رفتن به محتوای اصلی

در آتزمان به موازات این حوادث

در آتزمان به موازات این حوادث
ناشناس

در آتزمان به موازات این حوادث ، در ادبیات شکسپیر چه گذشت و چه مطرح شد ؟

زمان شکسپیر زمان تحولات و بحرانهای تاریخساز جامعه آنزمان اروپاست . جهانبینی مذهبی مسیحی به دلیل آغاز عصر نوزایی ، عناصر مادی و منطقی بخود میگیرد و پا به پای جهانبینی مادی در جستجوی خروج از بحران عصر خود است . نمایشنامه رومئو و ژولیا را ادب شناسان از بزرگترین تراژدی های عشقی-انسانی ادبیات جهانی میدانند .
در نمایشنامه های تاریخی او میتوان گذر از دوران فئودالیسم و تعصبات مذهبی به دوران آغاز سرمایه داری و آگاهیهای عصر نوزایی را مشاهده کرد . شکسپیر خود در دوران کودکی اش شاهد حذف و نابودی تصاویر و مجسمه های انسانی به علت تعصبات و عقاید مذهبی کلیسا بود . در عصر او اروپا بدلیل اختلافات مذهبی به دو دسته تقسیم شده بود ؛ کاتولیکها زیر نفوذ اسپانیا و پروتستانها زیر نفوذ انگلیس ، که بازار گرمی داشتند .
در سال 1599 میلادی شورای سلطنت کشور انگلیس مطرح نمودن موضوعات تاریخی را روی صحنه تئاتر به علت جریحه دارشدن غرور ملی طبقه اشراف ممنوع نمود ؛ موضوعی که شکسپیر توانایی خاصی در مطرح کردن آنها در درون تماشاخانه ها از خود نشان داده بود . به این دلیل او مجبور شد اغلب به موضوعات تاریخی و خارجی عهد باستان دولت رم و یونان بپردازد . اهل خرد و انتقاد میدانستند منظور از بی عدالتی شهر رم خشونت دربار سلطنت و کلیسای پروتستان انگلیس است .
در سال 1642 میلادی دولت انگلیس بنام تقوا و پرهیزکاری دستور به تعطیل تئاترها و نمایشنامه ها داد و شهرداران و زمامداران شهرها و ایالتها مسئول اجرای این دیکتاتوری تقوا و پرهیزکاری شدند . در حالیکه برای روحانیون مسیحی نمایشنامه و تئاتر باعث گناه شهرها میشد، برای مقامات امنیتی و درباری، ترس از اعتراضات غیرمنتظره هزاران تماشاچی مشکل عمده بود .
آثار اولیه تئاتری شکسپیر آینه انعکاس اختلافات مذهبی ، سیاسی ، فکری و اقتصادی دوران رنسانس وگذر از قرون وسطی به عصرنوگرایی است . هر بحث مذهبی آبستن حوادث ناگوار عناصر سیاسی مبشد . در نمایشنامه توفان ،او از نوعی کمون اولیه و سوسیالیسم تخیلی صحبت میکند ، اگرچه وی خود شخصا به علت فرهنگ حاکم آنزمان طرفدار نوعی حکومت مشروطه ملی و مترقی خاص کشور انگلیس بود .
هاملت که تمام کشور دانمارک برایش بصورت زندانی بزرگ درآمده ، باید خودرا به دیوانگی بزند تا بتواند از بی عدالتی های حاکم درجامعه انتقاد کند . در نمایشنامه شاه لیر مکانیسم جنگ قدرت و تضاد منافع شخصی ، مرگ و مبارزه مطرح میشوند . آنچه بطورمشخص درباره آثار او میتوان گفت اینست که غیر از 6 امضاء و 3 نوشته مشکوک، دستخط دیگری از شکسپیر برجای نمانده .
محققین ، دوره خلاقیت آثار او را به 4 مرحله تقسیم میکنند - مرحله اول خلق آثار او از نظر تکنیکی خام ولی شامل هر سه نوع فن ادبی یعنی کمدی و تراژدی و آثار تاریخی است . مرحله دوم آفرینش آثار او نشاندهده روحیه اجتماعی خوشبینانه ملی و بشاشیت عصر نوگرایی و آغاز سرمایه داری انگلیس نسبت به دوره فئودالیسم است . در آثار دیگر او انتقاد از حکومت سلطنتی و یادی از خاطرات رمانتیک زندگی روستایی دیده میشود .
مرحله سوم آثار او شامل تراژدی و کمدیهای تلخ و گزنده اجتماعی است که تاریکی شبح گونه و کابوسهای جامعه قرون وسطایی را نشان میدهند . در تراژدیهای اتللو ، مکبث ، و شاه لیر یک نیهلیسم نومیدانه دیده میشود که حتی از هرج و مرج و حضور نیروهای عبوس جامعه سخن میگوید . در اغلب نمایشنامه های او زورگویی و منفعت طلبی ، قدرت نمایی ، حرص و خودفریبی ، تهمت و افترا زنی و توطئه چینی و دلزدگی اجتماعی ، شک و بی هدفی ، قتل و شکنجه و مردم آزاری در جامعه مطرح میشوند .
مرحله چهارم خلق آقار شکسپیر شامل نمایشنامه های داستانی - افسانه ای است که خبر ار جامعه ایده آل آرمانشهری اروپایی میدهد ؛جامعه مدنی که بعدها با کمک استثمار مستعمرههای قارههای دیگر تنها