رفتن به محتوای اصلی

کاوه آهنگری: نشست بروکسل گام مهمی در جهت پایه‌ریزی گفتمان دمکراتیک

کاوه آهنگری: نشست بروکسل گام مهمی در جهت پایه‌ریزی گفتمان دمکراتیک

مصاحبه کننده‌‌: "آرش لرستانی"

مصاحبه با کاوه آهنگری درباره نشست بروکسل طی روزهای 7-9 دسامبر همایش گسترده‌ای با شرکت طیفها و شخصیتهای گوناگون اپوزیسیون جمهوری اسلامی در بروکسل برگزار خواهد شد. این همایش وسیع به‌ ابتکار حزب دمکرات کردستان ترتیب داده‌ شده‌است. بمنظور آگاهی از اهداف این همایش گسترده‌، سایت "کوردستان و کورد" هربار با یکی از مسئولان حزب دمکرات کردستان که‌ سازمانده‌ و برگزار کننده‌ی این همایش هستند، مصاحبه‌ خواهد کرد.دومین مصاحبه‌ای که‌ در این رابطه‌ ترتیب داده‌ شده‌است با آقای کاوه‌ آهنگری، عضو کمیته‌ مرکزی و مسئول روابط حزب دمکرات کردستان با احزاب و سازمانهای ایرانی  است. توجهتان را به‌ این مصاحبه‌ جلب می‌نمایم:  

  آیا نشست بروکسل مستقل از کنفرانسهای چندگانه "اتحاد برای دمکراسی" برگزار می شود و یا در جهت همسویی و یا تکمیل آن خواهد بود؟ کاوه‌ آهنگری: نشست سه‌ر روزه بروکسل را حزب دمکرات کردستان برگزار می‌کند و این نشست به لحاظ متد کار تا حدود زیادی متفاوت از کنفرانسها و همایشهای قبلی خواهد بود. کنفرانس ' اتحاد برای دمکراسی در ایران 'را جمعی دیگر از فعالین سیاسی خارج از کشور برگزار کرده‌اند که هیئت حزب دمکرات کردستان در هر سه کنفرانس برگزارشده شرکت کرده‌است. شاید در موضوعاتی که مورد بحث قرار خواهد گرفت، شباهتهایی بین نشست بروکسل و کنفرانس پراگ دیده شود، ولی بلحاظ روش، برگزارکننده و اهداف، دو پروژه کاملا جدا از هم هستند. 
نشست فوق بصورت دوره ای برگزار خواهد شد و برای ادامه همکاری و تکمیل آن آیا برنامه ریزی شده و یا با توجه به حضور شرکت کنندگان تصمیم گیری میشود و یا اصولا این نشست فقط برای هدف کوتاه مدت همین دوره برگزار میشود؟ کاوه‌ آهنگری: این نشست در واقع برآمد تلاشهایی است که حزب دمکرات کردستان در جهت ایجاد همگرایی و اتحاد میان مخالفین جمهوری اسلامی برگزار میکند به همین خاطر این تلاشها با این امید که مخالفین جمهوری اسلامی بتوانند در یک نقطه زمانی و مکانی به وحدت نظر و عمل برسند، ادامه خواهد داشت. و این اولین بار نیست که حزب دمکرات اقدام به برگزاری چنین نشستی میکند، بلکه در طول چند دهه گذشته بارها سعی‌حزب بر این بوده که اتحاد میان مخالفین جمهوری اسلامی را  عملی نماید هر چند در این راه هزینه‌های زیاد هم پرداخت کرده‌است.  

 آیا هدف و ایده آل نشست توافق بر سر مسائل اجرایی است و یا فقط مباحث تئوریک که به عنوان اصول و یا معضلات اتحاد و گذار از سیستم جمهوری اسلامی شناخته شده اند و یا در حین بحث و گفتگو محرز میگردند؟

 کاوه‌ آهنگری: طبق متن دعوت نامه و هم در اگهی‌ای که جهت اطلاع عموم منتشر شده، به صراحت عنوان شده که این نشست تنها حول دو موضوع و با حضور نمایندگان احزاب، سازمانها و تنی چند از صاحبنظران ایرانی برگزار خواهد شد. هر دو موضوع هم در عین حال که نیازمند مباحث نظری، واکاوی و تفسیر است، ولی در نهایت بیشتر بر چگونی اجرا و بعد عملی آنها تمرکز خواهد شد. بر این گمانیم که هر حزب، سازمان و یا تشکلی ایده خاص خودش را نمایندگی خواهد کرد و راهکارهای خاص خود را برای هر دو موضوع دارند. برای همین هدف رسیدن به اشتراک در نظر و عمل است. 

ترکیب مهمانان و مدعوین نشست از نظر شرکت و حضور احزاب سیاسی و شخصیتهای مستقل به چه شکل است؟ کاوه‌ آهنگری: ما از تمامی احزاب، سازمان و تشکلهای شناخته شده از همه گرایشهای سیاسی دعوت بعمل آورده‌ایم، این هم به تعریف ما از دمکراسی برمی‌گردد که عاری از برخورد حذفی است. تابحال بیش از ٢٠ سازمان و حزب اعلام آمادگی برای حضور در این نشست را کرده‌اند، همچنین حدود ١٠ صاحبنظر هم بعنوان کارشناس و متخصص حضور خواهند داشت. از احزاب و سازمانهای ملی گرفته تا تشکل و سازمانهای دانشجویی و زنان نیز حضور خواهند داشت.

 با توجه به شعار نشست – گذار از جمهوری اسلامی – آیا در مباحث و استراتژی این نشست ، نقش و جایگاه فعالان و مخالفان درون سیستم جمهوری اسلامی و یا فعالان در بند و همچنین واقعیات عینی بررسی میشوند و یا تنها از نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور برای پیشبرد بحثها و اهداف نشست به عنوان آلترناتیو سیاسی مستقل بهره برداری میشود؟ کاوه‌ آهنگری: در این نشست در رابطه با چگونگی گذر از جمهوری اسلامی و نوع نظام سیاسی آینده ایران صحبت خواهد شد. به همین خاطر لازم است که بحثها حداقل به لحاظ نظری تا حد امکان جامع و شامل باشند، هرچندکه به لحاظ میدانی امکان دخالت دادن تمامی مخالفین نظام بویژه آنان که در داخل ایران و زندانهای جمهوری اسلامی هستند، وجود ندارد. ما هر حزب، سازمان و فعال سیاسی و مدنی‌ای را که مخالف جمهوری اسلامی و معتقد به گذر از جمهوری اسلامی باشد، دخیل در پروژه میدانیم هرچند عملا نتوانند حضور داسته باشند. در رابطه با آلترناتیزسازی فکر نکنم ایرادی منطقی و جدی بر احزاب و سازمانها وارد باشد، چونکه هر حزب و سازمانی با هدف تاثیرگذاری و عملی‌کردن ایده‌های سیاسی خود وارد کارزار سیاسی برای رسیدن به قدرت خواهد شد. به نظر من اگر احزاب و سازمانهای مخالف جمهوری اسلامی بر روی یک آلترنایو با هم به توافق برسند نه تنها عجیب نیست بلکه ضروری است. آیا اخبار و مباحث مطرحه ی نشست در سایت خاصی منتشر میشوند و یا بوسیله فضاهای اینترنتی و رسانه ای مختلف در اختیار جامعه و فعالان قرار میگیرند؟ کاوه‌ آهنگری: با هدف شفاف سازی و آگاهی رسانی، جهت پوشش خبری نشست از رسانه‌های مختلف ایرانی دعوت بعمل آورده‌ایم. کل نشست از طریق تلویزیون و وبسایت‌های گوناگون رسانه‌ای خواهد شد و عموم علاقمندان در جریان قرار خواهند گرفت. همچنین بخشی از نشست بصورت زنده از طریق اینترنت پخش خواهد شد که در چند روز آینده لینک وبسایت را هم پخش خواهیم کرد.

 چگونه می توان از نشست فوق بر وجه همکاری سازمانها و طیف روشنفکر و اپوزیسیون در جهت همکاری های آینده و مضافا برای ارتقای فرهنگ گفتمان بهره جست؟ کاوه‌ آهنگری: بدون تردید اینگونه نشستها به رشد فرهنگ گفتگو کمک خواهد کرد. یادمان هست که در طول چند دهه گذشته میتوان از وجود شکاف و فاصله‌های ایجاد شده در میان گرایشهای سیاسی که انشقاقات و انشعابات فراوانی هم بدنبال داشته، بعنوان مهمترین سد و مانع رسیدن به یک پلاتفرم مشترک میان مخالفین جمهوری اسلامی نام برد. کار زیاد و تلاش بسیار لازم است تا بتوان در جهت کم کردن و حتی حذف‌کردن این گسلها گام برداشت و این یک استراتژی افتخار آمیز برای حزب دمکرات کردستان بوده‌است. نشست بروکسل برخلاف بسیاری از نشستهای دیگر میتواند گام مهمی در جهت پایه‌ریزی گفتمان دمکراتیک میان مخالفین رژیم حاکم بر ایران محسوب گردد. طبعا اگر بر استمرار و ادامه گفتگو به توافق برسیم، در بقیه موارد هم پیشرفت حاصل خواهد شد.

آیا محوریت حزب دمکرات کردستان در برگزاری نشست فوق بر سلامت و تنوع نظرات تاثیرات منفی نخواهد گذاشت؟ و اگر چنین نیست محور اجرای بحثها و انتخاب هیات رئیسه به چه شکل است؟ کاوه‌ آهنگری: به عکس من بر این گمانم که میزبانی حزب دمکرات کردستان نقش مثبتی در این میان بازی خواهد کرد.  با توجه به اینکه در تعریف ما از دمکراسی برخورد حدفی موجود نیست و سعی حزب بر این بوده از تمامی گرایشها و احزاب و سازمانهای سیاسی دعوت شود، بهمین خاطر و همچنین بدلیل اینکه هدف گفتگو و کم کردن فاصله‌هاست، دیگر نیازی به محوریت یا محورگرایی نیست. بحثها هم مشخص و از پیش تعیین شده هستند و بعداز افتتاح جلسه نماینده حزب دمکرات کردستان هم مثل دیکر احزاب و سازمانها نقطه نظرات خود را در رابطه با دو موضوع مذکور عنوان خواهد کرد. مادام که حزب دمکرات به دنبال همگرایی و توافق است، محورگرایی موضوعیت نخواهد داشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید