذهب و زن ستیزی ایستاده و آنرا مستاصل کرده اند. جنبش ميليوني جوانان و مردم در ايران در سال ۸۸ و انقلاب نسل فيس بوک و اعتراضات ميليوني جوانان مدرن و سنت شکن مصر و تونس عليه ديکتاتورهاي قبلي و عليه دست اندازي جنبش اسلامي به انقلاب و مقدرات مردم در اين روزها ٬ سوت پايان نسبيت فرهنگي را به صدا در آورد. ادامه این صف را باید در اروپا دید که گروه فمن پرچمدار آن بوده و قوانین و سنن مردسالارانه را به چالش ميکشد. زنان عريان که به مذهب و کليسا و اسلام و جنبش اسلامي و حجاب و سکينه محمدي آشتياني و تن فروشي در همه جای اروپا و به همه چيز کار دارند. زناني که از سر نسبيت فرهنگي به مسائل نگاه نميکنند. این جنبشي که اکنون جهاني شده و توانسته است توجه ها را بخود جلب کرده است.
جنبش برابري طلبانه زنان در ايران يک جنبش مهم است. بعد از روي کار آمدن حکومت اسلامي با فرمان خميني يعني "يا روسري يا توسري"، نسل من به خيابان رفت و گفت نه روسري، نه توسري! ما انقلاب نکرديم که به عقب برگرديم و گفتيم حقوق زنان نه شرقي است نه غربي، جهاني است. ما را زدند و بسياري از ما را کشتند٬.
ميليونها زن و نسل بعد از ما در ايران جانانه عليه اين حکومت قرون وسطايي جنگيدند. و بويژه سنگر حجاب و مبارزه عليه حجاب مهم بود چرا که اين اولين خاکريز مبارزاتي بين زنان و جنبش هاي اسلامي است. زنان در ايران در اين عرصه قبل از انداختن حکومت اسلامی، آن را شکست دادند. اين مهم بود. در ايران زنان سنت شکن را سنگسار کردند٬ سنگسار از نظر من يعني پاسخ حکومت به زناني بود که اين قوانين و اين حکومت را نمي پذيرفتند. زن را در ملا عام تکه تکه کردند و بسياري در دنيا و در ايران حتي از کنار اين واقعه و اين زخم بزرگ بر تن بشريت ٬ گذشتند. من با افتخار بايد بگويم که ما و جنبش ما در اين مورد بسيار مسئولانه رفتار کرد. ما در اين عرصه جانانه مبارزه کرديم. قبل از انداختن حکومت اسلامي ما در اين عرصه بويژه با کمپين بزرگ نجات سکينه محمدي آشتياني اين حکومت و جنبش اسلامي را شکست داديم. سنگسار بطور دوفاکتو الان ممنوع شده و نه فقط در ايران بلکه در دنيا و ما ميرويم که اينرا در سطح سازمان ملل ممنوع اعلام کنند.
مي بينيم که زنان در ايران عليه حجاب عليه سنگسار عليه جدا سازي جنسيتي٬ عليه قوانين اسلامي جنگيده و به نوعي حکومت را عاجز کرده اند. شکست جنبش اسلامي در ايران اتفاق افتاده و اکنون در مصر و تونس زنان در حال مبارزه با بخش رام شده و کنار آمده اين جنبش با غرب و دولتهاي غربي هستند. ما زنان در سنگر دفاع از حقوق و حرمت انساني زنان ايستاده و داريم عمر يک جنبش ضد زن و جنايتکار و لمپن را به پايان ميرسانيم و اين بسيار مهم است. زنان ايران بايد اين موقعيت را ديده و براي پايان دادن به حکومت ا سلامي به پا خاسته و دنيا را از شر اين جنبش جنايتکار و زن ستيز و ضد انساني خلاص کنند. فراخوان من به زنان در ايران اينست که بايد بلند شد و بايد به اين دستگاه ستم و سرکوب و بي حرمتي و وقاحت اسلامي پايان داد.
 
اما نکته مهم در اوضاع امروز دنيا اينست که همه جوامع بشري و همگان يک دوره اعتراض و دفاع از حقوق خود و همبستگي و استفاده از امکانات ارتباطي را تجربه ميکنند. امروز در دوراني هستيم که جنبش ۹۹ در صديها نگرش ميلياردها بشر را به خود عوض کرده و ديدن صحنه اعتراضات ميليوني بر صفحه تلويزيونها و ديدن اينکه ميتوان اعتراض کرد و بايد اعتراض کرد٬ يک اعتماد بنفس عمومي را ايجاد کرده است. ما در دوراني هستيم که سرمایه داري در بن بست کامل و دچار بحران است٬ متفکرين و دولتهاي رنگارنگ سرمايه داري راه پس و پيش ندارند٬ مردم بعد از جنگ سرد و دوره جنگ تروريستها که نفسها را در سينه حبس کرده و ناظر اين جنايات و جنگهاي غير قابل تصور بودند٬ امروز بخود آمده و دارند نقش بازي ميکنند. در اين اوضاع جنبش زنان در ابعاد ميليوني به خيابان آمده و دوران جديدي را آغاز کرده است. جنبش زنان بخود حالت تهاجمی گرفته است. بویژه در کشورهای اسلام زده حکومت ها را وادار به عقب نشینی کرده است. وقایع هفته های اخیر در کشورهای مصر و تونس حضور چشمگیر و تعیین کننده زنان در تحولات سیاسی و در مقابل ارتجاع اسلامی را نشان می دهد.
سرنگون باد حکومت اسلامي
زنده باد جامعه سوسياليستي و سکولار در ايران

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید